| Начален сайт Сандъците  | "Библиотека Сандъците" | МОЖЕ ДА ПОДКРЕПИТЕ ФОРУМА С ДАРЕНИЕ >ТУК<

Автор Тема: Няма звук и картина - отстраняване на повредите за начинаещи  (Прочетена 46103 пъти)

0 Потреб. и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Ricarq

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 432
  • Населено място: Габрово
ВЪВЕДЕНИЕ: ( може да се пропусне от най-активните членове на форума)  но ако прочетете всичко по-надолу и го изпълните ( естествено е и да имате и елементарни познания по електроника) няма начин да не може да си докарате поне растера (най - често липсва високо напрежение на анода на кинескопа - и работата  се състои да накарате генератора за ХО да заработи и по-рядко и веригите след него)


Телевизор с изправен растер


Растер стеснен по вертикала


Растер стеснен хоризонтално и вертикално

 а ако имате и малко повече късметче да тръгне всичко :)


Отремонтиран телевизор

Неактивен Ricarq

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 432
  • Населено място: Габрово
И така - пускаме телевизора и няма звук и картина - какво да правим ?

   Установим ли горепосоченото трябва да го изключим естествено за да не си увеличаваме сами ремонта впоследствие .
[size=150]В телевизорите се работи с високи напрежения и трябва да се спазват всички мерки на безопасност ! А и много  телевизори (предимно Български) са с неизолирано шаси и може по шасито да попадне фазата в зависимост от положението на щепсъла! [/size]

   Подхожда се от захранването , задаващ генератор ХО, Крайно стъпало ХО, Задаващ генератор и Крайно стъпало ВО и т.н. Другият основен стремеж е да не се товари излишно захранващия блок при неизправни други блокове, т.е. да се разкачат до отстраняване на неизправностите товарещите вериги защото  могат да се повредят изправителните елементи, последователните съпротивления във веригата на захранването (да прегреят) или ключовия транзистор при  импулсно захранване. 

[size=150]Друго нещо на което искам да наблегна - целта на цялата операция е пускането в режим на най-голямата електронна лампа - "кинескопа" ,  която има огромното предимство пред останалите електронни ламмпи спямо това , че движението на електрония поток от електрони е видим чрез екрана.
Какво ще рече това -   да се подаде "-"  на катода , след това да се подадат  съответните напрежения на решетките за да подпомагат придвжването или спират електронния поток и  "+" на катода. И естествено поради простата причина ,че тази лампа е доста по-обемна от останалите и това напрежение ще е доста по-високо - в KV. И задължително  трябва да е изправено. (затова при неизправен високоволтов диод нищо не се вижда на екрана).  При спазване на тези условия се появява светлина на екрана , но едно нещо да не е спазено ( примерно да не  отговарят стойностите на едно  от напреженията на управл. решетки)  потокът на електони не успява да достигне до катода и  екрана е тъмен .
Не забравяйте през цялото времетраене на ремонта при тъмен екран за  телевизорите с електронно-лъчеви тръби, че се занимавате с отстраняването на проблем с  някой от захранванията на чудото "кинескоп"  -   електонна лампа  с принцип на действие като в тези от старите радиоапарати - повечето доста често  не го осъзнават (започва се с провеката естествено с захранването дали има анодно напрежение кинескопа - 10-25 kV и ако няма се въстановява ; от т.1 до т.6, и след това и другите напрежения - т.8)  .
[/size]


Ето АЛГУРИТЪМА съставен от отделни стъпки : - Има много вариянти; предпочел съм метода чрез мерене на напрежения ; предимно в захранванията като може да се комбинира с други методи - без схема почти е невъзможно отстраняване на повредата от начинаещ !
 
