| Начален сайт Сандъците  | "Библиотека Сандъците" | МОЖЕ ДА ПОДКРЕПИТЕ ФОРУМА С ДАРЕНИЕ >ТУК<

Автор Тема: Лампов ренесанс  (Прочетена 5016 пъти)

0 Потреб. и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен GRIDLIC

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 801
  • Населено място: София
Лампов ренесанс
« -: 03 Декември, 2017, 00:01:28 »
Лампов ренесанс

Въпреки че полупроводниковите технологии доминират почти изцяло в съвременната електроника, лампите твърдо отстояват две, макар и сравнително ограничени области на приложение. Едната от тези области е High-End аудиотехниката, където лампата се използва главно като усилвателен елемент (другото основно приложение на лампата е като източник на микровълни, но това е съвсем различна тема). През последните три десетилетия глобалното навлизане на полупроводниковите технологии измести лампата на заден план и мнозина твърдяха, че тя ще потъне безвъзвратно в историята. Но лампата за пореден път се оказа незаменима и днес сме свидетели на своеобразно възраждане на ламповия звук, за което принос имат и цифровите технологии. Защо днес, в епохата на транзисторите и интегралните схеми, най-изтънчените ценители на звука отново плащат баснословни суми за лампови усилватели? Къде се крие магията на ламповия звук? Малко история Усилвателната радиолампа е изобретена през 1906 година от американския изследовател Ли Де Форест. Тя предизвиква истинска революция в техниката. Първоначално лампите се използват за радиоразпръскване и за телефонни връзки на големи разстояния. През двадесетте години на XX век се появяват първите лампови радиоприемници. Малко по-късно, лампови усилватели започват да се използват и в грамофоните. Истинският разцвет на ламповата техника настъпва през 50-те, когато ламповите радиоприемници, грамофони и телевизори стават все по-масови. Точно тогава обаче, малко след края на Втората световна война, се появява и основният съперник на лампата – започва производството на полупроводникови усилвателни елементи, наречени транзистори. Първоначално транзисторите се използват предимно в преносимите устройства, където предимствата им са съществени – по-малки размери и по-ниска консумация на електроенергия. През 70-те започват да се произвеждат и интегрални схеми. Една микросхема с размерите на пощенска марка съдържа първоначално десетки, а след това стотици и хиляди (а днес – и милиони) транзистори. С интегралните схеми лесно се реализират функции, които е невъзможно или поне неприемливо да се изпълнят с лампи. А с появата на микросхемите, в аудиотехниката започват да се прилагат и цифровите технологии. Все пак, до средата на 70-те ламповата апаратура безспорно превъзхожда полупроводниковата по минимум два основни параметъра – по-голяма изходна мощност и по-малки изкривявания на аудиосигнала. Ето защо, през 70-те висококачествената аудиотехника все още е предимно лампова. Започват да се произвеждат и комбинирани устройства, при които повечето схеми са изпълнени с транзистори, а там, където са необходими по-високи напрежения и повече мощност, се използват лампи. Транзисторите имат по-голям КПД (коефициент на полезно действие), т.е. те работят по-ефективно. Това означава, че при една и съща консумация на енергия, транзисторите могат да отделят повече мощност от лампите. А както знаем, количеството консумирана електроенергия е фактор от съществено значение в очите на домашния потребител. До края на 70-те и началото на 80-те в някои области на електрониката вече транзисторите и интергралните схеми стават незаменими и изцяло изместват лампите. Типичен пример е телевизията. Цветните телевизори са много сложни устройства и изпълнени с лампи се оказват много енергоемки, ненадеждни и трудни за поддръжка. Транзисторните усилватели постепенно започват да доминират и в аудиотехниката, а лампата все повече остава на заден план. Точно тогава, в началото на 80-те, се случва нещо, което създава предпоставки за триумфалното завръщане на лампата. Но за това, след малко… Военните технологии Ако в битовата електроника още от 50-те започва процес на активен преход към полупроводникова техника, военната промишленост още дълго време продължава масово да използва лампата като основен електронен елемент. През това време, конструктивно лампата се развива почти до съвършенство. Създават се лампи, които по своята надеждност, компактност и икономичност успешно съперничат на транзисторите. Също така се разработват и много нови схемни решения, базирани на лампи. Причината за дългото и упорито използване на лампи обаче не е в традиционния консерватизъм на военните, както може би някои ще си помислят, а в други съществени предимства на ламповите технологии. Например, лампите са много по-малко чувствителни към температурните промени, отколкото