Здравейте, да се включа и аз с мойте 5 стотинки. След дълги години ровичкане най-накрая намерих "СХЕМАТА"
lm317.pdf (825.23 kB - свалено 421 пъти.) в pdf-а от TI за зареждане на NiMH или NiCd батерия с един LM317 линеен регулатор и три подбрани съпротивления:
За зареждане на LiIon батерия зарядното е същото, като за NiCd/NiMH - генератор на ток и регулатор на напрежение - CC/CV, но им трябва и балансер:
Ето еднa схема на самоделен балансер.
omezspoj.pdf (14.93 kB - свалено 83 пъти.)
Когато се направи батерия от два или повече LiIon(LiPo) елемента. При заряд, трябва да се следи напрежението на всеки един елемент от батерията по-отделно да не превишава 4,2V±10mV с точност до десети миливолти за LiIon батерии. Ако превиши прага 4.2V схемата на балансера дава накъсо елемента през товарно съпротивление и от една страна елемента започва да се разрежда през съпротивлението, а от друга и зарядния ток го заобикаля протичайки през байпаса със съпротивлението. Така може да се продължи заряда на останалите елементи от батерията, докато всички елементи се заредят и светват контролните светодиоди за всеки един елемент всички светодиоди заедно светейки показват края на заряда. При разряд обаче също трябва да се следи напрежението на всеки един елемент от LiIon батерията да не спада под минимума 3,3V на елемент ако спадне дори само на един елемент значи край на работата.
С други думи казано при зареждане на LiIon идеята е изравняване на заряда в елементите на батерията и уеднаквяване на напрежението им до максимално допустимото за LiIon 4,2V±10mV. А при разреждане напрежението на кой да е елемент от батерията, да не спада под 3,2V.
За Дълголетие на LiIon батерията и повече зарядно-разрядни цикли обаче трябва тези граници да се изменят, като долната се повишава 3,5V примерно, а горната се понижава на 3,8V примерно. Така елементите никога не се зареждат напълно, нито пък се разреждат напълно и в ТЕСЛА електромобила изкарват повече от 10 години стандартните лаптопски елементи с размер 18650 от хилядите бройки с каквито е събрана батерията на ТЕСЛА-та.