Питащия колега иска, след като клемите се свалят от акумулатора, на изхода на зарядното да няма опастност от късо съеденение(т.е. да няма напрежение).
Това се прави много лесно. Компаратор, който следи зарядното напрежение, и при достигане на напрежението на зареден акумулатор управлява реле, което реле прекъсва изхода.
НО... релето трябва да е с повече превключващи вериги, и една от веригите трябва да се употреби за да се направи самозадържане.
При следваща нужда от заряд на акумулатора зарядното се изключва, свързва се към акумулатора, и след това отново се включва, т.е. прави се рестарт на схемата.
Не съм прегледал цялата тема, но от време на време в Лидъл (ако това се сметне за реклама нека бъде изтрито) пускат по 30-тина лева зарядни, които зареждат на 6 и на 12 волта с разпознаване на напрежението на акумулатора, и при обръщане на поляритета свети индикация за обърнат поляритет а зарядното не се включва. Имам такова. Не съм го мерил, но мисля че дава към 2,5-3 ампера, макар в описанието да ми се струва, че пишеше 4.
Има и режим снежинка, който зарежда акумулатора малко повече от нормалното зареждане.
Не съм си правил труда да го меря като ток и като напрежение на зареден акумулатор, защото за годините които го имам съм го ползвал само два три пъти, като двата пъти акумулатора си беше откровен пътник и целта беше колата да движи докато купим нов.
Недостатък - карах някога една Шкода 105L на която акумулатора в един период изискваше всекидневно зареждане. Когато не я карах ден-два акумулатора спадаше до напрежение, което същият модел зарядно (него го взимах от приятел а моето го купих по-късно, но вярвам, че и там проблема ще го има) разпознаваше като 6 волтов акумулатор. За да започне заряда му подавах 12 волта от един адаптор и тогава включвах зарядното.
В последствие, по пътя към умирането си, този акумулатор стигна и до момента, когато за да започне заряд трябваше да му се подадат 22-24 волта, които при ограничението на зарядния ток намаляваха с увеличаване на проводимостта на акумулатора. Наблюдавал съм го как започва от 22 волта, спада, минавайки през 15, 12, отиваше някъде на 8-9 волта, и след това вече започваше заряд.
Капацитета му от 44 Ah беше спаднал до може би 8-9 Ah, но докато това беше достатъчно за да запали колата - мъчех го.
Акумулатора беше гелов и затова не съм правил опит да му сменя електролита.
За спорещите за филтрирания и нефилтриран постоянен ток на заряд - влизал съм някога в лабораторията на професор Гишин в ТУ София. Първия път, когато влязох там имаше включени единични клетки на заряд. По груба преценка бяха 300-400 амперчасови клетки. Не ги преброих, но бяха повече от 10 в серия. Доколкото си спомням разговора ни се прилагаха различни форми на зарядния ток. Според професор Гишин формата на зарядния ток определено има значение за това, което става с акумулатора.
В подробности различните форми на зарядния ток при какви случаи се прилагат професора не ми каза.