*****************************************************************
« Последна редакция: 09 Октомври, 2012, 10:02:12 от Ricarq »

Неактивен Ricarq

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 432
  • Населено място: Габрово
 
1.ПЪРВОНАЧАЛНО ПУСКАНЕ [size=150]Преди да включите телевизора проверете входните предпазители .
1.1 При изгорели се насочете към т. 2;
1.2 При изправни включете телевизора за секунда :
а) ако НЯМА  КАРИНА  и  се появи при  движение на регулаторите "яркост" и (или) "контраст" - проблема в тази тема Ви е разрешен  :)
б) ако НЯМА  КАРИНА  и не се появява при  движение на регулаторите яркост и контраст - изключете моментално и преминете през т.2 и после т.3 ;
в) ако има бяла линия по средата - вие сте късметлии - изключете телевизора за да не прегорите луминифора , преминете през т.2 и после при пускане след почистването ако линията пак да си да я има преминете направо  към т.7;

[/size]
2.ПОЧИСТВАНЕ [size=150]Отваряне на  задния капак и почистване идеално от праха и мръсотиите ( най-добре  на открито или на терасата с тънка  четка за боядисване и прахусмокачка) ; [/size]

3. ЗАХРАНВАНЕ [size=150] Винаги почва се от захранването:
 
   3.1 Подгответе си измерв. уред и вижте на платката къде са изходните точки на Входното захранване . Измерването се прави на + на  на електерлитите с най - голямото изправено  напрежение спямо маса. При показание, отличаващо се значително от норм. стойности изключете незабавно  телевизора  и преминете на т.3.5
    3.2 Aко показанията са нормални с тези от схемата и няма  нещо да се товари и загрява в захранването  преминете направо на т. 6 при полупров. телевизори и проверете за наличието на високо напрежение на шапката към кинескопа , а при ламповите преминете през т.3.4 и след това към т.6.
   3.3 Ако на екрана по средата се появи хоризонтална черта - спестява ви се доста път от ремонта и пременете към т.7 , като незабавяйте първо да изключите телевизора за да предпазите луминифора ;
    3.4 - При лампови приемници - проверете веригите за подгряване на лампите (обикновенно всички нагревателни жички на лампите са свързани последователно като последната лампа е кинескопа). Само една лампа да липсва или нагр. жичка да е прекъснала естествено че  всички останали лампи няма да светят. Проверете дали всички лампи контактуват добре в цоклите по местата си. Единствено от проверката изключете изпавителната високоволтва лампа ( за нея ще стане въпрос по-нататък), от качулката на която излиза кабела за лалето към кинескопа ;
   3.4 а - При ламповите  АКО ИМА НЕИЗПРАВНОСТ  ВЪВ ВЕРИГАТА ЗА ПОДГРЯВАНЕ НА ЛАМПИТЕ ОТ КОЯТО СЕ ПОНИЖАВА ЧУСТВИТЕЛНО ЗАХР. НАПРЕЖЕНИЕ вследствие на укъсяване  т.е. огромната консумация се дължи на това и при отстраняване на повредата напреженията се нормализират -   закачете отново всички връзки на захранването ,премерете отново. Ако всичко си е нормално   преминете директно в т.6 - проверка за наличието на високо напрежение;  но  ако изходното  отново е ниско преминете  в т.3.5 ;
   3.5 Разкачете всички изходи на захранването (иначе ще си усложните много ремонта :D ) Уверете се в изправността на полупров. елементи - диодите и транзистора (разположен е винаги на охладител и без отпояване на проводниците към колектора измерването ще е заблуждаващо) . Проверете  изправителното действие на селеновия изправител (+ - ) като прекъснете веригата след него и включите за момент , най- добрте със стрелкови уред ( при размяна на буксите на изхода стрелката се отклонява обратно ).Селена по принцип трудно се поврежда и при късо е единственият полупров. елемент , който после се въстановява. Ообаче старее и се изменя диодната пропускливост и съпротивлението в 2-те посоки. Ако има повредени секции малко на брой могат да се шунтират с проводник (все пак да останат поне10 свободни) или повредените да се заменят от друг селен, тъй като лесно се разглобява . Ако всички изглеждат здрави можете да шунтирате  няколко - няма проблем - за да се намали пада на напрежение в селена. Вместо  негово място може и мощен диод + съпротивление  от няколко десетки (25 - 50) ома но понеже цялата консумация на телевизора ще минава през него задължително с много голямамощност - поне 10W ! Никога не замествайте само с диод без съпротивлрения - вдигат се прекалено много изходните напрежения и електролитите почват да избиват. И експлоатац. срок на лампите намкалява чуствително.
 Проверете  дросела за филтраж + електролитните кондензатори  -  преди и след дросела, мощните съпротивления . Информативно -  изправените напрежения тук са високи - 250 ,300V . За съжаление на електролитите много указва влияние стареенето и и най-честата повреда по тези захранвания е , че някой от тях е "гръмнал" ( подуват се и се появява обикновенно бяло от електролита) . Ако изпълните всичко до тук => т.3.6 ;
   3.6 Пуснете без товар ; а ако е с импулсно нахранване (Електрон 380Д и В.Търново ) задължително с товар ел. крушка 60W/220V в паралел на 130V ( 150 V) .  Проверете отново изходните напрежения. При чуствително отклонение о от нормалните стойности отново се върнете  в т.1.3, а нормални, т.е. захранването вече е изправно закачете само изхода към генератоора на хориз. отклонение без блока за крайното стъпало Х.О. , ако е лампов прекъснете веригата откачете качулките от анода на крайната ламоа ХО (голямата лампа от дясно в кафеза) и изправителната лампа до нея. (всички останали - ВО, Платка за цевтност и видеоусилвател, НЧУ и др. - да са изключени) и продължете с т. 4 без да включвате.[/size]


