| Начален сайт Сандъците  | "Библиотека Сандъците" | МОЖЕ ДА ПОДКРЕПИТЕ ФОРУМА С ДАРЕНИЕ >ТУК<

Автор Тема: Лампов усилвател с 6Н23П и 6П14П, изграден от боклуци  (Прочетена 13031 пъти)

0 Потреб. и 4 Гости преглежда(т) тази тема.

Неактивен Валери

  • Модератор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3904
 :drinks:

Неактивен Pichaga933

  • баш Пич
  • Глобален модератор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3323
  • Населено място: София
Така наречената "дъска" е многолистов шепрплат, което си е  подвиг да го претриеш на ръка толкова точно. Такова ако няма под ръка електрически трион не помирисвам.  :bravo:

Тоз хубав амп иска Широколентови говорители. Това, с което си го оборудвал за сега малко му е над възможностите.

За тия ламбета лично предпочитам по малък катоден резистор, гарантирано ще се свирне по добре със 135-160 ома по-чиаво. Аз лично слагам 86 ома на ел84/6п14п , но я претоварва и скъсява живота, за с/ка, на което звука е доооста по читав  :D
Форум Сандъците Forum Sandacite
http://www.sandacite.com

Неактивен BalkAnton

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 48
  • Населено място: гр. София / гр. Пирдоп
Здравейте! Благодаря още веднъж за хубавите отзиви, не предполагах, че темата ще предизвика такъв интерес! Сега, понеже възникнаха още въпроси, се надявам да разясня по-подробно. Схемата е мое творение, Милен дори не подозира за нея, освен ако не влиза в този форум  :)  Корпусът и съответно масата са свързани не със земята повече от съображения за сигурност, тъй като за сигнален кабел ползвам такъв направен от мен от двужилен ширмован проводник от термосонда Платина 100. Това, разбира се, е добре да се направи само в случай, че нулата е свързана със земята в самия контакт, както е у нас. При оразмеряването на схемата съм взел предвид главно захранването, тъй като изчислих, че с този трансформатор и при това отопление, за да не превишавам тока в първичната намотка, трябва от вторичната за високото напрежение да черпя ток не по-голям от 100 мА. Резисторите 2,7 кОм образуват с предусилвателя, за който сметнах, че еквивалентното му съпротивление е 20 кОм, делител на напрежение, така че да консумира само 10 мА. В противен случай превишавам максималния ток, който захранващият трансформатор може да даде. Пентодното включване го избрах поради няколко причини: изходните трансформатори са предвидени за него, по-висока изходна мощност, защита от брум и конкретно това включване, в което екраниращата решетка получава по-ниско напрежение от анода, увеличава вътрешното съпротивление на лампата, и тъй като трансформаторите са с по-висок импеданс, понеже работят с 8 омови а не с 4 омови тонколони, реших, че така съгласуването на импедансите е по-добро. Катодните резистори също съм ги избрал такива, така че токът на покой да не е много голям. Знам, че е по-лошо за звука, но с този захранващ трансформатор нямам възможност за повече. Това ми е първият усилвател изобщо (не първият лампов, а въобще първият, транзисторни не съм правил  :) ) и затова съм нямал и кой знае какви очаквания. Всъщност звучи доста добре, по-добре, отколкото мислех, и е най-доброто нещо, което съм слушал. Понеже виждам, че има интерес и за снимки отвътре, пускам няколко снимки, като предупреждавам, че разположението на елементите съм го измислил също аз, като начертах шасито на лист хартия и размествах елементите върху нея. При това положение магнитните полета на захранващия и изходните трансформатори се срещат и при включване се чува съвсем тих брум, само ако си допреш ухото до тонколоната, но нямаше повече място.
33562-0
33564-1
33566-2
Шасито отдолу:
33568-3
Общата точка за масата при кенотрона:
33570-4
Превключвателя от Тонмайстора:
33572-5
Дроселът:
33574-6
И потенциометърът за сила на звука (единствената "нова" част) със старите кондензатори с битум в двата края:
33576-7
Замасяването на отоплението го направих за защита от брум, не съм пробвал как е със замасяване направо на единия край на отоплителната намотка. А за кенотрона и аз се чудих има ли смисъл изобщо, пък накрая взех, че сложи 2 резистора  :)  В заключение мога да кажа, че звукът е доста добър, и като се има предвид всичко казано дотук, не смятам, че при тези елементи може да се постигне нещо по-добро.

