Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Eltehno в 18 Юли, 2015, 01:04:20
-
Момчета, имам възможност да купя такъв грамофон, евтино, за 40 пари. 8) Въпросът ми е дали си заслужава. На дозата има знака на Унитра, но не знам точно каква е. Не ми трябва за слушане, а за проби при направата на RIAA коректори.
Чудя се дали да го взема ?
-
Da
-
Ами не знам, този грамофон е силно влошена версия на Unitra G-601 според мен. Ще ти изтъкна основните неща които са развалили:
1.Кутията е изцяло от талашит кофти конструкция даже май цялото шаси си беше от талаШИТ, което си е шит :). Лично на мен никак не ми прави добро впечатление кутията, макар че на външен вид са го докарали МНОООГО. Определено на вид се конкурира с японските от това време.
2.Рамото е право, алуминиево (това му е положителна черта че е по-леко от рамото на G-601) обаче са направили несменяем хедшела, докато при 601 хедшела е на куплунг и може да се сменя дори с такива от чужди грамофони, много удобно ако имаш няколко различни дози, всяка да си е центрована към хедшел и да ги сменяш бързо.
3.Диска (платера) при 464 е много по-лек от този при 601 и освен това при 601 платера е балансиран докато при 464 не е.
4.Лагерите на тонрамото при 464 мисля че са по-зле от тези при 601.
Електрониката на 464 е подобна на тази при 601 но е опростена за добро или лошо.
Дозата при 464 е много подобен модел на тази на 601 и двете са копирани от Тенорел, даже май са по лиценз. Стават ако си свикнал да слушаш на Акорд с цилиндрична руска моно доза, но според мен една Shure m-92e или Ortofon om5e ще му легне много по-добре и ще изкара на порядък по-качествен звук.
Мнението ми е че е по-добре да си намериш G-601 наистина грамофона си заслужава и с малко пипване може да стане наистина добър грамофон. Лично аз 464 за 40 лв не бих взел. Един съсед ми подари такъв, аз от своя страна го подарих на приятел. И не знам какви RIAA коректори ще тестваш с тая посредствена доза. То какви тестове има да им правиш? Лепиш забождаш пръст на входа и чуваш дали се чува брум, ако се чува това е :) майтап де но горе-долу така е подаваш й сигнали през атенюатор от комп. звукова карта, изходните сигнали пак в звуковата карта и с подходящ софтуер сваляш всички параметри нелинейни изкривявания, АЧХ, шум, динамичен диапазон и каквото още се сетиш. Няма какво да ги тестваш със съмнителни дози. като минат компютърните тестове ги свързваш на хубав грамофон (какъвто би следвало да имаш) да ги чуеш как са и това е.
-
Заслужава си 40 кинта каквото и да кажат за грамофона не трябва да забравяме че е правен по ДИН стандарт и отговаря на него .А за дозата Тенорел ще кажа че е прилична бюджетна доза и трите ми грамофона си имат такава и не си "търкалям" ортофонските дози .Все пак не е китайска или подобна боклучава ,аз си търсих преди такова или подобно грамофонче за ежедневна свирня но когато имам 3 отпадна нуждата му . С 1 дума аз съм ЗА грамофончето на тази цена
-
Цената е добра,взимай го.Ако и дозата е MF100 ще е съвсем добре
-
Абе то в наши дни 40 лева не са пари, така че в това отношение цената не е лоша, обаче и грамофона не е нищо особено, свали му платера и ще видиш за какъв талашит става дума, просто за мен е супер некачествена и нискобюджетна история. Ако да речем Unitra G-601 по някакъв начин се доближава до съвременния стандарт за качествен грамофон, то този 464 си стои твърдо на дъното на класацията като най-бюджетна версия на грамофон с магнитна доза. А не отричам че за времето си и за класа който е си е на ниво, и японците имат такива бюджетни „пластмасови“ версии, и Dual имат даже по-зле с моторче за касетофон без обратна връзка по обороти, но така или иначе говорим за съвсем нисък клас грамофони. Макар че има хора които са имали 464 и се изказват много добре за машинката, може и да се представя добре, лично аз не съм слушал, но за мен е изпълнен с много некачествени материали, това ме дразни в конструкцията му.