Неактивен Ricarq

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 432
  • Населено място: Габрово
4. ПРОВЕРКА ИЗПРАВНОСТТА  НА  ЗАДАВАЩИЯ ГЕНЕРАТОР [size=150](Малко принципно уточнение - наличието на Високо напрежение при доближаване  с  отверка с изолирана дръжка към шапката ( лалето) на захранването на анода бна кинескопа не е все пак гаранция за изправността  на генератора Х.О. , но означава , че все пак   генерира някакво  трептене).
  И така - пуснете но за много кратък момент.Мерете напрежението на захранването  на Х.О.:
  а) при измерването ако е ниско спямо означеното в схемата ,значи консумацията е голяма и има някакъв проблем - преминете  в т.5 ;
   б) само ако консумацията е нормална  - стойността си е нормална . Преминете в т.5.2[/size]

5.ВЪСТАНОВЯВАНЕ ГЕНЕРАЦИИТЕ НА ЗАДАВАЩИЯ ГЕНЕРАТОР   - [size=150]Прави се задължително при разкачен товар ( обикновенно откачено захранване на Крайното стъпало ХО - примерно разкачане  на качулката на крайната лампа или откачане на веригата на колектора на Крайния Транзистор  - мощен ключов транзистор издържащ на високи напрежения BU....)
    5.1 при стари чернобели лампови телевизори (производство от преди 40г. и повече) - заменете абсолютно всички кондензатори (не само електролитните а и керамичните, трябва новите  да са с номинално напрежение повече или най-малко колкото при оригиналните)!  Почистете цокъла, на които контактува лампата ECH81 (6И1П) и проверят всички спойки на цокъла за лош контакт , да се огледа синусовата бобина  (доста често е счупена) и да се раздвижи много внимателно ферита вътре (с него се донастройва честотата на редовете,т.е. се мени честотата на зад. генератор), да се провери изправноста на всички тримери и потенциометри и да се смажат с течен парафин или специален контактен спрей  контактните части ( може и с медицински вазелин който се продава в аптеките, аз го използвам и за смазване на клемите на акумолатора в колата).... При тези процедури задаващият генератор при изправна лампа няма как да не тръгне ;
При модулен  сменете съответната платка или поне чипа в нея.
    5.2 Пуснете телевизора и  проверете с оцсилоскоп или ако нямате с широколентов високоговорител за наличието на генерации. Колкото и да звучи невероятно но става използването на високоговорител за диагностика закачен на изхода през кондензатор в nF - трябва да се появи дразнещо пищене с честота 15 635Hz [/size]

