И двете схеми ще са работоспособни поне на хартия, вече реализацията ще покаже коя ще е по-добрия вариант. И двете работят на принципа че не се допуска зареждане на акумулатора над едно определено максимално напрежение, втората схема е много точо обяснена как работи в текстовия материал до картинката, на кратко когато се достигне едно зададено напрежение с потенциометъра, през ценера протича ток и отпушва втория тиристор, тоя до мрежовиа трансформатор което спира управляващите импулси към основния тиристор и зареждането се спира, като спре зареждането естествено напрежението започва да пада, тиристора в ляво отново ще се запуши, този в дясно ще се отпуши за следващата полувълна и ще имаш отново заряд докато отново напрежението на акумулатора се вдигне достатъчно че в началото на полувълната да се осигури отпушващ ток за левия тиристор, и следователно тази полувълна да се пропусне. Резултата ще бъде че когато се достигне зададеното напрежение ще се пропускат хаотично полувълни на някакви интервали и ще се поддържа зададеното напрежение. Т.е. и двете схеми осигуряват зареждане до едно зададено напрежение и след това само дозареждат за да го поддържат. Недостатък и на двете схеми е че няма токоограничение, а това е много важно в процеса на заряд особено на силно разреден акумулатор да се ограничава зарядния ток.
Като цяло няма да ти е от вреда да прочетеш малко литература по въпроса за зареждане на оловен акумулатор. Лично аз като най-удачен виждам метода на зареждане с две основни фази на заряд:
I фаза - заряд с константен ток - тази фаза представлява заряд със стабилизиран ток равен обикновено на 1/10 от капацитета на батерията. През това време напрежението се повишава почти линейно и фазата продължава докато се достигне напрежение 2.33 - 2.4 волта на клетка (конкретното напрежение зависи от типа акумулатор дали е обслужваем с течен електролит, необслужваем с гел или със разделители от стъклопласт (AGM) и т.н. и следва да се вземат данни от производителя на конкретния акумулатор).
След приключване на първа фаза акумулатора е зареден на около 70 процента от капацитета си. Тогава започва втора фаза:
II фаза - заряд с поддържане на константно напрежение на клемите на акумулатора. Зарядното устройство минава в режим стабилизатор на напрежение и поддържа това напрежение 2.33 - 2.4 волта на клетка, в тази фаза зарядния ток спада по експоненциален закон като е прието че акумулатора е зареден на 100% от капацитета си когато зарядния ток спадне под 30% от номиналния т.е. около 1/30 от капацитета, в този момент трябва да се спре заряда или да се мине в режим на поддържащ заряд при който се поддържа напрежение около 2.2 волта на клетка.
Както сам разбираш свършването на втора фаза не много лесно за идентифициране от проста схема като тези които си посочил, затова и аз лично предпочитам сам да преценя кога да спра заряда след като устройството е минало в режим на поддържане на напрежение. Ако все пак искаш тази фаза да е ясно дефинирана и да се изключва автоматично то трябва да се отиде на съвсем друго ниво на сложност.