Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: xborox в 25 Ноември, 2015, 10:14:24
-
Един приятел ме помоли за съдействие за реставрацията на един грамофон. Всичко е в перфектно състояние по него, няма и драскотина, но за съжаление ролката, която свързва електродвигателя с алуминиевия диск, вече се е втвърдила много и се е начупила. Имате ли представа къде мога да търся резервни или евентуално кой може да я ремонтира.
Грамофонът е HiFi stereo Sinfonie. Купуван е от Западна Германия в края на 70-те, началото на 80-те.
-
Типичните немски ролки, имам един Harmonie -e- който също е немски и беше със същата такава ролка, същата материя, в същото състояние: http://vbox7.com/play:d6d4f53c (http://vbox7.com/play:d6d4f53c) Намерих много подходящ заместител в магазинчето София електроник на ул. Цар симеон близо до женския пазар (някъде след номер 75). Там имаше ролка от чиста гума със същите размери на отвора за монтаж и пасна перфектно. Двете разлики са че е с малко по-голям диаметър и малко по - дебела. В следствие на което се наложи да преместя леко електромотора както да отдалеча оста му от диска за постигане на максимално добро сдамозаклинване на ролката при предаване на въртенето, така и да регулирам височината на мотора за да не търка ролката в ръбчето където се увеличава диаметъра на оста за 45 оборота. И съм много доволен как стана, направо идеално. Мисля че в магазина има още такива ролки, разходи се и разгледай с малко творчество ще стане прекрасно!
-
Много благодаря на всички за съдействието! radiodb обеща да ми подари една :drinks: Оценявам го страшно! За мен това е най-хубавата страна на форума, че повечето хора не се опитват да правят бизнес от хобито си!
Не пречи обаче да мина и през Симеон и да взема една за резерва :)
-
Изглежда като от руските шасита ,,акорд".
-
Благодаря на всички за съдействието! Преди месец оправих ролката. Сега грамофонът чака RIAA коректор, но този приятел иска да му направя лампов. Имам повече от 10 6Ф12П и като намеря време, може да се пробвам :D
-
От руските шасита RemR ролките стават, но дупката за оста им е по-малка в следствие на което трябва разширяване на бормашина със статив. Аз пробвах разширяване с ръчна бормашина но стана ужасно криво и я хвърлих. Иначе стават.
Относно това което си писал за RIAA този грамофон ако е с оригиналната си доза би следвало да е керамична и се съмнявам все още да е изправна. Магнитна доза ли сте му монтирали или си е пиезо пак? Ако е пиезо, то стандартен предусилвател ще стане но с уговорки, най-добре специален за тази цел, препоръчвам тази схема, добра е за целта:
[attach=1]
Ако все пак ще правите стандартен RIAA предусилвател за магнитна доза то включването на пиезокерамичната доза към него може да стане като последната бъде натоварена със съпротивление от 3 до 5к. Така освен че намалява изходното й ниво и става горе-долу като това на магнитните дози, накланя и АЧХ в областта на ниските честоти, което прави адекватно използването на стандартна RIAA корекция. Пробвал съм го, става. Ето материал по въпроса:
[attach=2]
Ето и идея за още един RIAA транзисторен предусилвател:
[attach=3]
Мисля че усилването му е малко мъничко за съвременните стандарти 0.7 волта изходен сигнал, май е по-скоро достатъчно за 100mV изходен сигнал но не пречи след него още едно усилвателно стъпало.
Следващия ми въпрос е защо правите предусилвател, грамофона няма ли си вграден, поне моя Хармония си има вграден усилвател на мощност.
И на последно масто: Ако наистина грамофона е с керамична доза, изобщо няма смисъл да се гъбаркате с лампи. Просто не си заслужава занимавката.
-
Този грамофон беше в комплект с лампов тунер, който на свой ред имаше крайно стъпало с транзистори. Оставил съм го да почива, но след време ще видя какво е състоянието му. Бяга ми точният модел и марка, но за времето си е бил доста качествен. Предполагам RIAA коректорът е бил вграден в него, логично е.
Грамофонът нямаше да го ползвам, затова и го подарих на приятеля си. Не е пред мен, за да го видя, но съм на 95% убеден, че дозата беше магнитна. Мисля, че беше на RFT. Две дози има, може да взема резервната следващия път и да я снимам.
С грамофоните опита ми се свежда до детсвото ми и един стар Акорд. Нямам опит, за да кажа само по външния вид. Но този специално си има всичко - антискейтинг, регулиране на натиска, плавно позициониране на дозата.
Следващия път ще проверя и ще пиша :-) Иначе момчето иска да му го свържа към едно страхотно радио Loewe, което също му подарих преди година. Затова и се замислих дали да не му направя лампов RIAA.