6.КРАЙНО СТЪПАЛО ЗА ХОРИЗОНТАЛНО ОТКЛОНЕНИЕ [size=150]
    6.1 Закачете захранването на крайното стъпало за Х.О.  и следете за консумацията. Ако поради  неизправност захранването  веднага се понижи, изклчете телевизора ! Отстранете повредата - от т.6.2 натаък (примерно изгоряла високоволтовата каскада или бобина)  + има описание на повредите  - описани са подробно  в по-дребния шрифт ) . Ако входното захранванете е в стойностите си  - измерете дали се получава отрицателно напрежение със знак "-"  от задаващия генератор при управл. решетка  на крайната лампа или измерете дали напреженията E,B,C  на крайния транзистор са си в стойностите. Ако има някакви разминавания отстранете проблема ! Включете . Би трябвало да  се появи високо напрежение на "лалето "към кинескопа . Проверете за неговата наличност като леко приближите с отверка с добре изолирана дръжка - трябва да се създаде високоволтова искра. Вижте и екрана  - трябва да се появи бяла линия по средата (ако сте следвали точно всичко веригите с вертикалното отклонение както и всички останали трябва да са откачени ) ,има ли я - изгасете  телевизора за да не прегорите луминифора  и преминете към т. 6.5;
  6.2 Откачете задължително високоволтовата бобина  или каскада  ;
   6.3 Само когато крайното стъпало е осъществено с транзистор - измерете изправността му като откачите веригата на колектора и диода  (диодите ) ако не е вътрешно вграден в транзистора и служещ за заваряне на веригата на обратния ход (обикновенно паралелно свързан или свързани на Е - С)
   6.4 Ако сте се уверили напълно  за наличие на генерации  включете захранването . Но няма ли да знаете, че  гори крайния транзистор  или крайната лампа прегрява ! Ако всичко е нормално преминете към т.6.1    [/size]
   ВЪЗМОЖНИ ПОВРЕДИ ПРИ ЛИПСА НА ВИСОКО НАПРЕЖЕНИЕ - при изптавност всички вериги по схемата до  трансформатора и самия трансформатор на ТХО-то (без каскадата или повишаващата бобина)
--------------------------------------------------------------------------------
Първо малко инфо - високоволтовата бобина с диода или каскадата ако е с каскада  служат за повишаване на напрежението от 10 000V примерно до 15 000V при чернобелите и 25 000V при цветните телевизори и за изправяне на променливото виоковолтово  напрежение в постоянно ( за електродите на кинескопа трябва постоянно напрежение!). При чернобелите диода само за изправяне а при тях високоволтовата бобина е достатъчна . Най-старите чернобели лампови телевизори са с диодна лампа , чернобелите с полупроводников високоволтов диод и повишаваща бобина , като могат да се заместят с каскада, а цветните вече са с  каскада.
а)Ако няма а на изхода високо , а  на каскадата има - доста често срещана повреда - кабела дето влиза в клупонга (лалето) се е разпоил или някаде е укасил. В този случей се поставя уреда за мерене на съпротивления (най-добре на зумер) и се мери - 1-ния край на изхода на качулката на каскадата или високоволтовия диод (лампа) , а другият на изхода на клупонга (металното щифче което влиза в кинескопа - трябва да има верига ( да писука зумера ) При някой стари телевизори се и още едно измерване - между някои от тези 2 края и шаси ( при някой телевизори има гасяща част ( състой се от съпротивление и паралелно кондензатори)
б) На повишаващата бобина има , на входа има а няма на изхода към кабела  - заминала каскада ;високоволтов диод ; лампа (DY86 или 6П21С) Нито каскадата, нито диода, нито лампата може да се измери ами се слагат пробно други. Между другото понеже диода има формата на предпазител в някой TXO (онова бялото нещо с надпис TV18,TV13 при София31) може при изваждането после да се обърне обратно при поставянето и естествено че няма да има високо .

