Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Cosmiclight в 05 Февруари, 2015, 00:17:59
-
Привет съфорумници!
Тези дни се сдобих с това прекрасно малко радио - Saba, модел Sabine - L.
[attach=1]
Външно е в доста добро състояние. На пръв поглед електрониката също изглежда добре, но има проблем - не тръгва.
Пуснах го последователно през 100-ватова крушка, след това през 60-ватова. Нито една от тях не светна, дори съвсем слабо. Като си напрегна слуха чувам едно слабо "бръждене" , идващо от задната част на радиото и това е.
Някакви идеи?
-
Ето и малко снимки отвътре:
-
Радиото е хубаво и гледам доста запазено. Но по това което пишеш разбирам че само имаш желание да стане . Вероятно не си се занимавал с радиотехника . Иначе трябваше да пишеш съвсем други неща които един радиотехник ще направи рутинно . Поне да беше пипнал потециометъра да видиш дали радиото работи по ниска честота . Да вземеш и да провериш какво напрежение има на ел.кондензатор. Като гледам май е с лампи U серия. Ами напиши какви са лампите .Всичките ли свeтят и топлят.
-
Преценил си ме доста добре, действително е така. Нямам знанията и опита на хората във форума, но харесвам старата електроника колкото и всички останали.
Лампите са U-серия, а именно: UCC85, UCH81, UF89, UABC80, UL84 и UY85. За съжаление нито една от тях не свети/топли при пускане. На електролита също не отчитам напрежение. При никакво положение на потенциометъра не се чува шум от говорителя.
-
Здравей! Провери дали са изправни захранващия кабел и предпазителя. Отопленията на лампите са последователно включени заедно със скалните крушки и едно жично съпротивление, така че което от рях да е прекъснато радиото няма да работи. Шасито е офазено пипай внимателно!!!
-
Здравей! Кабела и предпазителя са наред, но една от крушките е изгоряла. Ще я сменя лесно.
Измерих отопленията на всички лампи с мултицет и 3 от тях не работят, а именно: UY85, UL84 и UABC80.
Май не ми остава друго, освен да потърся нови и да ги сменя.
-
Малко вероятно е да изгорят отопленията на толкова много лампи!Ако прекъсне кое да е от отопленията или скална крушка радиото престава да работи и до там с повредите.Говорим обаче при правилно положение на превключвателя за мрежово напрежение ако има такъв.Затова първо огледай има ли превключвател и какво е неговото положение.Ако не е превключен за 220 и новите лампи ги чака същата участ!
-
Мда, и на мен ми се вижда странно да изгорят няколко последователно свързани елемента.
Превключвател им, с две положения е - 220 и 127 волта. Когато го взех беше на някакво междинно положение, но аз се уверих, че е на 220 преди да го включа. Твърде вероятно е, обаче някой преди мен да го е включвал така.
-
Тъй! Ето схемата:
[attach=1]
Спред нея, ако има изгоряла скална лампа две от лампите няма да се отопляват, ако не се лъжа МЧУ и крайната. Виж внимателно каква е крушката, за колко волта и за какъв ток, и ще дирим такава. Лекия брум, който чуваш е заради това, че част от изходния трансформатор се използва за филтърен дросел.
-
Благодаря на всички за отговорите!!
Както гледам крушката е за 12V , 0.1A . Ще обиколя магазините днес по някое време.
-
Не бързай смени скалната крушка . Пусни радиото С уреда на променливо напрежение започваш последователно да търсиш коя лампа е повредена имам предвид отоплението . На тази серия лампи отоплението е изведено на 4 и 5 краче мериш където на едното краче има на другото няма лампата я пиши бегала. Не знам от къде ще намериш такива лампи . И на мен ми се струва невъзможно толкова лампи да изгорят.
-
Здравейте!
Отне ми доволно много време да намеря нови лампи и скални крушки, но в крайна сметка благодарение на колеги от форума се снабдих с тях и ги подмених.
Радиото се включи и от говорителя се чу лек шум. Не беше брум като този при първото включване, а шум като от работещ приемник. Опитах да го настроя на станция на УКВ и при внимателно заслушване се чува мнооого слаба музика. Потенциометърът няма абсолютно никакъв ефект нито върху шума нито върху музиката при настроена станция. Като допра отвертка до грамофонния вход се чува леко пропукване.
Първоначално скалата не беше осветена и установих, че крушките са изгорели. Въпреки това всички лампи се отопляваха и звуците, които описах горе се чуваха. Като смених крушките с нови скалата светна, но приемникът не засвири по-силно. :unknown:
-
Много несправедлив свят!Колкото си по-неразбиращ,толкова съдбата ти праща по-хубаво радио!Твоята работа е за 5 минути,ама няма кой да я свърши.Като го ремонтираш това нещо ,задължително трябва да си стъпал на изолационна подложка.Да си далеко от чешми,кранчета и други метални предмети.Само толкова от мен.Поне да ти опазим живота,че няма къде другаде да гледаме хубави стари машини.
-
Аз съм лаик, ама съм внимателен. Дори съм си намерил изолиращ трансформатор и мисля през него да го пускам за всеки случай. ;)
-
Тея хартиени кондери ERO и едни тъмно кафеви с бели надписи wima,гледам се виждат се най вероятно са заминали. На моята филета бяха заминали всичките... Трябва да ги провериш.
Радиото е добро по визия напомня на филипс филета и умната с офазеното шаси!!!
:master2:
-
Добре, ще ги подменя. А големият електролитен трябва ли също да се смени?
-
Първо ги провери измери.. Ръководи се по схемата в коя част се намират. Пак да са неполярни мкр мкт и тнт. Гледай да не буташ керамичните особено тея които участват във вч кръговете.
