| Начален сайт Сандъците  | "Библиотека Сандъците" | МОЖЕ ДА ПОДКРЕПИТЕ ФОРУМА С ДАРЕНИЕ >ТУК<

Автор Тема: Грамофон Fonica GS464 заслужава ли си  (Прочетена 31384 пъти)

0 Потреб. и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Re: Грамофон Fonica GS464 заслужава ли си
« Отговор #45 -: 11 Август, 2015, 14:46:13 »
Абе ламповия му почти сигурно слиза доста под 50 херца. Давам пример с АЧХ на мой лампов който завърших наскоро с PCL86 и изходни трансформатори от телевизор Пирин, ето надолу се простира до 25 Hz на -3dB :
34002-0
Но спора за долна гранична на ламповия на страна, наистина е по-добре като тества за румпел да го тества на усилвател с по-ниска долна гранична честота - нещо от сорта на 5 - 15 херца. Но много зависи и от високоговорителите на тонколоните, ако ползва някакви стари широколентови високоговорители с твърдо окачване нищо няма да види на тях. Относно товарния капацитет - тъй като в него влиза и капацитета на свързващия кабел, и на входа на самия усилвател и т.н. аз предпочитам да го настройвам на слух. Примерно свързваш към входа въздушен променлив кондензатор и въртейки слушаш кога има най-добри високи честоти, би трябвало високите честоти да са най-добре изразени именно за една определена стойност на товарния капацитет. После сваляш кондензатора, мериш капацитета и слагаш кондензатори с близък капацитет.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен chronometer

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 54
  • Населено място: Пловдив
Re: Грамофон Fonica GS464 заслужава ли си
« Отговор #46 -: 11 Август, 2015, 15:02:28 »
Мда, сега нещата вече станаха ясни. Разгледах подробно схемата с калкулатор в ръка и установих, че стандартните RIAA  корекции всъщност са разделени между двете стъпала. Да погледнем figure 1. В отрицателната обратна връзка на първото стъпало U1A /NE 5532/, с елементите R4L - 180k, R3L - 10k, и C1L - 22n  са въведен стандартните времеконстанти 318 us и 3180 us. Третата стандартна времеконстанта - 75 us обаче, е въведена в изхода на второто стъпало U2A и съответно изпълнена с елементите R8L - 820 и C4L - 82 n. След като в твоята реализация второто стъпало липсва, то липсва и стандартната времеконстанта 75 us, осигуряваща необходимото потискане на честотите над 2123 Hz. Именно това те е оставило със смесени усещания по отношение на високите честоти - подемът на високите честоти обикновено се възприема позитивно от слушателите, но когато с тях се повдигат и средните честоти, усещането вече не е много приятно. Така че, ако ще ползваш тази схема за RIAA коректор, наистина ще се наложи да я реализираш цялостно - т.е. и второто стъпало с прилежащите му пасивни елементи. Противорумпелна корекция нямаш, но много лесно можеш да я въведеш с елементите C5L - 1u и R9L - 100k на изхода на второто стъпало, като промениш стойностите им. Всъщност, достатъчно е да промениш само  C5L от 1u на 100 n и ще получиш нужния сряз надолу, което за практическа реализация в твоя случай е напълно достатъчно. Все пак, имай предвид и входното съпротивление на усилвателя, който ще се включи. Тъй като в твоя случай усилвателят е лампов и вероятно има високо входно съпротивление, то сумарното съпротивление няма да се измени много. Ако обаче ползваш друг по-нискоомен усилвател, съпротивлението може да намалее дори наполовина, което ще доведе до необходимостта от преизчисляване на изходния кондензатор и промяната му в посока увеличение. Авторът малко се е престарал с пропускливостта на ниските честоти, което за всеки друг звукоизточник би било добре, но не и за грамофона предвид румпела, който съпътства полезния сигнал. Разбира се, препоръчана е схема на активен румпел филтър, който при нужда може да се ползва, само че аз лично съм привърженик на теорията - "колкото по-малко препятствия по пътя на сигнала - толкова по добре", а и не виждам резон да се прави още едно устройство със сложност като на коректора, за да се премахне един румпел, вместо да се оптимизират стойностите на изхода. Вярно, ефективността на активния филтър е в пъти по-голяма, но неизменно ще доведе до повишаване на изкривяванията от всякакъв вид поради наличието на още две стъпала и в крайна сметка ще подобрим затихването на румпела и ще влошим звука.
Остава препоръката за оптимизиране на входния капацитет на коректора чрез подбор на CLL- горе-долу същото ти е написал и самият автор.
Като забележка бих искал да изтъкна само, че изчисленията на времеконстантите показват стойности, които се различават от теоретичните. Авторът обаче се ангажира с честотна характеристика, която е много близо до идеалната и може би в това отношение трябва да му се доверим. А и при изчисленията не се взема под внимание влиянието на останалите елементи като съвкупност и евентуалната нелинейност на системата като цяло.
Мисля, че това е всичко, което ти е необходимо като информация. Остава да го реализираш и, ако желаеш, да ни уведомиш за резултата. Успех!

 

Сходни теми

  Заглавие / Започната от Отговора Последна публикация
5 Отговора
2463 Прегледи
Последна публикация 12 Февруари, 2016, 11:01:14
от teshkarina
21 Отговора
5356 Прегледи
Последна публикация 09 Април, 2021, 19:02:29
от lz2xl
1 Отговора
2164 Прегледи
Последна публикация 20 Ноември, 2022, 20:44:57
от Узунов

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Начален сайт "САНДЪЦИТЕ" Библиотека "Сандъците"
ОТГОВОРНОСТИ: Всички мнения във ФОРУМА са лични мнения на техните автори и не отразяват официалното становище на собствениците му.
   Copyright: Освен ако не е посочено друго, съдържанието на този сайт е лицензирано под:
  Creative Commons Attribution License.
  Текстът на договора за ползване на български
Copyright © 2011 - Сандъците - сайт и форум за стара електроника - За контакти  

Партньори:  | Форум за конспирации, уфология и мистика | Кактус БГ |