-
G601 e със същото брумящо и бръмчащо C Core трафче като G602.По тоя критерий 464 ги води от всякъде с модерен ш ламелен лакиран траф.
ако не му е за слушане а за тестове, на тая цена хич не е лоша
МФ 100 която е доста разпространена и с унитренското лого пак му върши работа в случая със забележка под линия де. Не съм гледам компа на изхода колко му е минимума на звуковата карта, за да симулира доза... По спековете на съответния звуков чип сигурно може да се види ще се справи ли със задачата неговата звукова карта.
-
Виждам спора се е разгорещил :) за шаси G601 може да се пишат до посиняване и добри и лоши неща.За това предлагам да хвърлите едно око тук.Хубавото е че има подробни описания на рамото на повечето модели.Eltehno е момче техничарче така че ще се ориентира много бързо :) Аз самият имам от много години GS464 и съм доволен от работата му.Тук обаче важи принципа всяка жаба своето блато хвали :)
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=bg&prev=search&rurl=translate.google.bg&sl=pl&u=http://www.technique.pl/mediawiki/index.php/Polskie_gramofony&usg=ALkJrhjSoBHLwkNXGGkSVlnnjh_YbpH_6Q#GS-461.2C_GS-463.2C_GS-464
-
Изходното ниво на картата със сигурност няма да е достатъчно ниско за да „симулира“ доза, поне не при достатъчна динамика за свесни измервания, точно за това написах през атенюатор слага се на изхода един резистивен делител който се смята така че да получиш съответната амплитуда са сигнала и същевременно да емулира и променливотоковото изх. съпротивление на магнитна доза и така. Иначе трафчето е ясно че е бръмчащо, ама то не е проблем, все пак трафчето струва 5 лева, аз казах че с малко пипване G601 става страхотен грамофон.
-
Да си призная, нямам никакъв опит с грамофони. И понеже си правя RIAA за един от ламповите усилватели, днес взех от познат грамофон ROTEL, докато се наканя да си взема Унитрата. Обаче нещо не ми харесва как свири, а по думите на моя познат, Rotel-а си е работел. Та проблема е в това, ако е проблем де, че много слабо свири. Реших, че нещо не съм направил коректора като хората, и свързах грамофона с фабричния ми Technics. Уви и с него положението е същото, наполовина по-слаб звук от колкото на другите входове. Та въпросът ми е , този ROTEL има ли проблем с дозата или това е нормално ? Дозата е Ortofon FF 10 XE.
Или да си вземам по скоро Унитрата, че вече 2 дена ми писна да се лутам в нета и да лепя разни схеми.
-
Ами никъде в нета не мога да намеря данни за изходното напрежение на тази доза, за да мога да кажа дали е по-ниско от стандартното за магнитни дози, но ако свирят еднакво и двата канала и без изкривявания значи проблема не е в дефектна доза и лоша центровка а някакъв друг, може в грамофона да има нещо нередно по сигналния път, може да си е с по-ниско изходно ниво дозата просто, макар че до сега не съм имал проблеми с нивото на магнитни дози. Не очаквай обаче чудеса от дозата на унитрата. А изобщо се съмнявам че дозата ще има изправна игла, тези Mf-100 и подобните имат много тънък и крехък иглодържател, до сега не съм видял такава доза със здрава игла, или изкривена така че пластмасата търка в плочата или направо счупена, така че ако няма да го взимаш лично, се приготви да дадеш след това 35 лв. за нова игла към дозата... много неприятна история. А ако питаш мен направо си купи една Ortofon om5e или някоя на Audio Technica примерно AT 95Е все дози на цена по-висока от цената на грамофона, но си заслужават парите пред това да дадеш 35лв за игла на полската доза, защото после и резултата е МНОГО различен!
-
MF100 е с напълно идентично напрежение като на АТ71 имам ги и двете а нова се намира и за 20 кинта
-
Параметрите за дозата FF 10 XE ги има, съвместима е с VMS 3E Mk II. http://ortofon.com/hifi/products/replacement-styli/stylus-d-3e (http://ortofon.com/hifi/products/replacement-styli/stylus-d-3e)
Тука е малко по пълна информацията.
Technical data VMS 3E Mk II
Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. 6 mV
Channel balance at 1 kHz 2 dB
Channel separation at 1 kHz 20 dB
Frequency response 20-20.000 Hz
Recommended tracking force 20 mN (2,0 g)
Tracking ability at 315Hz lateral 50 µm
Tracking force range 17 - 23 mN (1.7 - 2.3 g)
Compliance static, vertical 15 µm/mN
Compliance, dynamic, lateral (10Hz) 10 µm/mN
Stylus type Elliptical
Equivalent stylus tip mass 0,65 mg
Vertical tracking angle 20°
FIM distortion 1% (20 mN)
DC resistance 800 Ohm
Inductance 600 mH
Recommended load resistance 47 Kohm
Recommended load capacitance 400 pF
Cartridge weight 5 g
-
6 миливолта е нормално изх. напрежение за магнитна доза, проблема с тихото свирене е другаде.
-
Значи проблема следва да е моя телевизор. :D
Привих коректор с ОУ, 4558. Првих и със специализиран чип TA7325P. Все същото. При просвирване от CD, си свири нормално ампа. В същият вход, който е и единствен, включвам коректора, а в коректора грамофона. Резултата е , наполовина по-слаб звук. Нормално ли е това или аз нещо не съм в час.
-
Дай ги тез схеми, по които ги правиш коректорите, особенно тая с 4558 ме интересува :)
-
Явно не си в час, и не само ти има и 1 куп опити да се направи РИАА в домашни условия .... аз лично ползвам "НОУ–ХАУ" на Сименс и Телефункен имал съм ............Оптоника ...Браун.. Кенууд НО ............. Немското си е ... не се юркай да откриваш топлата вода ......... Вернер фон Браун прати американците на Луната ...............
-
Схемите са за 5532, но понеже го нямам , ги изпълних с 4558 и TL082. И в двата случая е все същото.
http://www.circuitlib.com/index.php/projects/product/67-stereo-riaa-preamplifier/category_pathway-29
[attach=1]
Схемата с TA7325 е от даташита.
-
Ето една стокова схемка от Тошиба преамп с 4558D
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=494228
+ модификация
[attach=1][attach=2]
ПП:
gruio предположи днеска, че дозата то може да се ебава...
-
И аз се усъмних в дозата, понеже го пусках грамофона и на фабричния ми Техникс. Но и в него не мога да съм напълно сигурен, тъй като никога не е пускан на грамофон ... до сега.
-
Много малко вероятно е и двата канала на дозата да свирят еднакво и по-слабо от нормалното, но както и да е, възможно е да има нещо. Не казваш иначе освен че е по-слабо дали е с изкривявания или си свири добре. Аз ще ти препоръчам една схема на RIAA предусилвател за магнитна доза който лично аз слушам и съм доволен, усилването е достатъчно, но освен това може да се променя спокойно защото си има след коригиращото стъпало усилвателно стъпало което не участва в корекцията: http://my.ece.ucsb.edu/York/Bobsclass/2C/Tutorials/App%20notes/an-346.pdf (http://my.ece.ucsb.edu/York/Bobsclass/2C/Tutorials/App%20notes/an-346.pdf) Не особено качествения в звуково отношение биполярен електролит, може да бъде заменен с два поляризирани свързани последователно с положителнитеполюси един към друг и от средната точка високоомен резистор - 470к към + захранване за да поляризира и двата електролита в правилната посока. Схемата може да се изпълни с произволен ОУ, лично аз съм я реализирал с NE5534. Препоръчвам ти ако ще правиш сериозен коректор да обърнеш и по-специално внимание на захранването и да му направиш нискошумящ стабилизатор Sulzer: https://bgaudioclub.org/showthread.php?17283-Freeware-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%BA%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-Sulzer-%D0%B4%D0%B2%D1%83%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8F%D1%80%D0%B5%D0%BD-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80&highlight=Sulzer (https://bgaudioclub.org/showthread.php?17283-Freeware-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%BA%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-Sulzer-%D0%B4%D0%B2%D1%83%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8F%D1%80%D0%B5%D0%BD-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80&highlight=Sulzer)
И моята модифицирана схема на същия стабилизатор:
[attach=1]
Определено има смисъл в широколентов, нискошумящ стабилизатор за захранването - никога не забравяй това че целия звуков сигнал на практика идва от захранването. И е добре платките на корекцията да бъдат двуслойни с екран маса от едната страна.
-
Е сега вече загрях. :blush:
Схемата , която си дал е с още едно усилвателно стъпало. Явно тези които правих, не им достига усилването. Иначе свирят чисто, без изкривявания, просто не им достига нивото на изхода. Ще пробвам да сложа още едно стъпало към вече готовия коректор.
-
Схемата дето я е дал не е ли само на Стабилизтора за захранване на коректора, тоест РИАА коректора/усилвателя не евключен в нея на картинката?
-
Виж линка на ПДФ-а в текста преди картинката . :empathy2:
-
Да гледах го, на 2-ра страница са само коректори, на 3-та страница коректор + 2-ро усилвателно стъпало.
-
Точно схемата на 3-та страница имам предвид. Нея слушам към момента, но с много смотано захранване.
-
Моето планувам да е още по-смотано с 2 линейни стабилизатора за + и -: LM317+LM337 :D и някакви електролити
ДА имаш случайно свободна платка за такава корекция?
-
Не, нямам. Имам проекта за платката но не се гордея с него, определено не е оптимална, проектирал съм я преди около 5 години. За захранване 7815 и 7915 не е ли по-добре от LM317 LM337?
-
По-добре е, даже ги имам ама няма кой да мисли :bravo:
-
Този Rotel , определено не е добре. Вчера направих преда по схемата на чичо Род Елиът, http://sound.westhost.com/project06.htm Като ниво на изхода е ОК, свързана само тя към ампа пак е ОК. НО, вклуча ли чинчовете на грамофона към преда, и се получава адски брум. Играх си цял ден с масата, със захранването, с какво ли не. Без резултат.
Днес занесох грамофона при познат, да го пробваме на неговото SONY. Същата история, включваме грамофона и брум , и при моя Technics беше така. Айде при мен не бях сигурен в ампа, ама и на втори усилвател да прави същото ...
-
Хубаво де то в този грамофон има доза и кабели, евентуално някои мютинг транзистори. От какво да бруми, лесно е да се провери или някъде е прекъсната някоя маса, или нещо такова не знам какво друго може да е.
-
Колеги, днес реших да го отворя тоя сандък, въпреки, че е мой. Нищо нередно нямаше по кабелите от дозата до изхода, на изхода който е клеми, вече са запоени изходните кабели с чинчовете на другия край. Взех да оглеждам самата доза и иглата. Е такъв "проблем" не съм и сънувал. Самата игла, както е със стойката, се набива в дозата, НО явно собственика е барал нещо и иглата не беше вкарана докрай в дозата. След като я натиснах да си влезе до края, вече няма брум и сигнала си дойде както си му е реда. В момента слушам на моя Техникс и всичко е ток и жици. След малко се заемам с коректора и ламповия амп. ;)
-
Колеги, имам дилема. Да купя Фоника 464 или Радиотехника Ариа 102. Първият е за 40 лв , вторият е за 50 лв с нова доза MF100 ,но счупена игла.
Или Унитра Фоника Ж601А , за 60 лв с вградена RIAA.
??? ???
-
Моят съвет е да вземеш гранифона дето е все още с жак " петица " има някъв шанс да не е "търкалян" много . Имак дози МФ 100 има при Десо чисто нови ..... аз имам 2 от него и съм доволен
-
Аз бих заложил на G601 просто ще е по-добре ако намериш немодифициран без вграден коректор, аз не знам кой й е вграждал на тази която гледаш. Просто това е грамофон с много по-високо качество на изпълнение и по-близък до истинските грамофони от следващите модели.