П.П. Дросела нямам с какво да го измеря, знам само, че съпротивлението му по постоянен ток е 47 ома. EL84 имам само една, и тя е повредена, защото като я включа, свири известно време, а след това звукът постепенно затихва. Нямам представа защо, тъй като не съм мерил режимите ѝ.
« Последна редакция: 02 Август, 2015, 12:11:43 от BalkAnton »

Неактивен gruyo

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 281
  • Населено място: София
  • Конювишки джентълмен
 :drinks: :drinks: :hi: :hi:   Браво  много  добре  направен засилител   в някои  по "изискани" форуми  биха  те  "освиркали" че се  занимаваш със " скрапна  техника "  и щяха да ти  препоръчат  "Лаундали"  "Вими"  и темподобни  Хай–Ендски  неща  ..... И да  те  нахапят че  "Похабяваш лампите " но  да  не ти  пука  щом  ти  харесва  и  си  го  направил с кеф  това е  положението   .Както  е  видно  харесва  и  на други  вкл. и на мен   !!!!
Удрииии!!

Неактивен BalkAnton

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 48
  • Населено място: гр. София / гр. Пирдоп
Благодаря! Като казваш за другите форуми, надали биха ми се скарали, че похабявам лампите, тъй като на много места съм чел по принцип лоши мнения за 6П14П, че била много "креслива". Не знам какво имат предвид, аз на осцилоскопа като гледах АЧХ беше доста равна, като се има предвид, че няма обща ООВ. Действително средните честоти се чуват по-силно от други усилватели (транзисторни), може би това имат предвид, като казват "креслива". Само че при моите двулентови ОТ това е даже хубаво, защото компенсира спада на средни честоти в тях. Освен това крайните лампи и кенотронът са достатъчно използвани  :D , тъй че и без това са си похабени.

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Добре изглежда. Само отново ще те попитам от къде ти дойде идеята предусилвателя да бъде в схема SRPP не ми казвай че една сутрин си се събудил и в главата ти е било това схемно решение без изобщо да имаш дори представа че така се нарича :) Май аз съм ти пращал няколко схеми на лампови и хибридни усилватели с SRPP предусилвател та от там си се сетил. Относно тока на предусилвателя, не е коректно да го намаляваш като сваляш анодното напрежение чрез резистор в анода, тая схема трябва да има твърд постоянен потенциал в анода на горната лампа. За по-малък ток трябваше да увеличиш стойностите на резисторите които в момента са по 220 ома, а не да правиш тая дивотия. Ако ти се занимава отвори го изчисли си стойностите, тествай и ги замени и разкараяй тоз резистор от анода, или най-малко му сложи по един 47 микро електролит направо от анода към маса та да има полза а не вреда от тоз аноден резистор. Добре ще бъде когато те попитам схемата от къде се е взела просто да кажеш от къде си черпил идеи и какви модификации си въвел, а не да твърдиш че е изцяло твое дело, защото просто това не е така. И е нормално като си още ученик, и това което си направил е похвално. Входния разделителен кондензатор също е изцяло излишен, макар че някой под предлога че може да спаси източника при дефект в лампата го слагат, аз лично мисля че е по-добре да не го слагаш. И в тази схема, почти гарантирано отоплението не е необходимо да се симетрира, само едната точка се заземява, или за да се облекчи изолацията отопление - катод на горния триод от предусилвателя може да се повдигне по постоянен ток на около 60 волта и по променлив пак единия край на маса, това е достатъчно. Симетрирането е много крайна мярка при лампи с висок импеданс в катода, или директно отопляеми. Бифилярното навиване също в тия случаи има смисъл.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен BalkAnton