тогавашните транзистори и други полупроводникови елементи. Но основната (колкото важна, толкова и злокобна) причина за любовта на военните към лампата е, че тя е по-надеждна за използване в условията на ядрена война. При ядрения взрив се създава мощен електромагнитен импулс, който моментално извежда от строя полупроводниковата апаратура. А лампата не се влияе от него. Тя издържа и на силна радиация, докато за полупроводниковата техника радиацията също е пагубна. В съвременната военна електроника технологичната ситуация е със сигурност по-различна, но там нивото на секретност е високо и информация се получава трудно, а пък и честно казано, не ни е нужна. Важното е, че по времето на студената война ламповата техника силно се развива и днес производителите на High-End аудиооборудване широко използват разработки от тези години. Лампата се завръща Както вече споменахме, в началото на 80-те, се случва нещо, което създава предпоставки за триумфалното завръщане на лампата – появява се компактдискът (CD Audio), който на практика е първия масов цифров аудионосител. И какво става – меломаните купуват скъп CD плейър, свързват го към транзисторния усилвател, който дотогава е бил включен към грамофона и… остават разочаровани. Аудиосигналът, идващ от грамофона, е „гладък”, неговият динамичен диапазон е свит, за да може да се запише на грамофонната плоча. Транзисторният усилвател сравнително леко с справя с такъв сигнал. Но от CD плейъра идва съвсем различен аудиосигнал – с широк диапазон, с резки скокове в нивата, широка честотна лента, и транзисторният усилвател внася осезаеми изкривявания при усилването му. И тук на някого е дошла блестящата идея да свърже CD плейъра към лампов усилвател. На пръв поглед идеята е абсурдна – да свързваш ултрамодерно устройство към морално остарял компонент. Но резултатите надминават и най-смелите очаквания – получава се невероятно чист звук, разкриващ широкия потенциал на CD. Именно появяването на CD, а не носталгията по добрия стар винил обуславя триумфалното завръщане на лампата. Американските меломани масово преминават от винил към CD. Започва засилено търсене на лампови усилватели, но се оказва, че заводите в САЩ почти напълно са прекратили производството на лампи. Къде е спасението? По това време най-много лампи продължават да се произвеждат в Русия (тогава Съветския съюз) и Китай. Двете държави стават основни доставчици на лампи за High-End аудио индустрията. Така и до днес при ламповите усилватели се използват предимно руски и китайски лампи. А самите лампови усилватели заемат свой стабилен, макар и не много голям дял в аудиотехниката. Магията на ламповия звук В зората на развитието на транзисторната техника по-доброто звучене на лампата се обяснява лесно – самите транзистори са несъвършени и имат много недостатъци. Но днес транзисторните и микроелектронните технологии са доведени почти до съвършенство и трябва да търсим обяснението другаде. В ламповия звук наистина има някаква магия. На пръв поглед, транзисторните усилватели значително превъзхождат ламповите. При съвременните висококачествени транзисторни модели коефициентът на нелинейни изкривявания е от порядъка на 0.01% - 0.001%, докато поради принципа на действието и конструкцията им, при ламповите усилватели този коефициент не може да се намали под 0.5%. Също така, конструкцията на повечето лампови усилватели е такава, че сигналът се подава към озвучителните тела през изходен трансформатор, а това влошава възпроизвеждането на най-ниските честоти. Ламповите усилватели се затрудняват и при възпроизвеждането на най-динамичните моменти в музикалните произведения. И все пак, звукът на ламповите усилватели субективно се възприема като по-приятен, в сравнение с „транзисторния” звук. На пръв поглед това е парадокс – устройството, чиито характеристики са по-лоши, субективно получава по-висока оценка. Не, тук няма магия. Този феномен може да се обясни научно. Наистина, съвременните транзистори внасят в аудиосигнала по-малко изкривявания, отколкото лампите. Но тези изкривявания са от различен тип и начинът, по който лампата променя звукът, по-добре и по-търпимо се понася от човешкия слух. При усилването, лампата добавя към аудиосигнала четни хармоници. Субективно, човешкото ухо възприема звукът с преобладаващи четни хармоници като по-топъл. Затова и добавянето на такива хармоници, естествено в разумни граници, прави звукът по-приятен за слуха ни. Нещо повече, добавяните от лампите хармоници са от нисък ред (предимно 2 и 4), а известно е, че хармониците от нисък ред дразнят слуха по-малко от тези от висок ред. Транзисторите обратно, добавят нечетни хармоници, и то от висок ред (от 7 нагоре), което се възприема като по-остро и дразнещо звучене. Също така, ламповите усилватели „реагират” малко по-бавно