-
http://olx.bg/ad/gramofon-tesla-mc400-hifi-ID3FFWv.html#ebe441b523 Това открих днес и за мен си струва всеки лев
-
Добър като бюджетен,но в случая е и без доза.Собственика декларира че работи,а снимките са от интернет.Аз бих се замислил :unknown:
-
Fonica GS 464 определено не е лош грамофон, особено на фона на някои пластмасови "фирмени" ширпотреби. Дозата обаче не е познатата MF 100, изработена по лиценз на Тенорел, а някаква по-нататъшна модификация, наименована MF 101. Една такава доза направо ми вгорчи живота - както и да се мъчих да я напасна към RIAA коректора, дозата свиреше вяло, като на моменти имаше ясно доловимо "мазане" на високите честоти. Едва когато случайно установих, че не долавям стереоефект, вече се насочих към истинската причина. Оказа се, че двете звукови бобини са свързани заедно в единия си край - вероятно към някаква вътрешна екранировка или просто бяха окъсили поради некачествeно изпълнение. За беля това не бяха изводите GL и GR - тоест тези, които така или иначе се дават на маса, а активните - L и R. Така двата канала се свързват успоредно като за моно, при най-неблагоприятния за бобините начин - едната бобина се явява товар за другата. Проблемът се разреши, като просто свързах като активни изводите, обозначени за връзка към маса, а окъсилите - към маса. Нещата веднага си дойдоха на мястото. Дозата свирна така, както си трябва. Описаната нежелана вътрешна връзка много лесно се открива с мултицет.
Сега - няколко думи за сравнението с нивото на CD плейър - някой беше описал такъв опит. Изходното ниво на RIAA коректора е от порядъка на 200 mv еff. CD плейърът изкарва по спецификация 2 волта от връх до връх, т.е. 1.41 волта ефективни. Тоест, няма как звукоизточник със седем пъти по-силен сигнал да свири еднакво с по-слабия. Разбира се, това е до голяма степен относително, тъй като зависи от реалната сила на записа, но все пак е очевидно, че не може да се ползва за сравнение.
И накрая - написаха се много неща за това как едната доза била боклук, пък еди коя си свирела по-добре от нея. Без да отричам очевидните разлики в качеството на отделните дози, искам да поясня, че за да свири добре, магнитната доза следва да бъде натоварена с препоръчваните от производителя товар и капацитет. Това съответно означава, че входът на RIAA коректора трябва да има препоръчаното входно съпротивление и капацитет. За полските дози това са 47 килоома и 47 пикофарада. Спазването на тези изисквания е фактор за правилното възпроизвеждане на честотния спектър от дозата. Не напразно някои RIAA коректори имат възможност за промяна на входното си съпротивление и входния си капацитет чрез превключване на допълнителни пасивни елементи, с цел точното напасване към различните дози. За повече информация вижте Славчо Маляков - "Грамофонни предусилватели".
-
Благодаря колега, за изчерпателния отговор.
Все още не съм си купил грамофон. За сега ползвам споменатия в предни постове ROTEL, а очаквам и да ми донесат някакъв Unitra. Пак е на познат, който не го е ползвал от 20 години. Вероятно ще се наложи да му търся ремък, че бил скъсан.
Иначе направих RIAA-та от сайта на чичо Рот Елиът, варианта с еднополярно захранване, при мен е на 26 волта. Използвал съм ОУ TL082. Горе-долу добре , ама ми се чини, че мааааалко са и в повечко високите честоти. Не знам, ще видим как ще е като дойде Унитра-та.
А моята работа с това, да вкарам корекцията в обща кутия с ламповия усилвател, няма да стане. Не можах да се отърва от брумовете и това е. То и това се очакваше , с тези 6 омотъчни. ??? За сега съм я вкарал корекцията в една кутия от компско ЦД, кутията е метална и е замасена. Има само лек шум, при усилен докрай усилвател, но не и брум. Може би ако стабилизирам захранването с един LM7824 , ще намалее и шума. За сега е само добре филтрирано, с 3х2200uF/35V.
-
За ремъка няма да се разминеш с 25лв за истински на унитрата, всичко друго просто не става.
-
За предусилватели от типа на грамофонните, магнетофонните и микрофонните, стабилизираното захранване е задължително. Само ще спечелиш, ако го стабилизираш. И все пак, отражението е предимно в брума. Лекият шум няма как да се повлияе от това. В повечето случаи причината е в големото усилване, което RIAA коректорът има. Обикновено шумът се усеща при свободен вход. Като се включи грамофонът, т.е. дозата, би трябвало да намалее.
