| Начален сайт Сандъците  | "Библиотека Сандъците" | МОЖЕ ДА ПОДКРЕПИТЕ ФОРУМА С ДАРЕНИЕ >ТУК<

Автор Тема: Зарядно за акумулатор на автомобила.  (Прочетена 36286 пъти)

0 Потреб. и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен mano

  • Администратор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1304
  • Населено място: Пазарджик
  • LZ5TA
    • manofoto
Здравейте,

имам два трансформатора ТН-61 и се чудя дали мога от тях да си направя зарядно за акумулатор. Дайде някакви съвети.

Ето ги характеристиките

Неактивен lz2xl

  • Глобален модератор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3557
  • Населено място: Варна
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #1 -: 03 Март, 2014, 18:34:37 »
Може да стане :)

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #2 -: 03 Март, 2014, 18:46:55 »
Ами можеш, въпроса е какво управление ще му направиш, има много схеми в нета, кои по-добри кои по-лоши. Ще свържеш 3 вторични по 6.3 волта последователно за получаване на около 18 волта. След това мостов изправител (грец). Ако става въпрос за инцидентно зареждане слагаш последователно една крушка от дълги светлини на фар на кола 12 волта 60 вата и свързваш към акумулатора. Процеса на заряд започва, крушката свети. Следиш напрежението на акумулатора и периодически го пораздрусваш да излязат мехурчетата водород събрани по плочите. В противен случай се получава сулфатизация. След като напрежението достигне 14.8 волта изключваш заряда. При това си заредил акумулатора на 70 процента. За попълване на останалите 30 процента трябва да се извърши втора фаза от заряда, при която напрежението на източника се ограничава до 14.7 волта или малко по-малко и се държи още до намаляване на зарядния ток под 30 процента от началния ток. Тази втора фаза няма как да реализираш по най-простата схема с крушката, но е достатъчно да си заредиш падналияакумулатор за да можеш да запалиш. Вече за реализиране на по-добро зарядно с описаните характеристики ти трябва по-сложна схема на управление. Малко по-добрия вариант от крушка във вторичната последователно на акумулатора е свързване на фазов регулатор на мощност във първичната на трансформатора, това ще ти даде възможност за регулиране на зарядния ток, но той няма да бъде съвсем стабилен през целия период на заряда, същевременно няма да бъде много добре дефиниран втория етап от заряда, този с поддържането на постоянно напрежение. Така че не знам какво да те посъветвам. Зарядното устройство за акумулатор с добри характеристики ще бъде прекалено трудно за изпълнение за теб според мен, а другото е компромис.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен Лъчо Минков

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1130
  • Населено място: София
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #3 -: 03 Март, 2014, 18:47:30 »
            От години в мазето стои изправителен блок от автомобилен генератор, мисля че след подходящо свързване може да се използва за едно изключително просто зарядно. Както е известно, автомобилния генератор е трифазен, а изправителя е глупакоустойчив, т.е. може да не пострада от режим на късо съединение :D  Трафа, обаче трябва да има поне стопяем предпазител.
             Преди години имах едно руско зарядно, то имаше 4 диода с радиатори и два предпазителя, даваше 10 ампера на изхода - имаше амперметър с шунт и като дадеш изхода на кратко, изгаряше неговия предпазител. За целия период на експлоатация - 1964 - 1992г. мрежовия предпазител не изгоря нито веднаж. За сметка на това изгоря трафа - май един диод беше пробил.

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #4 -: 03 Март, 2014, 18:51:24 »
Устройства само с траф и изправител са силно нежелателни, а и за тях напрежението на вторичната намотка трябва много точно да се подбере чрез разнавиване или донавиване на навивки, трябва да е много точно подбрано иначе работата не става, и като цяло това е дърварския начин който е нежелателен нито за акумулатора нито за трансформатора. Става за аварийни ситуации. Мисля си дали това устройство твоето руското не е било с траф с падаща характеристика, защото само обикновен траф и диоди е малко циганска работа.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен mano

  • Администратор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1304
  • Населено място: Пазарджик
  • LZ5TA
    • manofoto
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #5 -: 03 Март, 2014, 19:01:12 »
Много ми се вижда сложна за мен тази задача и май ще се откажа. Може да се пробвам по-натам, но ме е страх да не си прецакам в крайна сметка акумулатора от тези експерименти. Имам едно зарядно (прилича ми на менте), внесено от Англия, май ще си карам с него. Ето снимката.
« Последна редакция: 03 Март, 2014, 19:07:41 от mano »

Неактивен Лъчо Минков

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1130
  • Населено място: София
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #6 -: 03 Март, 2014, 19:08:34 »
 Следиш напрежението на акумулатора и периодически го пораздрусваш да излязат мехурчетата водород събрани по плочите. В противен случай се получава сулфатизация.
 
       Приятелю, не си на ясно със  сулфатизацията. Тя се получава, когато акумулатора, дори напълно зареден, бездейства два-три месеца. Саморазрежда се и процеса е необратим. Електродите /плочите/ на оловния акумулатор са направени от решетка от чисто олово, а  самата решетка е запълнена с порест оловен окис, които си взаимодейства със сярнята киселина и се получава оловен сулфат и на двете плочи. Тогава акумулатора е напълно разреден. При зареждане, дори и без клатене /ти си млад човек и  явно клатенето те кефи, а и кого ли не кефи :lol:/ едните плочи на акумулатора стават отново чисто олово, а другите \стават на оловен сулфит. Това става около 10 000 пъти, като в този процес се разяжда и решетката на плочата. Отварял съм доста акумулатори, за да видя какво точно се е случило, за да не държат тока - ами просто от решетката беше останало към 2 -3 сантиметра, всичко останало беше течна утайка. За това не може да се възстанови сулфатизирал акумулатор - решетките са разядени и няма активна маса, която да държи тока.

Неактивен lz2xl

  • Глобален модератор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3557
  • Населено място: Варна
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #7 -: 03 Март, 2014, 19:17:41 »
Въобще е нужно само да включиш последователно 5 волтовите намотки и грец след тях.Желателно е амперметър и ако можеш сложи последователно жично съпротивление около 0.5 ома за ограничаване на тока при разреден акумулатор.Тук важи същата сметка както при изправител с кондензатор.U входно 2Х5 волта Х 1.41 = на 14 волта което е предостатъчно.Акумулатора е като кондензатор грубо казано зарежда се до върховата стойност,не до ефективната.Опитах се да го обясня по просто :) ако тока на заряд не достига имаш и допълнителни изводи до 6.3 волта на двете бобини.Това ще зависи от качеството на диодите който ще ползваш,колко е пада в самите диоди,колко амперчаса е акумулатора и разбира с е колко е изтощен самият акумулатор качеството му изобщо.Автоматики разбира се също може да се ползват обаче докато ги докараш в режим може да си прецакаш акумулатора.Успех :)

Неактивен Лъчо Минков

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1130
  • Населено място: София
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #8 -: 03 Март, 2014, 19:22:32 »
    Почти няма как да си повредиш акумулатора, той започва да се зарежда, когато напрежението е над 13.8 волта. Имаш 6 акумулатора / за 12 волтова батерия, напълно зареден, киселинния акумулатор дава 2.2 волта / за това на автомобила напрежението на системата е ограничено до 14.2 волта. Когато акумулаторната батерия се зареди напълно и имаме 2.2 волта на акумулатор, започва разграждане на водата в електролита - тя става на водород и кислород и съответно, гъстотата на електролита са увеличава. На напълно заредена батерия, гъстотата е 1.28. За северните страни гъстотата е 1.30 -1.32. Тази гъстота на сярната киселина по-бързо разяжда плочите /електродите/ на акумулатора.

Неактивен Лъчо Минков

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1130
  • Населено място: София
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #9 -: 03 Март, 2014, 19:32:22 »
       Наистина, не е лошо да има амперметър, защото за едно добро зареждане на автомобилния акумулатор е необходимо зарядния ток да не надвишава 1/10 от капацитета му - например - 45 амперчаса - 4.5 ампера. За стар акумулатор се препоръчва и много- по нисък заряден ток.  Но и без него става - гледаш да не кипи буйно и това е - важно е напрежението да не е повече от 14.2 волта. Преди године наизмислиха импулсни зарядни - два цикъла зареждане и един разреждане - това преборвало сулфатизацията, а дано, ама на дали....