на резките изменения в нивата на сигнала, което прави звученето им по-меко. Ето тук именно се крие магията и неповторимия колорит на ламповия звук. Лампов звук без лампи След като вече са разкрити и добре изучени причините за неустоимия магнетизъм на ламповия звук, съвсем резонен е въпросът: може ли по някакъв начин със съвременни средства да се имитира звукът на лампата? Действително, това е възможно. Съществуват компютърни програми, които обогатяват звука с хармоници, характерни за лампите. Същото правят и някои професионални усилватели за електронни китари например. Но компютърната обработка на сигнала или подобната цифрова обработка в усилвателя не дава същия резултат, както преминаването на сигнала през истински лампов усилвател. Защо? Работата е там, че след съответната обработка цифровият сигнал се преобразува в аналогов от ЦАП (цифрово-аналогов преобразувател), който пък внася свои собствени изкривявания и променя звука по собствен начин. Съществуват и аналогови транзисторни схеми, които добавят четни хармоници, но същевременно привнасят и характерните за транзисторите нечетни хармоници и ефектът отново не е същият. В крайна сметка, лампата засега се оказва просто незаменима. Вместо заключение Дали днешният интерес към ламповата техника е кратковременно явление или лампата се завръща сериозно и задълго? Със сигурност при аудиотехниката от висок клас лампите ще се използват още много време. Поне докато бъде изобретен усилвател с транзистори или интегрални схеми, осигуряващ подобно звучене. Но дори и тогава производителите на лампови усилватели няма да бездействат. Нали все пак хората, купувайки лампов усилвател, плащат не само за богатството на великолепния звук, но и за приобщаването към една легенда. Модели Pathos Classic One Pathos Classic One е интегриран хибриден стерео усилвател с лампово входно стъпало и транзисторно MOSFET крайно стъпало. Усилвателят работи в клас А/АВ. Изходната му мощност при товар 4 Ома е 135 W на канал. При мостово свързване мощността на усилвателя е 180 W (моно), а при работа в аудиофилския чист клас А, мощността му е 12 W на канал. Честотната лента на Classic One е изключително широка – от 2 Hz до 100 kHz. Conrad Jonson CT5 Conrad Jonson е емблематично име в света на ламповата аудиотехника, а CT5 е един от най-новите продукти на компанията. Conrad Jonson CT5 е лампов предусилвател, реализиран по новата технология „Composite Triode”. При него се използва един единствен усилвателен елемент – композитен триод, който се състои от няколко паралелно свързани триода. Така източниците на евентуални смущения са сведени до минимум, като не се използват буферни стъпала и обратни връзки. Честотната лента на предусилвателя е 2 Hz дo 100 KHz. Vincent TAC-34 Vincent TAC-34 е интегриран лампов усилвател, реализиран по аудиофилска концепция и предлаган на много атрактивна цена. При него няма тонкоректори, за да не се внасят смущения в звуковия сигнал. Предвидени са само регулатор на усилването, превключвател за 5 входа и изходи за 4- и 8-Омови озвучителни тела. Предусилвателят на TAC-34 е реализиран с два двойни триода 6N3, а крайното му стъпало – с по два пентода EL 34 на канал. Изходната мощност на Vincent TAC-34 е 2 x 50 W, а честотната му лента – 20 Hz до 60 kHz. Air Tight ATM300 Air Tight ATM300 издига „музикалността” на легендарните триоди 300B на още по-високо ниво. Усилвателят е 3-стъпален, като в крайното стъпало са използвани по един триод 300B (Western Electric WE300B) на канал – целта е максимално опростяване на усилвателните схеми за постигане на възможно най-високо звуково качество. Air Tight ATM300 работи в чист клас А, с изходна мощност 2 х 8 W. Balanced Audio Technology VK-75SE VK-75SE е лампов усилвател, изпълнен по изцяло балансирана технология, типична за продукцията на Balanced Audio Technology. Идеята е, че при пренасянето и усилването на аудиосигналите в балансиран вид (с три проводника – положителен, отрицателен и маса), в тях се внасят по-малко смущения. В драйверното стъпало на VK-75SE е използвана нова руска лампа 6H30, заимствана от военната промишленост. Изходната мощност на усилвателя е 2 х 75 W. Wavac SH-833 Wavac SH-833 е уникален лампов SET (Single-Ended Triode) усилвател. Уникален както с използваните технологии, така и с характеристиките си – работа в чист клас А, изходна мощност 150 W и честотна лента 20Hz - 100kHz, а също така и с цената си, която е съизмерима с тази на чисто ново Ферари, например. Шасито на SH-833 е изработено от масивен 60-милиметров алуминий с лъскаво шампанско-златно покритие. Гнездата на лампите са изработени от тефлон, а куплунзите им са позлатени. Освен основния усилвателен блок, SH-833 има още три отделни захранващи блока.
Енергията на кванта е равна на вибрацията по константата на Планк.