Ако твоята доза - май беше Ротел - има много високи честоти, опитай да увеличиш входния капацитет на грамофонния предусилвател до 100 пикофарада. Някои западни дози, за разлика от полските, изискват по-голям входен капацитет. Все пак не е зле да се поразтърсиш за данните на тази доза, за да не гадаем.
-
Дозата е Ортофонска, Грамофона е Ротел. Някъде в предните постове бях споменал каква е точно дозата, а някой от колегите беше дал и параметрите и. По спомен е ortofon ff10 xe.
Забравих да спомена, че от схемата на коректора, съм направил САМО частта с първия ОУ. Демек само самата корекция, без допълнителното усилване. Изходният кондензатор е 4,7uF, БЕЗ ТОВАРЕН РЕЗИСТОР НА ИЗХОДА. Като изходно ниво ми пасва на входа на ламповия амп.
-
http://ortofon.com/en/hifi/products/historical-products/vms-cartridges-technical-data
Тук са техническите данни на дозите Ортофон. Любопитното е, че за всички без изключение се препоръчва товарно съпротивление 47 к - според очакванията, но товарният капацитет е 400 pF. Така че, трябва да съобразиш колко ти е в момента входния капацитет на коректора и да добавиш на входа успоредно свързан кондензатор /между входа и маса/, със стойност, която сумирана с входния капацитет дава препоръчаната.
Между другото, това, че си пропуснал едно стъпало, може да се окаже проблем. Очевидно този коректор е от типа предварително усилване и последваща честотна корекция. Първото - т.е. пропуснатото стъпало има и функциите на импедансен преобразувател - т.е. входът му е съобразен с импеданса на дозата, а изходът - с импеданса на второто - коригиращото стъпало. Дори и да няма много голяма разлика в изходното ниво, това разсъгласуване по импеданс може да доведе до нежелани шумове, каквито май действително имаш. Тоест, препоръката е да си изпълниш цялостно схемата на коректора, както я дават. Между другото - имаш ли противорумпелна корекция 7960 микросекунди? /Това е около 20 херца/.
При последната актуализация на стандартните за RIAA корекции, се наложи и тази. Обикновено се изпълнява с последователно свързан кондензатор - най често изходния и успоредно свързан резистор - т.е. товарен. Съобразена е с това, че румпелът на качествените шасита е под долната чуваема граница - 20 херца и може да се въведе, без да се реже от звука. Всъщност ти погледни дали при работещ грамофон в паузите между песните мембраните на бас говорителите подскачат - т.е. извършват някакви движения, без да излъчват чуваем звук. Ако това е така, въведи корекцията. Ако ли нямаш такива проблеми, значи конструкторът на коректора се е погрижил и ти не трябва да предприемаш нищо в тази насока, за да не се получи двойно коригиране и оттам - нежелателно изрязване в чуваемия спектър.
-
Хм, сега виждам, че според това, което си писал, при тебе първото стъпало е коригиращо, а второто внася допълнителното усилване. Това променя нещата. В такъв случай може да имаме проблем само с изходния импеданс на стъпалото.
-
Проверката за наличие на противорумпелна корекция може би трябва да я направиш, като включиш грамофона и коректора към друг полупроводников качествен усилвател. Ламповият, при все пословичния си мек звук, е с долна гранична честота 80 или в най-добрия случай 60 херца, заради изходния траф. Така че, освен ако не ползваш OTL лампово стъпало, при всички положения няма да ти скачат мембраните, защото стъпалото не може да слезе чак толкова надолу като честота.
Извинявам се, че написах три поста вместо един, но за някои неща човек се сеща малко по-късно. Ако модераторите намерят за добре, нека ги обединят.
