Следващото, което можеш да забележиш, е че когато си настроен точно на честотата се чува леко глухо, а с малка разстройка нагоре или надолу излизат високите в музиката. По принцип в европа за АМ канал се приема сигнал с честотна лента 9кХц, т.е. предавателя се модулира със звук, който е строго изрязан над 4.5кХц. При АМ се получават т.нар. ленти под и над носещата. Демонстрирам с картинки:
Ако с червено е представен звукът от телефона ти, а с черно
носещата ти честота от генератора, то отдолу със синьо е даден резултата от амплитудната модулация. Тя е, както си ѝ казва името, модулация по ниво. Когато няма звук имаме само носеща сме на 0% модулация. Когато вдигнем нагоре двойно или смъкнем надолу към нула нивото нивото на носещата, казваме, че имаме 100% модулация. Повечето радиоапарати не се чустват добре при толкова
дълбока модулация и им стига между 30 и 60% като цяло.
Тук виждаме как изглежда сигнала при 50%, 100% и 150% модулация. Интересното е при 150% - както виждаш се появяват нови връхчета в сигнала, които го изкривяват и карат предавателя да излъчва хармонични честоти. Това не трябва да се случва, т.е. е хубаво да си държиш модулацията под 90% като цяло. Има техника, която се използват при големите предаватели, наречена
несиметрична модулация. Тя позволява да се качиш над 100% "нагоре" (например до 120-150%), но да не слизаш под 0% надолу и да не правиш нови "връхчета" като по този начин се получава мощен сигнал за покриване на големи разстояние. Техниката не е сложна, но не е приложима при твоята схема. Така че си дръж нивото на аудиото достатъчно, че да се чуваш ясно, но не повече. Да пазим хигиена в ефира, само така ще си осигурим спокойно бъдеще с много любителски сигнали в ефир.
Ето ти и една осцилограма от истински АМ сигнал, наблюдаван на двулъчев осцилоскоп. Горе е модулиращия тон, долу АМ сигнала.
Докато горната картинека е осцилограма, т.е.
ниво на сигнала спрямо времето, то тази е
спектрограма или
ниво на сигнала спрямо честотата. В средата виждаш носещата, в твоя случай 1МХц, а от ДВЕТЕ ѝ страни се виждат двете
странични ленти, които се образуват от АМ. От тази картинка можем да си направим 2 важни извода за АМ:
1) АМ сигнал заема в ефир двойно повече лента, от тази на модулиращия аудио сигнал. По тази причина за да се поберат в
9кХц канал, АМ предавателите
ограничават звуковия сигнал с филтри до 4.5кХц. Повечето радиоапарати и без това имат около 10кХц лента на пропускане. Точно и по тази причина когато си точчно на честотата чуваш звука глухо, а леко в страни се чуват високите. При теб няма филтър, телефонът ти пуска звукова лента над 15 килохерца, която приемникът не може да обхване, защото АМ сигнала ти става
30кХц широк. Причината за това 9кХц ограничение на АМ е проста - поради ниските честоти в СВ обхвата няма място за станции с по-широка лента. Ако всички бъхтеха 15кХц звук на АМ в целия банд щяха да се поберат някъде 35 предавателя. При 9кХц лента се побират 120. За това и висококачествен звук имаме на УКВ, там честотите са високи и има много повече място.
СВ обхвата е широк 1.08МХц (1600кХц - 520кХц), а FM е широк 20МХц (108МХц - 88МХц)!2) Забелязваш ли как голяма част от енергията на сигнала е в носещата, нейната амлитуда е много по-висока от тази на двете странични ленти? А в същност
полезната информация е в тях, не в нея! Това е един недостатък на АМ. Има още два варианта на АМ, които са по енергоефективни. Единия е с премахната носеща и се нарича
DSB (dual sideband, или двойна странична лента) и чрез т.нар. балансен модулатор се премахва носещата честота от сигнала и цялата енергия на предавателя се хвърля в двете ленти. Другия се нарича
SSB (single sideband, или една странична лента) при който освен носещата е премахната и едната от двете идентични странични ленти. Там в енергийно отношение нещата са най-добре и тази модулация се използва широко в професионалните и любителски връзки на КВ, но демодулирането на сигнал без носеща си има своите особенности. Нужен е синхронен детектор, който възстановява носещата, без която обикновен диоден детектор, като твоя в детекторния приемник и другите ти приемници, не биха се справили. Схемата е сложна и никога не е въведена масово в концертните приемници. За сметка на това са направени редица разработки и открития за вдигане на КПД на самите предаватели чрез нови схемни решения за модулатори и усилватели, но няма да говорим сега и тук за тях. Ако си настроиш селената малко над 7МХц и 14МХц вечер в любителския обхват ще чуеш връзки, но неясно, като крякане на жаби. Това е SSB, за нея нямаш детектор.
Причината да имаш "проникване" (е хехеее...) на по-високите честоти е просто. Генератора ти не генерира 1МХц синусоидален сигнал, а правоъгълен. В него се съдържат всички хармоници на 1МХц, 2,3,4 и така нагоре! Пак показвам с картинки:
Първата точка а) ни представя чиста синусоида с една честота. Точка б) ни показва какво се получава ако с първата смесим
втора с два пъти по-висока честота. При точка с) се вижда резултата от смесването на основната с още 4 хармонични на нея - почти правоъгълни импулси! Тук разбираме, че всеки превоъгълен импулс може да бъде разпаднат на смес от поредица хармонични на основната честота синусоиди.
Тук е дадено малко по-ясно. Основната честота е в синьо, двата хармоника са червения и жълтия, резултата е зелен.
Тук виждаш и спектъра на такъв сигнал! Както се очаква имаме силни хармонични нагоре по честотите.
Ето ти и спектър АМ сигнал, когато носещата не е синусоидална! Твоя сигнал изглежда така. Освен двете странични ленти имаш още огромен брой други чифтове. Точно тях чуваш на КВ и УКВ.
Това е като цяло за АМ, ако имаш въпроси казвай!