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 48
  • Населено място: гр. София / гр. Пирдоп
Схемата като казах, че е моя, имах предвид, че никой не ми я е предлагал наготово в този си вид. Схемата на предусилвателя съм я виждал на много места, включително и ти си я качвал, но навсякъде беше с катодни резистори 220 Ома. Единствено в един руски сайт беше изграден такъв усилвател за включване на нискоомни слушалки и там резисторите на двата триода бяха с различни стойности, но по-малки от 220 Ома. Така че реших, че задължително трябва да бъдат с тази стойност. Също така в характеристиките пише, че номиналното анодно напрежение е 100 В. Не знам какво влияние ще окаже по-високото напрежение. И аз се чудех дали не е добре да сложа кондензатор от горния анод към маса, но електролитните кондензатори за високо напрежение свършиха. Крайното стъпало е като това в почти всички български радиоприемници. Някъде четох, че като напрежението на екранната решетка е по-ниско от анодното, лампата работи по-стабилно и се увеличава животът ѝ. Резисторите 10 кОма в решетъчните вериги предпазват схемата от самовъзбуждане (не знам как е без тях). Решетъчните резистори 1 МОм в предусилвателя са с такава стойност, защото в една книга пишеше, че обикновено се слагат такива. За крайната лампа са 470 кОм, защото там не бива да са по-големи от 1 МОм и най-вече защото такива имаше  :)  Първоначално мислех за решетъчен резистор да ползвам потенциометъра, но някъде четох, че това не било добре. Разделителния кондензатор го сложих да внася изкривявания (смятам, че като има стари елементи на пътя на сигнала, това ще допринесе за ретро звученето :D ) Симетрирането също съм виждал да го правят в много схеми, затова реших, че така се прави. Просто като видя нещо, което ми е направило силно впечатление, го запомням и не мога да си го избия от главата. Точно поради тази причина не обичам обикновените предусилватели с резистивен товар, а и освен това при тях за 1 канал работи само един триод, и някак си не мога да си представя 1 лампа да усилва 2 канала - едната половина левия, а другата - десния. А като махна резисторите 2,7 кОма, трябва да свържа анодите на предусилвателя към пониженото от 2,2-кОмовите резистори напрежение, нали? Защото в противен случай трябва да ги пресмятам и тях наново, пък нямам други, близки по стойност на тези, с такава мощност. Действително не знам като е дадено, че номиналното анодно напрежение на лампата е 100 В, дали не работи най-добре при тази стойност.

П.П. Сметнах резисторите - излязоха 300 Ома, ама като се сетя как трудно съм го направил достъпа до тях, няма да е днес смяната. Все пак благодаря за съветите!

П.П.П. След проверка се оказа, че нямам 2 еднакви резистора около 300 Ома. Като ги премерих, всички даваха твърде големи отклонения. Май ще си остане така, още повече, че научих принципа на автоматиката, че нещо като си работи не трябва да се пипа, но занапред ще знам. Сега се сещам да питам, какво ще стане, като оставя резисторите 2,7 кОма, имам предвид как те влияят на звука? Да не би да внасят някакъв вид обратна връзка?
« Последна редакция: 02 Август, 2015, 17:38:56 от BalkAnton »

Неактивен gruyo

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 281
  • Населено място: София
  • Конювишки джентълмен
Чудесно  се  представяш  ,кофтито е  че аз   немога да  намеря  вторият  говорител   имам 2  Филипса  фулрейндж  ( е не  онези   ръбестите) но  са   хубави за да си  направиш и 2  колони   ще  продължавам търсенето и ако  го  намеря  и другият са  ти  подарък !! :drinks: :drinks: :drinks: :drinks:
Удрииии!!