-
Абе ламповия му почти сигурно слиза доста под 50 херца. Давам пример с АЧХ на мой лампов който завърших наскоро с PCL86 и изходни трансформатори от телевизор Пирин, ето надолу се простира до 25 Hz на -3dB :
[attach=1]
Но спора за долна гранична на ламповия на страна, наистина е по-добре като тества за румпел да го тества на усилвател с по-ниска долна гранична честота - нещо от сорта на 5 - 15 херца. Но много зависи и от високоговорителите на тонколоните, ако ползва някакви стари широколентови високоговорители с твърдо окачване нищо няма да види на тях. Относно товарния капацитет - тъй като в него влиза и капацитета на свързващия кабел, и на входа на самия усилвател и т.н. аз предпочитам да го настройвам на слух. Примерно свързваш към входа въздушен променлив кондензатор и въртейки слушаш кога има най-добри високи честоти, би трябвало високите честоти да са най-добре изразени именно за една определена стойност на товарния капацитет. После сваляш кондензатора, мериш капацитета и слагаш кондензатори с близък капацитет.
-
Мда, сега нещата вече станаха ясни. Разгледах подробно схемата с калкулатор в ръка и установих, че стандартните RIAA корекции всъщност са разделени между двете стъпала. Да погледнем figure 1. В отрицателната обратна връзка на първото стъпало U1A /NE 5532/, с елементите R4L - 180k, R3L - 10k, и C1L - 22n са въведен стандартните времеконстанти 318 us и 3180 us. Третата стандартна времеконстанта - 75 us обаче, е въведена в изхода на второто стъпало U2A и съответно изпълнена с елементите R8L - 820 и C4L - 82 n. След като в твоята реализация второто стъпало липсва, то липсва и стандартната времеконстанта 75 us, осигуряваща необходимото потискане на честотите над 2123 Hz. Именно това те е оставило със смесени усещания по отношение на високите честоти - подемът на високите честоти обикновено се възприема позитивно от слушателите, но когато с тях се повдигат и средните честоти, усещането вече не е много приятно. Така че, ако ще ползваш тази схема за RIAA коректор, наистина ще се наложи да я реализираш цялостно - т.е. и второто стъпало с прилежащите му пасивни елементи. Противорумпелна корекция нямаш, но много лесно можеш да я въведеш с елементите C5L - 1u и R9L - 100k на изхода на второто стъпало, като промениш стойностите им. Всъщност, достатъчно е да промениш само C5L от 1u на 100 n и ще получиш нужния сряз надолу, което за практическа реализация в твоя случай е напълно достатъчно. Все пак, имай предвид и входното съпротивление на усилвателя, който ще се включи. Тъй като в твоя случай усилвателят е лампов и вероятно има високо входно съпротивление, то сумарното съпротивление няма да се измени много. Ако обаче ползваш друг по-нискоомен усилвател, съпротивлението може да намалее дори наполовина, което ще доведе до необходимостта от преизчисляване на изходния кондензатор и промяната му в посока увеличение. Авторът малко се е престарал с пропускливостта на ниските честоти, което за всеки друг звукоизточник би било добре, но не и за грамофона предвид румпела, който съпътства полезния сигнал. Разбира се, препоръчана е схема на активен румпел филтър, който при нужда може да се ползва, само че аз лично съм привърженик на теорията - "колкото по-малко препятствия по пътя на сигнала - толкова по добре", а и не виждам резон да се прави още едно устройство със сложност като на коректора, за да се премахне един румпел, вместо да се оптимизират стойностите на изхода. Вярно, ефективността на активния филтър е в пъти по-голяма, но неизменно ще доведе до повишаване на изкривяванията от всякакъв вид поради наличието на още две стъпала и в крайна сметка ще подобрим затихването на румпела и ще влошим звука.
Остава препоръката за оптимизиране на входния капацитет на коректора чрез подбор на CLL- горе-долу същото ти е написал и самият автор.
Като забележка бих искал да изтъкна само, че изчисленията на времеконстантите показват стойности, които се различават от теоретичните. Авторът обаче се ангажира с честотна характеристика, която е много близо до идеалната и може би в това отношение трябва да му се доверим. А и при изчисленията не се взема под внимание влиянието на останалите елементи като съвкупност и евентуалната нелинейност на системата като цяло.
Мисля, че това е всичко, което ти е необходимо като информация. Остава да го реализираш и, ако желаеш, да ни уведомиш за резултата. Успех!