И сега нещо важно за ламповите ! - за отоплението на високоволтовия диод (навивка на късо към сърцевината на ТХО-то)
При ламповите диоди много трудно се забелязва, защото по принцип свети много слабо . Но да се уверим дали има  отопление не  става с измерване на отоплението както беше писал някой в форума. Ами трябва да се разглоби самия цокъл и там има един гасящ резистор (съпротивителна жица навита на спирала) от порядъка на 1-2 ома и доста често той се прекъсва (Аз 1 седмица му умувах на един лампов телевизор от колекцията и не можех да си обясня защо не тръгва докато не се сетих за това ) т.е. лампата трябва да получава отопление . Но кой да се сети, че баче и вътре в самия цокъл има разни неща :D

в) повишаващата бобина - служи за многократно повишаване на напрежението на ТХО от 800-1000V на 10 -15 000V (15kV) -има искра на нея но след 5 мин. работа много почва да се нагрява - при уреда за измерване на съпротивление дава верига но проблема е че има пробита изолация в намотките. Доста често тази повреда външно си личи - стопена пластмаса. Няма как да се отстрани тази повреда освен чрез замяна като за тази повреда трябва да се демонтира ТХО  (тази повреда е много коварна, чел съм че може повишаващата бобина на старите телевизори се зменя с каскада - кондензатори и диоди вързани като утроител на нпрежението примерно даже имам схемата някаде). Най-добре да се смени цялото ТХО като ще се демонтира и понеже има над 10 извода много е важно някой да не се свърже грешно после - само и един объркан извод да има и телевизора може да не тръгне !
-----------------------------------------------------------------------------
[size=150]
   6.5 Закачете останалите вериги, които разкачихте в началото - Блок ВЕРТ. ОТКЛ. Видеоусилвател, МЧУ, НЧ Усилвател и др. Пуснете телевизора и следете за консумацията. При чуствителен спад  (НЧУ) изключете и разкачете товарещата верига.
 Пуснете пак  Ако няма растер преминете към т.8 , а ако има светла хоризонтална черта изключете веднага телевизора и преминете към т.7   [/size]

Неактивен Ricarq

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 432
  • Населено място: Габрово
 7. ГЕНЕРАТОР + КРАЙНО СТЪПАЛО ЗА ВЕРТИКАЛНО ОТКЛОНЕНИЕ
[size=150]  7.1 Сменете абсолютно всички кондензатори най-вече електролоитните при ламповите или сменете цялата платка с модула ако  е полупроводников.
   7.2 Проверете изправноста на полупров. елементи - транзистори и диоди и др.
  7.3 Откачете изхода на генератора или на задаващия генератор преди крайното стъпало при ламповите .Закачете веригата в  захранването, ако е откачена и следете за консумацията. При спад на напрежението е ясно вече предполагам как да се процедира.
  7.4 Проверете с осцилоскоп или най-добре с високоговорител  за наличието на генерации - честотата им е 50 Hz и естествено ще се чува брум
  7.5 Закачете изхода и следете за резултата.
7.6 Вертикално отклонение няма да има и при откачени намотки , повреден варистор на изхода на крайния трансформатор В.О. или в късо съединение или прекъснати намотки в откл. система [/size]

  8.ПРОВЕРКА НА НАПРЕЖЕНИЯТА НА ЕЛЕКТРОДИТЕ НА КИНЕСКОПА
[size=150] Няма да се появи картина при  следните случеи:
   8.1 - липсата на ускоряващо  (от една верига се азахранват управляващото и  фокусиращото - около 500V) и лъча не може да достигне до луминифора ,затова екрана е тъмен. . При липсата на фокусиращо напрежение картина ще има но ще е с развалена фокусировка ; [/size]
(Когато ремонтирах моя Пирин тази зима (лампов е) направи ми проблем тримера за фокусировката - R403 (долу ниско в дяснои до бостерния кондензатор)- не контактуваше и нямаше никаква картина. В случея се мери напрежението след него - трябва да се изменя от 0до 300V т.е. не е идвало напрежение на фокусиращия електрод). Вижте също системата за гасене на обратния ход , ако не е изправна може също да няма картина ( описано е подробно явлението по-долу в коментарите от [pana]- човека който с една ножица оправя телевизори .( В случея мисля ,че е окъсил разделителния кондензатор, който прехвърля импулсите за обратния ход към Венелитовия цилиндър на кинескопа. При ламповите телевизори "Кристал" , "София 53" ,"Пирин" и тези с "принско" шаси екрана ще е тъмен и при прекъсване на R83, R80 защото не се регулира яркостта , а при утечка на C151 екрана също се затъмнява - "Поведи и поправки на телевизионните приемници" от М Серафимов , стр.176)
  [size=150] 8.2 - запушен КАТОД.  Говори за неизправност на Видеоусилвателя.  Напрежението трябва да е свързано с масата (при разкачена  връзка с маса  - тъмен екран)Там напр. трябва да се стреми да се доближава към минуса . За разяснение  - катода е електронна лампа - КАТОД - отрицателно - на  АНОДА е доста високо и положително . Ако напреженията се отличават от нормалните стойности и се съмнявате в изправността на Видеоусилвателя или Видеоусилвателите дайте дадете катода или един от катодите ите към маса през нискоомен резистор. На цветните е предвиден джъмпер за целтта за всеки един от цветовете.
  8.3 - няма напрежение на яркостния управляващ електод ако има такъв кинескопа  или стойността му се отличава значително от тази на схемата - напежението трябва да се изменя от отрицателно в положително при въртене на регулатора. Обикновенно се взема напрежение от захранването чрез делител. Проследете цялата верига. Честа причина е дефектирал потенциометър или връзките към него не контактуват.
  8.4 Проверете положението на йонния уловител, ако има такъв [/size]

[size=200] Ако изпълните  точно и последователно всичко написано до тук растера ви е гарантиран![/size]


*****************************************************************
Ето малко допълнителна помощ:

Към т.4 и т.5- Генерации към ТХО или "Задаващ генератор за хоризонтално отклонение"
ЗГХО
---> [ A250D , TBA920 , A255D , Субодул синхронизации А1.4 при Електрон 380Д, ECH81 при Пирин]  - ако няма генерации ТХО-то не работи , естествено че няма развивки и високо и не светва екрана , а при ламповите приемници даже има опасност доста неща да се повредят при продължителен такъв режим на телевизора (повече от 30 сек.) В някой от телевизорите с импулсно захранване (Велико Търново ,някой от Респромите) генерациите се вземат не от ЗГХО а от импулсния траф като импулсното работи на редовата честота и ЗГХО е за донастройка на честотата на  генератора за импулсното, така  че ако е свален или неизправен и без него. По принцип може и без осцилоскоп да се провери изправността чрез измерване стойноста на отриц. напрежение на базата на крайния транзистор или на решетката на крайната лампа за хор. отклонение (PL500 , PL36) --->От[ -30] до [-80V](виж в схемата) , задължително  при разкачена връзка към горния край на ТХО или колектор при транзистора , може би важното е, че в повечето случеи е отрицателно.  Понеже генерацията (честотата на редовете) е 16525Hz , генерацията  се чува през слушалки или даже през високоговорител ( ефекта е пищене) но последователно на високогов. кондензатор най-малко 100 nF

т.6 "Крайно стъпало за хоризонтално отклонение" , включващо и импулсният трансформатор за хоризонтално отклонение ТХО  ------> задължително измерете мощния транзистор ако се съмнявате за повреда !(почти винаги е дефектирал) , диода към него ( понякога е вграден в транзистора) и високоволтовата (повишаваща бобина ) но може и да е с каскада и най-накрая високото напрежение при пуснат апарат  като хванете изолираната част на отверка и доближете съответно до клупунга до края на кабела към кинескопа (лалето) .

ЗАМЯНА НА ДЕФЕКТИРАЛИ ЕЛЕМЕНТИ:
- предпазители - със същото означение  на тока в mA както е означено в гнездото или на платката - никога не шунтирайте с проводник - струват по магазините за електроника жълти стотинки !
 - диоди или грец в захранването - стават всякакви модели единственои трябва да издаржат  на същия ток и напрежение
 - тразнзистори: ако пише D в края на надписа (има вграден диод в него) трябва при замяната да е също D !

> ИМПУЛСНО ЗАХРАНВАНЕ - BU426A с КТ838А(от ТХО на Елекрон C380D) . Става и BU508 или BU508AF също или какъв да е мощен за по-високо напрежение
   >TXO
BU104D (BU109D (при чернобелите) може да се замени с BU406D (BU407D )
BU508A , SU161 - за предпочитане е не сащия , а по-мощен с параметри:
si, N, 1500V, 8A, 125W
 BU2520А, BU2527A,  BU808A, CA4924 и др.
Е вярно че по-мощните са по-скъпи - ако BU508A е 2.50 лв. , то BU2520 е 4.50 лв. някаде но повярвайте ми инвестицията си заслужава
-    -     -     -     -     -
<Iz2xl>"На мястото на BU508 може да се сложи почти всеки HOT .BU208 208 BU2525 и т.н. KT836 КТ838 ,важно е да няма диод вътре"
-    -     -     -     -      -

  ЗАЩО КОГАТО ИМА ЗАХРАНВАНЕ НЯМА ЗВУК И КОГА ТРЪГВА ЗВУКА ?
      При ламповите парвото нещо като въстановим захранването е звука (лампа PCL86при Пирин) като достатъчно е на извод1 на цокъла на лампата опрем отверка и ще се чуе брума.
      Но има сучеи  захранването на платката на звука да се взема от ТХО-то от вторичмата намотка и не само - напрежението за превклчване на каналния превклчвател ( 8-те светодиода при Електрон 380Д  при натискането на един който светваили   бутоните    превклчватели   при (телевизорите "Респром" ) ,също захранване от ТХО-то е възможно за веригите на Тунера или МЧУ-то , така че нищо чудно при въстановяване само на входното захранване , не подкарате ли и ТХО-то звук да няма или по-вероятно звук да има при допир на "гореща" точка от входа ма усилватела на звука но да е само брум - говор да няма ! - но това е нещо нормално и не се отчайвайте а се по-скоро радвайте за постигнатото до тук при въстановяването на приемника :)

Неактивен Ricarq

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 432
  • Населено място: Габрово
А и ето и фатални грешки , които не трябва да допускате:

1) при бяла черта на екрана - не пускайте телевизора да работи  в този режим повече от 10 сек. - прегаря луминифора тъй като електр. лъч не се движи по вертикала а само по хоризонтала и се съсредотиочва енергията  от вертикалните редове на едно място. Повреждат се кинескопи, които след известно време ще бъдат много ценени и скъпи .
2) когато  за по дълго  от 20-30 сек.  е пуснат да работи телевизора  при  някое ниско от изходните напрежения на входното захранване -  примерно да е с 10-20 V надолу  спрямо  дадените в схемата стойности . При  ремонта често се случва някое да е ниско от голяма консумация вследствие  на някоя неизправност.  Най - често проблема е, че генератора за ХО поради стареене някой кондензатор с времето променя стойността си и генератора не генерира импулси или генерира с  честота, различна от 15 625 Hz .Няма ли генерации, крайната лампа  или крайния ключов транзистор се товари недопостимо. Няма защити при тези телевизори която да спре този процес. Анода светва и се зачервява и лампата се поврежда , а транзистора дефектира .Големите консумации са много опасни и  независимо каде е проблема стават още повреди .
3) не  подгрявате самостоятелно  лампите на телевизора с часове  както са си на телевизора при условие че телевизора е неизправен - дори и да не са вързани последователно както при Пирина , а с отделно транф. захранване (зависи от модела) . Има голяма опасност от някой неизпр. елемент напреженирто да се пренесе по другите вериги. Не ги вадете и поставяйте постоянно - много лесно се отчупва някой от изводите от цоклите и освен за боклука за нищо  друго не стават

Неактивен Ricarq

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 432
  • Населено място: Габрово
Малко разяснения
захранвание на всички телевизори  бива:
- стадартно ( с параметричен стабилизатор) - включва трансформатор , 4 диода (грец) , доста често са поместени в един блок като един цял елемент , филтрови кондензатори и  естествено стабилизираща схема вклчваща 1 мощен транзистор поставен на охладител (Юност201, София 31, Респром Т5001)  и останалата част от параметричния стабилизатор изграден с полупров. елементи. При тези захранвания  изходните постоянни напрежения са ниски - от 10 до 40V но за това пък електролитите са с голям капацитет

- импулсно (ключово) - включва мрежов изправител (еднопериоден - 1 диод или двупериоден - 4 диода,грец) ; импулсен преобразувател, регулиращо стъпало, високомощен транзистор ( 600-600V , 5-6A, 100W) и импулсен трансформатор. Специфичното при това захранване е (в зависимост дали е с право или обратно преобразуване) е ,че мощния транзистор може да се товари обикновенно не когато захранването е под товар , а на празен ход и може да изгърми от претоварване! Затова е за препоръчване при измерване на захранването да се вклчи лампа на 220V,40-60W при изпробване естествено при разкачен останалия товар

 Оносно задаващия генератор ХО
При модулни телевизори - най - често заменяте блока с друг при съмнение за повреда
- Електрон Ц380Д - субмодул за синхтонизация A1.4 (малката долу в ляво платчица с двата тримера до МЧУ-то ;
- телевизори тип "Велико Търново" - платка с ИС A255D се намира горе в ляво от дясно на платката на звука , които ги държи общ държач ;

Неактивен Ricarq

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 432
  • Населено място: Габрово
КОГА СТЕ КЪСМЕТЛИИ ! , т.е. трябва да се радвате и имате 100% шансове да подкарате растер при изпъление на т.1  и ако изходните напрежения са си в нормата( да не забравите да изпълните и т.2)  Та питате се кога ?
 При наличието на на Високо напрежение !  - захранването с най-важниото напрежение на Електронно - лъчевата лампа , а именно това на анода. И ако няма все още картина  причината е в другите напрежения на тази електонна лампа наречена кинескоп -  катод(катоди), Упавляващ електриод , Фокусиращ и Ускоряващ електрод. Проверка за виокото напр.  - създава искра щом доближите  с отверка   :D


   При чернобелите е 10-15 кV високото , а при цветните е 25kV !
Още веднъж напомням че се работи с високи напрежения !!!
[В по-редки случеи екрана може да е тъмен и ако високото напрежение не е право , а променливо вследствие на дефект в изправителния високоволтов диод или  освен дефект и проблем в отоплението на изпр. лампа (не свети. Но на тази лампа по принцип светлината и е по-слаба от другите и в нормално състояние трудно се забелязва)].
 
- прескачате всички точки и отивате направо на посл. т.8 при тъмен еикран ( предполага се че задаващия генератор за ХО генерира някакво напрежение с  честота  която успешно се трансформира в ТХО и създава високо напрежение , което се изправя)  или в т.7  (неизправности във вертикалното отклонение ) ако има една черта през средата по хоризонтала (изключете незабавно телевизора при такъв режим за да не прегорите лунинифора)  Може тази черта да се появи и след изпълнението на т.8  - преминете  отново към т.7 Не се притеснявайте ако растера е намален - вериги с регулировки в ВО. Може  да притежавате  никакъв опит при ремонта на телевизорите и пак да  успеете, като изпълните само т.8  или евентуално после т.7.  което е 70% от повредите при повечето стари сандъци :)
 
  Причината на тъмния екран въпреки високото напрежение на регулаторите  за яркост и контраст дали са намалени до края . Ако не се появи картината преминете към т.8

 

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Начален сайт "САНДЪЦИТЕ" Библиотека "Сандъците"
ОТГОВОРНОСТИ: Всички мнения във ФОРУМА са лични мнения на техните автори и не отразяват официалното становище на собствениците му.
   Copyright: Освен ако не е посочено друго, съдържанието на този сайт е лицензирано под:
  Creative Commons Attribution License.
  Текстът на договора за ползване на български
Copyright © 2011 - Сандъците - сайт и форум за стара електроника - За контакти  

Партньори:  | Форум за конспирации, уфология и мистика | Кактус БГ |