Неактивен pansim

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 634
  • Населено място: Сандански
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #1 -: 03 Декември, 2017, 16:12:04 »
Може да има нещо вярно. Не съм аудиофил и явно нямам слух за такива неща, но...като оставим настрана безспорните качества на висококласни лампови усилватели, то не разбирам заблудата на хора даващи сериозни суми за "опосочени" медни кабели свързващи не само усилвателя с колоните но и захранващ кабел, което вече е меко казано смешно.
Благодаря за написаното. За мен бе интересно четиво, без да съм запален по темата. :drinks:
http://iza99.com/
Българска заваръчна техника с 5 години гаранция
Ремонт на заваръчно оборудване - 0887607722

Неактивен styrshel

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1567
  • Населено място: Варна
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #2 -: 03 Декември, 2017, 17:08:19 »
Тя лампата, никога не е слизала от сцената, да не говорим за последните години.
https://www.google.bg/search?q=nutube&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiU35S3jO7XAhXGzaQKHYR3APsQ_AUICigB&biw=1525&bih=744
А кабелите свързващи колоните със сигурност влияят на звука.

Неактивен soton

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 398
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #3 -: 04 Декември, 2017, 00:39:18 »
Разбира се че влияят,то и атмосферното налягане влияе,но важното е колко!
0878640251

близо до София

Неактивен pansim

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 634
  • Населено място: Сандански
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #4 -: 04 Декември, 2017, 09:06:57 »
А кабелите свързващи колоните със сигурност влияят на звука.

Това никой не го отрича!
Но според теб има ли значение за звука обръщането на кабела? Че има страшни коментари... :rofl:
Защото точно за това писах... :drinks:
http://iza99.com/
Българска заваръчна техника с 5 години гаранция
Ремонт на заваръчно оборудване - 0887607722

Неактивен muneson

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 104
  • Населено място: софия
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #5 -: 04 Декември, 2017, 09:33:56 »
Когато електроните - разбирай токът, който е модулиран с безброй звукови честоти, минават през среда, която не е вакуум, напр. кристална метална решетка (каквата имат медните, алуминиевите, сребърните кабели...), или когато минаат през поредица от силициеви кристали с всякакви примеси на други метали, (разбирай транзисторите в усилвателите), особено с техните преходи, се привнасят всякакви абсолютно случайни енергетични промени към отделните носители (е-), плюс невероятен брой от нечетни,  хармоници. Та с две думи, няма ли вакуум (лампи) на пътя на електроните има всякакви случайни звукови картини. Винаги различни, но никога истински. Рзбира се, колкото е по-голяма плътността на тока, толкова измененията са по-големи. Сиреч по-тънките кабели ще "свирят" по-лошо от по-дебелите. А транзисторен усилвател свирещ на малка мощност (да речем до 10 процента от максималната си) ще "криви" по-малко. Ама пак ще криви ужасно поради ред други прични. Кво да се прави, "силикон". Технологичен и евтин за производителите, ама лош за аудио любителите. И на всичкото отгоре уморителен за слуховите костици. Щото то такива чудеса в природата просто няма - 0,001 % THD! Ама ВСЯКО звучащо тяло дава хармоници, обаче транзисторните усилватели не дават (постига се ООВ - дето така измества фазово, разбирай във времето част от изходящото звуково ниво, за да го СМЕСИ с входния сигнал - о, ужас!) и така допълнително да "замаже" звуковата картина. Та тези неща са в основата на неестествения "силиконов звук", такъв какъвто в реалния свят никога не е имало допреди 1970 г, времето когато евтините и технологични транзистори навлизат в света на аудиото. Та от тогава та до днес маркетингът продава нещата. Продават се неща, които носят същата печалба при по-малки производствени разходи. Основен закон на капитализма или по-модерному либералният модел на развитие.

 
« Последна редакция: 04 Декември, 2017, 10:23:02 от muneson »
"Товарете портокалите в бурета!...", О.Б. от О., с.н.т.п.

Неактивен ditronix

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 421
  • Населено място: Провадия
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #6 -: 04 Декември, 2017, 09:39:45 »
Има, има. Всичко има значение, само че никой от "чуващите" жици, посоките им и някои други фантасмагории не се навива за "сляп" тест! В аудиофорума няколко месеца един от участниците предлагаше 10 000 лева срещу залог от 100 лева за всеки, който може да докаже, че чува посоки. Всички "чуващи" скоропостижно изчезнаха от хоризонта!
А кабелите естествено ще влияят на звука. Не може да захраниш колони 200W примерно с кабел 2х0,35, 50 метра дълъг. Трябва си дебела жица там, да не говорим за концертно оборудване. Няма как, ако си в час, да захраниш колоните с алуминиев или телефонен кабел. Имах преди години един колега, той слагаше "прославените" руски електролити К50-6 с краката нагоре и ги свързваше към платката с проводници. Може ли някой да познае защо? Едва ли. Всеизвестен беше проблемът на тия кондензатори да прекъсва връзката на извода с фолиото. Това според него беше заради електролита и като обърнел така кондензатора, електролитът се стичал на обратната страна и кондензаторите дефектирали много по-рядко.  ??? И си вярваше човекът.  :flag_of_truce:
Това над моя пост няма да го коментирам хич, само искам да попитам връзките в един лампов усилвател с вакуумни тръбички ли се правят след като кристалната решетка на жиците вкарва "неверорен" брой нечетни хармоници? Щото чаркалаците около една лампа се поне 5-6 и всички са свързани с нея. А трафът? И той ли е с вакуумни тръби навит, да се избяга от кристалната решетка? Стига бе. Поспрете се!
« Последна редакция: 04 Декември, 2017, 09:48:18 от ditronix »
DRL  модули за всички видове автомобили!

