Но въпроса с купуването на акумолатори остава открит.Литевойонни батерии не са подходящи защото не държат голям ток.Подходящи са само оловни...И на практика всеки сезон нови акумолатори...Имам наблюдение от тротонетките на ток.За рекуперация -нямаш голяма инертна маса за да имаш достатъчно кинетична енергия за рекупериране.И отново се връщаме към началото на моя пост...
Големи грешки има тук.
1. Няма по-добри батерии за това от Литий-желязо-фосфатните. Не само, че могат да дават огромни токове, но отношението им тегло-капацитет кърти оловото по всички параметри. Освен това могат да се зареждат бързо с големи токове. Основно се използват три вида:
Пакети от клетки 18600, т.нар. лаптопни клетки. Лично ги намирам за неподходящи, поради малкия им капацитет на клетка и следващите от това усложнения в балансирането на зарядите на ниво клетка. За пример давам старата ми батерия за колелото - 48 волта, 20 Ач -
Пакети от клетки 38120 - пример за система 48 волта, 10Ач със BMS система и зарядно - доста по-добър избор!
Най-сериозния вариант - автомобилни клетки 40Ач от Уинстън или Калб -
Такава ще е батерията в новото ми колело - 16 клетки в серия за 48 волта/40Ач, BMS и 600 ватово зарядно.
2. Регенеративните възможности на електрическите велосипеди не са малки, защото отношението капацитет на батерията (респективно ток на регенерация) и тегло на колелото с велосипедиста, е не по-лошо от същото отношение при електрическите автомобили с АС системи. Лично съм бил свидетел на до 30% увеличаване на обхвата от добре настроен регенериращ контролер.
BLDC двигателите хич не са неефективни като генератори, Ориго! Ефективността идва от доброто управление на контролера в режим на синхронен изправител, а електрическата машина си е екстра колкото като двигател, толкоз и като генератор.
Контролерите които ползвам са изминали дълъг път от античната МС33033 до микропроцесорно базирани такива. Тъй като аз имам два двигателя по 1000 вата номинал, използвам два контролера, които управлявам от една врътка. Имам регенерация, която мога да настройвам като проценти и да определям спирачната сила при задействане, има круз контрол с автоматично захващане, имам две електрически скорости, реализирани чрез автоматично превключване от конфигурация звезда към делта на моторите. На "втора" скорост достигам малко над 90 км/ч, на "първа" около 52км/ч. Ако зверя колелото и се състезавм с всички (въртящият момент на цялата система достига 56 Nm!!!), както и обикновенно правя, докарвам към 30-35 километра обхват. Ако пусна ограниочението на скоростта и го програмирам в контролера да е например 40км/ч, мога спокойно да си закарам задника и до Пловдив. А аз съм 105кг човек.
Да, колелетата не излизат евтино. Определено не си заслужава да си правиш контролер за мотора, нито е толкова просто и безпроблемно, нито са толкова скъпи готовите. Моите ми излезнаха 85$ с доставката двата.
http://www.conhismotor.com/ProductShow.asp?id=111Да кормиш стари клетки от лаптопи също е безмислено - изпробвал съм и този вариант - не само че си скъсах нервите да събирам/троша/меря/изхвърлям/зареждам/разреждам, но и така не успях да събера нужните ми 288 читави клетки за старата батерия. Най-накрая я взех за 580$ и приключих с глупостите. Служи ми добре над година и я продадох на един човек, който я ползва вече 3-та година. Малко е клекнала, но си е наред.
По предварителни сметки новата ми батерия с автомобилните клетки би трябвало да ми даде поне 5 години полезен живот, при лекия режим на експлоатация на велосипеда.
Всичко хубаво струва пари. Безплатен обяд няма. Сигурно докато го завърша, ще съм набутал едно 2000 лева в него. Но с прототипа стигнах от Стрелбище до 4-ти километър за 18 минути. Всички други форми на транспорт отиват в калта!
Сега си проектирам нова рамка от стомана с мотоциклетна предна вилка за здравина и икономичност, програмирам микроконтролерите за автоматиката. Тъкмо приключих с модификацията на двата контролера и с проектирането и изпълнението на светодиодните светлини - къси и дълги ЛЕД фарове, стопове и мигачи. Скоро ще модифицираm и ватметъра:
Ще му изнеса шунта при батерията и ще го монтирам на кормилото.
Сумарно ще имам над 2000 вата на "първа" и около 1180 вата на "втора" скорост. Тръгвам доста по-бързо от колите и повечето мотоциклети. Движа се предимно по улиците с колите, спазвам автомобилните правила за движение. Смятам се за МПС, тъй като имам висока скорост на движение и високо отношение мощност/тегло.
Енергията, която е нужна за зареждане на батерията е около 1,92кВч. Това са 20 стотинки по дневна и 8 стотинки по нощна тарифа за ЧЕЗ София. И ако съм кротък и се движа като велосипедист, това ми докарва близо 150 километра в града при тегло на батерията 28 килограма. Как ще стане това с 4 оловни акумулатора 12в/40Ач, общо 60 килограма?
Ел колелетата си заслужават всяка стотинка! Моето, тъй като е стабилно и голямо и е 2х2, ще може да се кара като в дъждовно време, така и по сняг на слънчево. Просто есента ще сменям асфалтовите гуми с грайферни зимни, баш като на колата ми.
Ето ги и гумите: