li-ion и li-po елементите се зареждат по CC-CV метода - т.е. първо с постоянен ток, после с постоянно напрежение, според типа и броя елементи (4.2V на li-ion и 4,3V li-po). За да не се запалят и да има фалове, тока трябва да бъде ограничен до максималният им заряден ток, даден в документацията им - на тях има модел, по който обикновено в гугъла излиза базова документация.
Как се прави CC-CV зарядно? най-лесно е по тъпия, аналогов начин - с линейни захранвания - след изправителя имаш източник на ток (CCS) настроен на максималния допустим ток, след него - стабилизатор на напрежение за съответното максимално напрежение... и захранването, от което се зареждат трябва да е на 5-6 волта по-високо напрежение от нужното за заряд, понеже ще изгубим някой волт в регулаторите. До 1,5А (ако за никъде не бързате) става с LM317T без никакви грижи, има в дейташийта как се прави CCS със него и как се настройва напрежението.
Какво се случва в случая от първи пост от темата? - закачаме 12 волта адаптор за батериите, самите батерии ако са калпави имат високо вътрешно съпротивление... и то го играе ролята на баласт докато се зареждат, разсейвайки доста топлина, което много скъсява живота на батериите, особено ако им се подава много голям ток. Вариант 2 - батериите са корави, адаптора е примерно 2А, със съответната му защита малко над 2А и той започва да се включва-изключва докато успее да зареди батериите - здрав тормоз за самото зарядно. Трети вариант - зарядното е с трансформатор, който кляка според товара... батериите първо се зареждат с много голям ток, който с времето започва да пада. Това с включването и изключването може да стане и от BMS модула, ако е на по-малък ток от този на зарядното, ама в такъв случай винтоверта няма да работи... повечето харчат по 4-5-6А на празен ход.
А ако зарядното е на по-високо напрежение от максималното за батерията (по 4.2 волта на елемент), в момента, в който входящото напрежение го мине, BMS-а изключва батериите и те остават на около 70% заредени