Неактивен mark b

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 69
  • Населено място: Асеновград
На мен ми хареса като първи усилвател и то на лампи! Похвално е това,че четеш и прилагаш това
в практиката. Правилни са забележките на "Supraphon"-опаа...тук е "origo".
Моите предложения:
1.На анода на триода електролит, да речем 10 мф на 350 волта.
2.Резисторът 2,7к да се увеличи, докато на анода стане около 130 волта.
3.Катодните-около 500 ома.
4.Резисторът в първа решетка на триода-1к,към масата-100к, но щом мямаш брумове може да остане така.
5.Добре е да пробваш пентодите в триоден режим, може с ключе.
Ще се намали мощността, но нелинейните изкривявания ще спаднат драстично.
Вярно е, че се нуждаеш от широколентови ОТ с по-висока чувствителност, но всичко с времето си.
Браво, за положения труд!

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Това вече е друго нещо! Ами виждал си ги винаги с резистори 220 ома защото тази лампа най-добре и най-линейно свири в SRPP с общо анодно 240 - 260 волта и ток 12 милиампера, при това се получават 220 ома. Но в случай че ти искаш по-малък аноден ток трябва именно тези резистори да подмениш а не да сваляш анодното. Това 100 волта анодно си е примерна стойност, в тази схема се работи със 130 волта анодно което може да се приеме че е много близо до 100 волта. А тези данни в дейташийта изобщо не са давани за аудио така че не можеш да им вярваш че са защото така е най-добре. Просто така е стандартно в тунерите като ВЧУ. Поне като сваляш анодното напрежение с резистор както сега, задължително сложи електролит към маса. Не се внася ООВ по този начин но се нарушава идеята на схемата. Горната лампа трябва да работи като катоден повторител, т.е. анода й трябва да е на маса по променлив ток, при теб това не е така и не се очаква схемата да работи добре, може да се очакват нелинейни изкривявания повече от колкото трябва, друг коефициент на усилване и изобщо, така че сложи един електролит към маса, може пък и да закупиш от комет някоя друга част, не е престъпление и не е скъпо, в момента сайта на комет е недостъпен, както винаги :) обаче тоя електролит 47 микро на 400 волта и 105 градуса струваше под лев, две такива ще са лев вероятно вземи ги и ги сложи, това е като минимум според мен. Друг въпрос е че е по-добре да свържеш анода на лампата направо към напрежението на втора решетка на крайния пентод и да си преизчислиш неговия резистор за получаване на 230 - 240 волта. Но ти си решаваш, и без това ти е първия усилвател, добре е като за първи, има още много да се учиш радвай му се на този, а колкото по-бързо разбереш какви грешки си допуснал и кое как може да се направи по-добре толкова по-добре ще говори за теб - значи се развиваш и научаваш нови неща. Аз като направя някой усилвател, и половин година след това си казвам - леле какви глупости съм правил тука :) когато такива неща се случват, това е добър знак.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен BalkAnton

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 48
  • Населено място: гр. София / гр. Пирдоп
Ами сега, като каза, че токът бил 12 мА при 240 В, се сетих, че има запас от няколко милиампера още, и, съответно, мога изобщо да махна резисторите 2,7 кОма, без да променям друго по схемата, или пък да ги махна и да сменя 2,2 кОма с 1,5 кОма... Трябваше да се сетя сам. Изчислих, че ако не сменя 2,2-кОмовите резистори, напрежението след тях ще бъде около 220-230 В, съответно ток 11-11,5 мА. Мисля, че това е най-лесното решение, защото в противен случай и анодният ток на крайните лампи ще се вдигне и ще трябва да слагам катодни резистори с по-голямо съпротивление, а заради това ще трябва да сменям и кондензаторите 47 мкФ с по-големи, за да свири по-добре ниските честоти. Утре ще пробвам. А за триодното свързване, не съм сигурен дали анодният ток е достатъчен, сега трябва да е под 30 мА. То предусилвателят разсейва мощност наполовина на мощността на крайното стъпало  :D