Неактивен pansim

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 634
  • Населено място: Сандански
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #7 -: 04 Декември, 2017, 10:40:49 »
Има, има. Всичко има значение, само че никой от "чуващите" жици, посоките им и някои други фантасмагории не се навива за "сляп" тест! В аудиофорума няколко месеца един от участниците предлагаше 10 000 лева срещу залог от 100 лева за всеки, който може да докаже, че чува посоки. Всички "чуващи" скоропостижно изчезнаха от хоризонта!

Те за това става дума :good:
Но...иначе как ще се продават скъпи и прескъпи "опосочени" аудио кабели...че даже и захранващи такива :rofl:

Има една фирма в Пловдив която се занимава на доста високо ниво с производство на говорители и усилватели. Всеки може да пита дали използват лампи...не че имам нещо против тях /лампите/ ама хората участват на международни изложения с тяхната продукция и продават.
https://www.oberton.com/bg/

Muneson - ти вярваш ли на всичко което си написал? Само това ми кажи...
« Последна редакция: 04 Декември, 2017, 10:51:32 от pansim »
http://iza99.com/
Българска заваръчна техника с 5 години гаранция
Ремонт на заваръчно оборудване - 0887607722

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #8 -: 04 Декември, 2017, 11:11:46 »
Той със сигурност си вярва, но аз мога да му кажа от собствен опит и не само че това което е написал са пълни глупости. Без нищо лично към него де. Има си полупроводникови усилватели които ОТДАВНА са надминали неколкократно изискванията към един усилвател за звук. Истина е също така че има много полупроводникови, дори такива с хибридни ИС в схемата си които вадят прекрасен звук и далеч не е пълен с хармоници. И такова нещо като 0.001% THD е напълно съществуващо в природата :) има и 0.0001%. Виж, има частица истина в това че е предимство ако един усилвател постига 0.01% без глобална ООВ пред такъв който постига 0.0001% с глобална ООВ, но отново нещата не са абсолютни и опират до схемно решение и изпълнение на усилвателя, скорост на нарастване ФЧХ и други.
Тук сега е време да кажа че съм слушал самоделни лампови усилватели с посредствени на хартия параметри които звучат някак магически. Някак различно. Като че в музиката се появява детайл и релеф който липсва при други усилватели. Това чувство се поражда поради специфичните нелинейни изкривявания които внася ламповият усилвател с изходния си трансформатор. Тези изкривявания (именно хармониците против които скачаш) „украсяват“ звука което на определен тип музика създава усещането за нещо различно, магическо, красиво. Истината е че това обаче е заблуда. Когато послушам същия лампов няколко дни, на различни стилове музика, изведнъж се оказва, че в същност не свири добре, и че предпочитам полупроводниковия. Така че не съм против лампите, харесвам ги и си имат чар и магия, но да се говори как са недостижими от полупроводниковите усилватели просто е несериозно. Да, може ламповия усилвател да се използва като специален „ефект“ към звука, както и пътуването с парен влак, но си остава за мен само атракция и чесане на крастата, което е и основната цел на нашето хоби все пак. Ако се търси обаче достоверен звук, пътят минава през пясъка! И да не си мисли някой че ламповия усилвател има по-нисък шум от транзисторните? Може би, от германиевите транзисторни от 70-те години - да, от съвременен изпълнен по всички правила на изкуството - ще си мечтае само.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен muneson

