Ще започна с това, че щом си изпитал нуждата да слушаш грамофон, значи фразата "... без претенции звука чак да гали дупето ..." е, как да кажа, малко не на място. Звукът от хубав грамофон е нещо различно! По тази тема е изписано много и няма да се спирам на нея, защото е субективно усещане и общо взето всеки е прав за себе си. Но да се върна на техническата част. Най-общо казано, грамофонът може да се сведе до две неща - задвижване на платера и звукоснемане (за последното може се да се използват различни термини). Задвижването може да е с фрикция (сателитни ролки), ремък (пак е налице фрикция) или директно. Няма да се спирам на подробностите, но най-добро е последното. Но колкото и да е важно задвижването (Wow & Flutter), по-важно е снемането на звука от плочата. То се извършва от иглата и дозата. Първата е консуматив, а втората може да струва колкото целия грамофон :о). Някои устройства имат пред-усилвател и/или тон-корекции, но по мое скромно мнение, "магията" на грамофона се реализира от крайния усилвател и колоните. Ще си позволя да дам следните съвети:
- Първо обърни внимание на голямата картина - грамофон / усилвател / колони. С малко проучване за всеки от тези елементи, с прилични пари може да се получи много добър резултат, или както сега е модерно да се казва - изживяване :о)
- Задвижването на грамофона да е директно (т.нар. Direct Drive).
- Дозата да е с възможно най-големия диапазон (според бюджета), макар че характеристиките на водещите марки са общо взето изравнени.
- Провери колко струват иглите. При честа употреба това не е без значение.
- Грамофонът да има рамо с регулируема противотежест. Това позволява да се ползват различни носачи/дози/игли (с различно тегло) и да се запази възпроизвеждане без прескачане (зависи и от състоянието на плочите).
- Ако е автомат, да позволява и ръчно управление.
- Бих зачеркнал всички модели с модерни джаджи.
- Още повече, бих заложил на стара машина в добро състояние.
- Усилвателят да има специален вход за грамофон - характеристиките на сигнала са специфични, особено ако грамофонът няма пред-усилвател/тон-корекции. Добрите усилватели имат специални филтри/корекции на сигнала от т.нар. Phono вход.
- За колоните изобщо няма да говоря...
- Бих препоръчал и малко ровене на места като www.vinylengine.com (за съжаление има гео-рестрикции...)
- Не на последно място трябва да се има в предвид, че какъвто и да е грамофонът, звукът в най-голяма степен се определя от състоянието на плочата. Винилът изисква особена поддръжка. Така че, трябва да се предвиди и бюджет за инструменти/консумативи за почистване на плочите преди и след просвирване. Това също е една много широка тема и мнения по нея всякакви. :о)
В предвид на казаното си мисля, че не бих препоръчал точно този модел.
Не исках да споменавам марки, но накрая ще споделя пристрастието си към Technics...