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #10 -: 03 Март, 2014, 19:55:55 »
Ами не съм съвсем съгласен за напрежението на двете 5 волтови намотки. Има си пад в диодите, и мрежовото не е постоянно. Освен това акумулатора ще се зареди до амплитудната стойност на мрежовото напрежение ама някъде където оста на времето достига до хоризонта :) иначе казано след безкрайно дълго време защото за зареждането на акумулатора за разлика от кондензатора трябва да протекат химични реакции за които е нужен ток, такъв какъвто ще бъде твърде малък и за твърде кратко време в областта на амплитудната стойност. Истината е там че трябва да има две фази заряда, заряд с постоянен ток до достигане на напрежението 14.2 волта на клетка, и последващ заряд с постоянно напрежение до спадане на зарядния ток под 30 процента от нячалния (тока по времето на заряда с постоянен ток). Гоненето на водорода от плочите не е въпрос на спорт, така или иначе неговото присъствие там се отразява негативно. Първо намалява активната площ на плочите, като увеличава плътността на тока в другите части на плочите. Сулфатизацията попринцип е нормален процес който протича при разреждане на батерията, но при продължителен престой в разредено състояние е възможно сулфатните кристали да станат много и едри и да запушат дупките в решетката, намалявайки активната площ на активната маса и намалявайки капацитета. Това състояние се счита за необратимо, макар че им някои методи за въстановяване. Със сигурност не искаш мехури по плочите които да оставят недозаредени участъци. Разяждането на плочите от киселината става при процеса на зареждане и особено при напрежения над 2.3 волта на клетка. Системното зареждане пък до по-ниски напрежения води до недостатъчна десулфатизация и постепенна загуба на капацитет. Счита се също че ако напрежението при саморазряд падне под 2.07 волта на клетка започва необратим процес на сулфатизация. Затова трябва мног точно да се определи режима на акумулатор в зависимост от приложението. В приложения с циклично използване на заряда на акумулатора и където капацитета на акумулатора е критичен се избира зареждане до по-високо напрежение за да се избегне постепенната загуба на капацитет, вярно след време акумулатора ще прекъсне, но това ще е по-късно от момента в който при евентуална загуба на капацитет той ще стане неизползваем в случая. При дежурни приложения, където акумулатора по-често стои на подзаряд и стойността на капацитета му не е критична за приложението се избират по-ниски напрежения на подзаряд, с което се получава по-дълъг живот от гледн точка на разяждане и прекъсване, но се наблюдава по-голяма загуба на капацитет която в случая не е критична за експлоатацията. Така че лично моето мнение е че няма идеален режим за оловния акумулатор, но има оптимален такъв за конкретното приложение. И определено не искаш водородни мехурчета да ти се мотаят по плочите по време на заряд. Затова примерно един голям обратен токов изпулс по време на заряд на всяка минута е доста полезен за автоматично изгонване на мехурчетата и елиминиране на периодичното "клатене" на акуулатора :) Пък естествено вълшебното устройство не съществува, и заминал вече акумулатор няма как да върнеш, нито такова устройство с което като зареждаш новия си акумулатор и да те изкара 50 години :) Най-добре е за мен да се направи устройство от преработено компютърно захранване. Прави се ООВ по ток, и ограничение на напрежението на съответната стойност, като същевременно се прави таймер който на всяка минута да спира зарядния ток и да включва към акумулатора як консуматор 10тина ампера за половин една секунда, и отново да пуска зарядния ток. Това за мен е оптималното зареждане, пък както казах идеално устройство няма.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен mano

  • Администратор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1304
  • Населено място: Пазарджик
  • LZ5TA
    • manofoto
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #11 -: 03 Март, 2014, 20:01:49 »
Сега като чета какво пише Origo, се сетих че един приятел ми говореше как искал да прави зарядно от компютърно захранване. Има ли някъде надеждна схема да и хвърля едно око ?

Неактивен lz2xl

  • Глобален модератор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3557
  • Населено място: Варна
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #12 -: 03 Март, 2014, 20:10:31 »
Ако включиш всички вторични намотки последователно може да си направиш това :) писано много в линка.

http://forum.napravisam.bg/forum/viewtopic.php?t=42699

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #13 -: 03 Март, 2014, 20:35:36 »
Да, схемата е добра! Относно преработката на компютърно захранване, аз на конкретна схема не съм попадал, освен това не е никак проста работа, и не мисля че ще се справиш.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен mano

  • Администратор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1304
  • Населено място: Пазарджик
  • LZ5TA
    • manofoto
Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
« Отговор #14 -: 03 Март, 2014, 20:48:13 »
Ще помъча последната схема пък ще видим.

 

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Начален сайт "САНДЪЦИТЕ" Библиотека "Сандъците"
ОТГОВОРНОСТИ: Всички мнения във ФОРУМА са лични мнения на техните автори и не отразяват официалното становище на собствениците му.
   Copyright: Освен ако не е посочено друго, съдържанието на този сайт е лицензирано под:
  Creative Commons Attribution License.
  Текстът на договора за ползване на български
Copyright © 2011 - Сандъците - сайт и форум за стара електроника - За контакти  

Партньори:  | Форум за конспирации, уфология и мистика | Кактус БГ |