Разбира се в случая коментираме автомобилния акумулатор, т.е. оловно-киселинен тип.
По принцип формирането на оловен сулфат е естествен процес който се случва по време на разряд на акумулатора и е обратим по време на заряд. Проблема обаче възниква когато акумулатора стои дълго време в разредено състояние. Тогава оловният сулфат се групира в едри кристали, които не само, че запушват порите на активната маса, а стават и трудно разтворими. В тази фаза, вече има загуба на капацитет и може трудно да се върне в нормално състояние. Използват два метода с общ принцип. Единия, който използвам аз, е прокарване на ток може би 1/20 от капацитета, при достатъчно високо напрежение, въпреки силно завишеното вътрешно съпротивление на акумулатора в този случай. Обикновено трябват около 30 волта. Това води до загряване на плочите и електролита и разгражда ефективно кристалите от оловен сулфат, и е възможно така акумулатора да възвърне голяма част от капацитета и параметрите си. Другия вариант предпочитан от някои е обработка с високоволтови импулси. Общо казано зареждат индуктивност с ток, и после прекъсват веригата, при което индуктивността затваря тока си през акумулатора произвеждайки достатъчно високоволтов импулс. Вторият метод е по-бавен, но някои твърдят че е по-ефективно когато се работи с импулси вместо с постоянен ток.
Въпроса обаче в случая е дали вредим на акумулатора зареждайки го с постоянен ток (под постоянен имам предвид такъв с нулеви пулсации), и дали печелим нещо, зареждайки акумулатора с пулсиращ ток, включително и редувайки фази на заряд и разряд.
Моето мнение, базирано на литература по въпроса за заряд на оловен акумулатор, е че не губим нищо зареждайки акумулатора с постоянен ток, или по-скоро, не печелим нищо ако го зареждаме с пулсиращ ток. Митовете, че при използване на пулсиращ ток се разрушава сулфатизацията, или че се формира сулфатизация при заряд с постоянен ток просто не са верни. Прилагам линк към съответния материал на английски език:
https://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_prevent_itПрепоръчвам силно всички материали в този сайт. Има много подробно описание на правилните начини на зареждане на различните типове батерии, характеристиките им и изобщо. Много е полезно. Никъде не се споменава, че производителя на батериите препоръчва импулсно зареждане. По този повод, няма да се съглася, че зареждането с изгладен ток и напрежение вреди на батерията. Най-много ѝ вреди престоя в не достатъчно заредено състояние. За това за оловния акумулатор е най-добре да се дозарежда на 100% веднага след разряд. Има известен смисъл, на всяка минута заряд, да се генерира мощен разряден импулс за около 1 секунда. Това има ефект да гони водородните мехурчета от плочите, но за мен подритването върши същата работа по-лесно и безопасно.
Преди години, когато бях по-малък и аз бях „облъчен“ със схващането, че задължително трябва да се зарежда с пулсиращ ток. Не знам от къде тръгва тази история, но просто не е вярно! Та, не се притеснявайте, зареждайте си ги с постоянен ток, със сигурност е по-безопасно за батерията. Освен в случаите когато за простота използвате изправител без филтър с тиристорно регулиране. Но не защото е по-добре за батерията, а просто защото е по-просто за конкретната реализация.