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 104
  • Населено място: софия
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #9 -: 04 Декември, 2017, 11:39:32 »
Реторичен въпрос! Не се учудвам, че го задаваш - времето е в нас и ние сме във времето, нали така? А иначе, ако човек има интереси в областа на търсене на качествения звук, то непременно би потърсил, и ако има късмет намерил стойностни и качествени статии, къде в по-стари и по-нови списания, къде по нет форуми на различни езици, дето се сравняват и обясняват някои реалии. Всъщност нещата са се знаели още тогава: транзисторите дават ужасен звук. В опит за подобрение въвеждат дълбоката обратна връзка. Така на уред всичко изглежда подобрено, даже повече от добро?? 0,001% THD! Ама на слух не е, и даже е още по-зле, ама  съвсем при това. И то само това да беше, ама и това само не е... Та с две думи, транзисторите за аудио хич не стават, освен за ширпотреба. Има и вариант човек просто да слуша, да сравнява и да мисли, разбира се.
Кво да се прави, маркетинг и реклама - или с други думи комерсиална пропаганда! Всичко дето носи по-голяма принадена стойност е по-добро! Нема мърдане - икономическата изгода е водещата светлина.
"Товарете портокалите в бурета!...", О.Б. от О., с.н.т.п.

Неактивен ditronix

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 421
  • Населено място: Провадия
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #10 -: 04 Декември, 2017, 12:35:08 »
Яяяя, Димитър колко добре е казал всичко, което ме домързя да напиша  :good: Да, в определени случаи лампите са незаменими, но но не и когато се търси верния звук! За китарни усилватели-ДА! Няма нищо по-добро! С никакъв полупроводник тоя лампов звук не може да се добие. Може да се наподоби, но същият не става! Само да попитам в кое студио записват с лампови техники? А? И още нещо да попитам, как така лампи, правен специално за военни цели- генераторни, ВЧ, лампи за стабилизатори на напрежение изведнъж се оказаха най- аудиофилските? А EL34 не свирела! ЕСС-тата кривели... Ами лампи, ще кривят.  Само клас А, другото не ставало! Ами сглоби си двете половинки на сигнала като хората. Иначе не става. Не само с лампите. Слушах цяла година на бюрото си лампа. Една от добрите, създадени точно за звук-ЕCL 86. Свири. Добре свири, но не става за рок, за денс, за жива ритмична музика. Не и стига въздух, не стига мощ. Класика, балади, инструментали да. Само че аз слушам AC/DC ! Искам още нещо да чуя за вакуума и пясъка. Кристалната решетка звучи някак си много галено :D Пясък му се вика, пясък! Как звука минавал през вакуума! :P

"Кво да се прави, маркетинг и реклама - или с други думи комерсиална пропаганда! Всичко дето носи по-голяма принадена стойност е по-добро! Нема мърдане - икономическата изгода е водещата светлина."

Ей това е абсолютната истина! Маркетинг, реклама, заблуди за дълбоки джобове! Като тук например:    http://kirov-high-end.bg/kirov/?page=products&subpage=categories&catid=40    Както се казва в една реклама- Иди и виж цени!
« Последна редакция: 04 Декември, 2017, 12:41:11 от ditronix »
DRL  модули за всички видове автомобили!

Неактивен stoi

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 221
  • Населено място: Кричим
    • www.ev-bg.com
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #11 -: 04 Декември, 2017, 14:20:53 »
Продават се неща, които носят същата печалба при по-малки производствени разходи. Основен закон на капитализма или по-модерному либералният модел на развитие.
В такъв случай хвала на капитализма и либералния модел, че иначе сега нямаше да си комуникираме тук по този начин, а с пощенски гълъби или с димни сигнали :D

А иначе по темата. В една озвучителна система най-слабото звено винаги е било и ще си остане крайния драйвер, който превръща електричните трептения в механични. т.е говорителя. Той има най-голямо влияние в цялата звукова картина. Аз имам и лампови SE, Push Pull , транзистори, по-модерни и какви ли не други усилватели, но коя да от тези системи когато се свърже към възможно най-хубавото и правилно подбрано озвучително тяло за помещението, то разликата от вакума до един хубав полупроводников усилвател става пренебрежима. Т.е ако имате определена сума Х , която трябва да инвестирате за своето звуково преживяване, то по-голямата част трябва да я заделите за хубави говорители, а другото вече е въпрос на това по какво си пада душата ви.  Това е то...

