Преди седмица ми попадна за ремонт един миксер... Донесе ми го комшията, с приказката, че нямал мощност. Миксерът беше на фирма Braun, модел - multimix 350 W. Не знам дали има други модели...
Ремонтирал съм и друг път миксери, но този се отличаваше с красив дизайн, а и беше комбиниран с пасатор.
Ето го:
В нета има описание за начина на разглобяване /което е интересно като решение/ и няма да се спирам на него. Добре е да се изгледа филмчето, за да не счупим нещо, докато пробваме, което не е фатално, но пък защо... Освен това ще нарушим добрият вид на уреда.
И така...
Първата ми мисъл беше за износени четки на двигатела. Между другото двигатела е направен много стабилно и трудно се отваря. Отворих го! На българина нищо не може да му се опре, щом е за разглобяване /разбирай разваляне/.
Трябва да се знае, че връзката към четките е направено много интелигентно. Просто платката с филтъра против смущения, се изважда от двигатела, чрез една малка отверка /може и с фазомер/. От платката стърчат три пластини, които правят връзка с четките и корпуса.
След като се убедих, че двигатела е в ред, следващото което си помислих е , че превключвателя на оборотите не прави добър контакт. Лесно се отваря.
Да, две от контактните перца бяха доста обгорели. Тъй като нямаше от къде да намеря същия, просто леко огънах пластинките /но много леко и внимателно/, за да осигуря по-добро притискане, при превключване. Затворих капачката.
Трябва да се внимава за двете сачмички, да са на мястото си. Слагаме малко грес и те залепват на пружинката.
Зарадвах се, че “повредата” е толкова елементарна и сглобих всичко. Работеше и /според мен/ имаше мощност. Но според мен...
Качих се до комшията, покани ме и след обичайните въпроси и 50 ракийка, му обясних какво съм направил.
През това време жена му сложи теловете и го пусна. Ами нямаше фал... Теловете се въртяха добре, не спираха, като ги натоварваше с дланта.
Друго обаче се получи, след като постави пасатора... Не ще и не ще да завърти. Чуваше се само един свиркащ звук, във високите честоти, което говореше, че моторът върти, но ножа на пасатора не мръдваше. Айде бе! Че то от мотора до пасатора имаше твърд редуктор, без съединител. Тва да не е Москвич.
Извадих пасатора и го пробвах... Въртеше се трудно.
Знаем, че ако не се измива добре, то в него остава от сместа и клеясва.
Развъртях го, натиснах, дръпнах, тръгна по-леко.
Пак го сложихме,, същото. Не ще! А получава движение директно от двигатела.
Работата ми се изясни...
Още при разглобяването ми направи впечатление, че оста на двигатела завършва с шлици /нарези по дължината на оста/. Шлиците, обаче, бяха твърде ситни...
Абе с две думи, шлиците, като шкурка, бяха “изяли” пластмасата, защото при претоварването, просто са превъртели.
След новото разглобяване видях, че първото зъбно колело е пукнато. Това е зъбчатката, която се “нанизва” на оста на двигатела. Е нямах оригинална резерва.
Решението беше да намеря зегерка, или да отрежа една намотка от пружина с диаметър на тела около 0,7 – 0,9 мм. Не намерих такава пружина, нямах и зегерка. Но намерих една втулчица, тъничка и широка към милиметър и малко. Става! Размерите почти бяха каквито исках.
После лесно...
Зъбчатката във фризера за няколко часа, гривничката нагрята във фурната до към 60 – 70 градуса, пъхване на едното в другото, со малко кютек.
После с часовникарска пиличка се изпилява канал в зацепващото зъбно колело, за да може да стане зацепването. Може и на часовникарско стругче...
След това секундно лепило, леко остаряло, сгъстено, като се внимава да не влезе в зъбите. Шлиците и зъбчатката /преди нанасяне на лепилото/ , се измиват с коресилин, бензин. Лепило се поставя и в отвора за шлиците, но малко, по стените.
Трябва четирите зъбчатки, сглобени, да се поставят, заедно, по местата. Петото няма проблем да се сложи когато и да е.
Нали трябва да се синхронизира въртенето на теловете за разбъркване.
Ами това е.
.