-
Не си заслужава лампов пред според мен! Иначе явно грамофона е по-висок клас от моята Хармония от същия производител защото моя няма антискейтинг и натиска не е предвиден да се регулира от потребителя. И моя е с пиезо доза. От къде знаеш че този е с магнитна, имаш ли някакви данни или спомени за това? Принципно щом още свири с оригиналната сигурно не е пиезо като моята, защото моята още в далечната 1995-та вече свиреше ужасно пиезо пластинките се бяха разпрашили.
Ако все пак е с магнитна доза и няма вграден предусилвател ти препоръчвам нещо с операционни усилватели да му направиш, примерно това:
[attach=1]
Може да го изпълниш с произволен ОУ най-вече аз го имам изпълнен с NE5534 и се обажда добре.
-
Проверих :) Дозата е RTF MS16, магнитна. Така че трябва да се захващаме с проект RIAA коректор!
-
Странно защо отдават предпочитание на магнитните звукоснематели.Те са по-сложни,по-ненадеждни,с наклонена амплитудно-честотна характеристика,и по-скъпи на това отгоре.
-
http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/~madaus/sonstigetext/ksinfoniet.html Май е това но с паразитната ролка от мотора към диска румпела е много сериозен , а за магнитният запис и грамофона е изписано километри хартия .Най малката разлика е че грамофона не е 16 или 24 пистов и че истинският запис на плоча в 80 % от случаите се прави първо на магнетофон ....така нареченият "мастер"' Инфо от времето когато и плочите и записите бяха на ниво ...
-
Проверих :) Дозата е RTF MS16, магнитна. Така че трябва да се захващаме с проект RIAA коректор!
RIAA коректорът е задължителен за всеки качествен грамофон, независимо каква е дозата. Да, керамичните (пиезо) дозите трудно се свързват с високото качество на възпроизвеждане, но фактите са си факти!
-
Май колегата Венци пита защо се предпочитат магнитните дози пред пиезо дозите. Истината е че пиезо дозите са по-евтини, по-лесни за производство (евентуално) и имат по-високо ниво на изходния сигнал, с което се опростява и усилвателя. До тук се изчерпват предимствата им. Макар че притежавам представители на пиезо дозите Panasonic EPC-09STAD които са прекрасни дози и свирят МНОГО добре, това не променя факта че принципа на работа на пиезо дозата изключва качествено звукоснемане. Пиезо кристалите са негъвкави и това изключва възможността иглата да се свърже твърдо към тях. Практикува се свързване през гумичка която да осигурява еластично окачване на иглата и предаване на звуковите трептения към кристалите. Това разбирате че е компромисно решение защото гумата не предава еднакво високочестотните трептения както нискочестотните и изобщо вече предаването на трептенията зависят от параметрите на един гумен елемент който старее с времето и си изменя параметрите.
При магнитните и динамичните дози имаме пряка и твърда връзка между иглата и магнита (бобината). Там всяко движение на иглата се отразява в пряко движение на магнита спрямо бобината и се индуцира ЕДН. АЧХ е наклонена естествено, обаче нейния наклон е известен, точно дефиниран и независим от стареене и механически параметри на даден гумен елемент. Нелинейните изкривявания са по-ниски, възможно е постигането на по-голяма еластичност на окачването на иглата и респективно по-малък работен натиск. Определено резултата е по-добро звукоснемане.
А относно надеждността - никак не съм съгласен че магнитните и динамичните дози са по-ненадеждни от пиезо. Напротив, ако не прекъсне бобината магнитната доза е вечна, докато пиезо кристалите са чувствителни на влага и стареене и много често се разпрашават с годините, или им се отлепва метализацията за изводите или пък гумата с която се осъществява връзката между тях и иглата остарява и си променя параметрите, на руските пиезо стерео дози пък имаше нещо като мек силикон който изтичаще... абе не са по-надеждни по никакъв начин. Стареят! Така че принципно си има качествени представители от пиезо дозите, които имат предимства в сносно звукоснемане и ниска цена, по-прост усилвател и т.н. обаче ако се търси максимално качество на звукоснемането безспорно трябва да се разчита на магнитна или динамична доза.
-
Аз пък какво съм се заблудил, че колегата xborox пита за някакво гумено колелце???
-
Точно за това пита колегата xborox но моето мнение е в отговор на gruyo който като че не е разбрал колегата Venci_002 и е помислил че той сравнява магнитния запис на лента с грамофонния.
-
Благодаря за отговорите. Механиката на грамофона отдавна е ОК. Не ми остава време обаче да скалъпя един RIAA коректор, за да му чуем най накрая гласа :) Като стигна до този момент, ще се похваля!