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Като увеличаваш катодното съпротивление, честотата на срез се понижава при същия електролитен кондензатор, така че няма какво да му сменяш на кондензатора. При триодно свързване ще е достатъчен анодния ток защо да не е достатъчен, може да се наложи да се преизчисли катодното съпротивление за да получиш искания от теб ток при който не се претоварва мрежовия траф.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен mark b

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 69
  • Населено място: Асеновград
Можеш да не пипаш нищо по режима на триодите, ако имаш 2-2.2 волта на резистора 220 ома,
значи токът е от порядъка на 10 ма. Всеки триод работи на 100 волта с 10 ма ток-приемлив режим е.
Само трябва да сложиш един кондер 10-47мф на 350-400 волта на анода на горния триод.
Приятно слушане!

Неактивен Eltehno

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 394
  • Населено място: Свищов
Браво и от мен, поне за външния вид.
Аз ще ти критикувам само вътрешното оформление. Този траф, който ползваш за дросел, е мрежов и не става за дросел. Няма междина между челата на магнитопровода, тъй като е с вити ламели, трябва да се разглоби и да се постави между челата хартия. Тънка, обикновена хартия.
Учудвам се, че нямаш брумове и шумове с тоя кадаиф в кутията. Ако ти се занимава, вземи и го преокабели целия усилвател. Вземи първо на един лист и си нарисувай разположението на лампите, трафовете, другите елементи. След това обмисляй как и от къде ще минават проводниците, ползвай едножилни проводници. С тях монтажа става  освен лесен и много красив. Сигурен съм, че ще ти хареса и на теб, след като го преправиш. Предполагам си гледам снимки на ламповите усилватели на Румен Суванджиев - Ручо , и по специално как изглеждат от вътре. Или погледни моя последен лампов. Не искам да се хваля, просто погледни твоя амп от вътре, после моя, после пак твоя. И после кажи кой ти доставя по-голямо удоволствие.  ;)

33652-0

Желая ти успех и все по -хубави да ги правиш, защото бъди сигурен, този няма да ти е последния.

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Елтехно аз пък веднага ще те зачеша че на твоя усилвател не виждам блокиращи кондензатори паралелно на диодите в изправителите за анодното, това е предпоставка за не добро звучене. Защо си ги спестил по икономически причини ли или имаш друго виждане по въпроса?  :D Иначе монтажа ти е супер. Относно монтажа на БалкАнтон може и да е безбрумен, макар че има и различни критерии за безбрумност, за мен безбрумност за Hi-Fi усилвател означава като завреш ухо в чувствителна тонколона в тиха стая да не се чува нищо освен лек бял шум. Относително слаб брум е когато се чуват по равно бял шум и брум, и вече брумящ е ако си се чува брум а белия шум остава на заден план. Предполагам че в случая брума е от третия вид - чува се предимно той върху белия шум. Не знам и до колко са чувствителни колоните с които го тества БалкАнтон и дали има PVC или друга шумоизолираща догама която да затваря докато слухти за брума.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

 

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Начален сайт "САНДЪЦИТЕ" Библиотека "Сандъците"
ОТГОВОРНОСТИ: Всички мнения във ФОРУМА са лични мнения на техните автори и не отразяват официалното становище на собствениците му.
   Copyright: Освен ако не е посочено друго, съдържанието на този сайт е лицензирано под:
  Creative Commons Attribution License.
  Текстът на договора за ползване на български
Copyright © 2011 - Сандъците - сайт и форум за стара електроника - За контакти  

Партньори:  | Форум за конспирации, уфология и мистика | Кактус БГ |