Неактивен GRIDLIC

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 801
  • Населено място: София
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #12 -: 04 Декември, 2017, 14:34:05 »
Уважаеми колеги статията "Лампов ренесанс" е свалена от "нета" преди няколко години, и е качена тук по желание на колега от форума.
Енергията на кванта е равна на вибрацията по константата на Планк.

Неактивен Кръстан

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 135
  • Населено място: Пасарел, Плевен, Копенхаген - тризвучието на географията
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #13 -: 04 Декември, 2017, 18:39:53 »
В човешката история има много примери за погрешни разбирания. Има дори примери за извънредна глупост, която е приемана за неоспорим факт векове наред. Например църквата е смятала, че земята е плоска. За оспорване на тая теза дори са убивали хора. Някои съвременни идиоти дори отново прокарват тази теза (проверете в ютубата). Невероятно, но факт. Според мен, съдейки по опита си, 8) високото качество на ламповия звук, ламповите усилватели си е 100% мит. Тука не говоря за китарни лампови усилватели. Макар,че и при тях нещата не са по-различни 8).
Кое й е хубаво на ламповите усилватели?! Ниско отношение сигнал/шум. Капризни, чупливи лампи. Микрофонен ефект. Тежки, обемисти и неоправдано скъпи. Капризни по отношение на захранване и съгласуване на импедансите. Ограничена отдолу честотна лента. И т.н..
Кой се занимава с лампови усилватели? Най-често ентусиасти, който вече разполагат с лампови части. Хора, който се чудят какво приложение да намерят на отдавна ненужните си части и умения. Иначе трябва да ги хвърлят.
Това е като да сравняваш парния двигател със ДВГ.
Сега, готино е да се занимаваш с лампи. Има си някакъв чар. Интересно е. Но дайте да не разпространяваме научна фантастика. Някакви нереални теории подплътени с технически термини.
Наскоро сравнявах два усилвателя - лампов и транзисторен. Включени към идентичен вход и тонколони. Веднага си пролича, че на ламповия не му стигат ниските. Просто има голям спад и не ги възпройзвежда. Високите обаче трябва да му се признае, че ги усилва по-добре. Но всичко това може да се компенсира със тонкоректор и пак не може да се каже, че е на лице лапов звук. Като качество на звука, като детайли, като хармоници и прочее няма разлика. А и да има разликата най-вероятно се проявява при някакви специфиани условия.  :blum1:
Освен това за повечето хора дори да има разлика тя е неосезаема. :crazy:
Руснаците мисля, че имат най-много опит с ламповата аудио техника. На всякакво ниво. При тях и коментарите са най-адекватни и не случайно има много кадърни коментари, който отричат ламповия звук.
В първите години след изобретяването на транзистора разлика е имало. Но сега транзисторите предлагат безспорни предимства от всяка гледна точка.
Изобщо колкото CRT телавизора е по-добър от LED телевизор, толкова и радиолампите са по-добри от транзисторите.


Неактивен ценков

  • Блуждаещ електрон
  • *
  • Публикации: 31
  • Населено място: Пловдив
Re: Лампов ренесанс
« Отговор #14 -: 04 Декември, 2017, 20:03:19 »
    Какво да кажа - Продукт. Като хиляди други без съдържание но с лъскава опаковка. И много шум покрай него. Но докато има балъци ще има и тарикати които ги стрижат.

 

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Начален сайт "САНДЪЦИТЕ" Библиотека "Сандъците"
ОТГОВОРНОСТИ: Всички мнения във ФОРУМА са лични мнения на техните автори и не отразяват официалното становище на собствениците му.
   Copyright: Освен ако не е посочено друго, съдържанието на този сайт е лицензирано под:
  Creative Commons Attribution License.
  Текстът на договора за ползване на български
Copyright © 2011 - Сандъците - сайт и форум за стара електроника - За контакти  

Партньори:  | Форум за конспирации, уфология и мистика | Кактус БГ |