-
Запази оригиналните части.
Те ще вдигат цената на апарат.(вероятно)
-
Благодаря за съветите, ще се заема с тази задача. :batt:
Междувременно ми направи впечатление, че отоплението на UABC80 свети забележимо по-слабо от тези на останалите лампи. Дали е нормално?
-
Има един С87 паралелно на нейното отопление - в случай че е здрав а не утечен, всичко е нормално. Виж също така дали свети отоплението на всички части вътре в лампата, тази лампа ако не се лъжа имаше 3 катода в балона.
-
Добри спомени имаш, тази лампа се оказа, че е доста рядко срещана в България. Действително е с три катода и мисля, че и трите отоплителни елемента светят. Казвам "мисля" , тъй като само тя има около цокъла някакъв метален ръкав и от него малко трудно се виждат дребните детайли. Сигурно е за да разпределя топлина към шасито или пък някакъв вид екранировка? :unknown:
-
Здравейте! Днес реших да разгледам подробно елементите. Описах общо 13 кондензатора (битумни и хартиени) за смяна. Покрай това ми изникнаха няколко въпроса.
1. На някои кондензатори има отбелязани две стойности на напрежение. Като ето този например:
[attach=1]
Някои от битумните също имат две стойности, но просто са изброени една под друга. Въпросът ми е какво точно да търся? По-голямата стойност ли ме интересува?
2. Един от кондензаторите сякаш има екранировка. От всяка страна има по два извода, както следва: От едната страна единият е свързан с 8-мо краче на UABC80, а другият с центъра на същия цокъл. Предполагам второто е екранировката, свързана с маса? :unknown: От другата страна и двата извода се свързват към крачетата на потенциометъра за звука. като на едното има и резистор. Прилагам снимки:
[attach=2][attach=3]
Какво да правя с него? едва ли се продават такива екранирани? :unknown:
3. Един елемент (предполагам резистор) ми се струва доста съмнителен (изгорял). Свързва центъра на цоклите на UY85 и UL84. [attach=4]
-
Резисторът е изгорял или много си е променил стойността, трябва да се смени. Вероятно това е катодният резистор на крайната лампа, 180 Ом. През лампата е текъл голям ток, значи трябва да се проверят прехвърлящият кондензатор и този за обратна връзка - между анода и първа решетка 10 пФ (С73 и С80). Също С74, 75 и 78 в обратната връзка за тонкоректора, ако виждам правилно... Има смисъл да смениш всички хартиени кондензатори на куп. Този, който е екраниран, пак можеш да го екранираш - увий го в медно фолио, запой един проводник за фолиото. Накрая всичко в голям термошлаух... На кондензаторите са означени максималното постоянно напрежение и отделно от това - допустимото променливо напрежение между изводите. Променливото напрежение е показател за диелектричните загуби в кондензатора. Те са важни за други приложения, в това радио не е нужно да се съобразяваш с този показател.
-
Като гледам всички тези кондензатори така или иначе съм ги нарочил за смяна, тъй като са от този тип (тъмнокафяви, марка WIMA). Някои са напукани, други изглеждат напълно здрави външно. Ще ги сменя заедно с хартиените.
Забелязах, че невинаги съвременните кондензатори съвпадат точно по капацитет със старите. Колко е допустимо да се разминават?
-
В нискочестотните кръгове много! :)
-
Важна е стойността на кондензаторите в обратните връзки, защото са изчислени на определени честоти и задават тонкорекции или гарантират стабилна работа без самовъзбуждане, За прехвърлящите и филтровите обикновено важи правилото "колкото повече - толкова повече"... Кондензаторите в трептящите кръгове ВЧ част не могат да се сменят без следваща донастройка на радиото, дори ако намерим точно същата стойност
-
Благодаря Ви за съветите! Ще докладвам като стигна до някъде.
-
Н ми харесва тази смяна на сляпо на кондензаторите :master2:
Не е ли по добре да се пусне радиото през лампа и да се измерят напреженията по лампите.
При всичките ми ремонти повечето кондензатори се оказват здрави.
Да не говорим колко труд коства смяната на кондензатори сравнение с измерването.
Предлагам Cosmiclight да пусне радиото през крушка да измери напреженията и да ги напише тук.
От нататък ние ще разберем какво има за смяна
-
Кондензаторите "Вима" от онзи период, не са толкова качествени. Наскоро ремонтирах една Филета 254У, кондерите Вима почти до един бяха или се стопили, или с утечки. Интересното е, че филтровият електролит си беше наред.
-
Нямам против да ги измеря, но разполагам само с електронен мултицет от не много висок клас. А и не знам какво точно трябва да се измери. Ако някой има нерви да ми обясни като на аматьор ше съм му благодарен.
Постановката с последователно свързаната крушка я имам, направих си я точно за това радио. :D
-
Нямам против да ги измеря, но разполагам само с електронен мултицет от не много висок клас. А и не знам какво точно трябва да се измери. Ако някой има нерви да ми обясни като на аматьор ше съм му благодарен.
Постановката с последователно свързаната крушка я имам, направих си я точно за това радио. :D
Колега , включи това радио . Пък после ще го мислим . Не е ядрен реактор .
-
Колега , включи това радио . Пък после ще го мислим . Не е ядрен реактор .
Аз бях писал по-горе ама е потънало. Пуснах го. Първо през крушка, после директно. Свири едва доловимо и не се влияе от положението на врътката за сила на звука.
-
тук има схема с високо качество.
https://elektrotanya.com/saba_sabine_l_sm.pdf/download.html
Трябва да потвърдиш че тя е за твоето радио.
Прикачвам и една снимка с първите 5 точки на които трябва да измериш напрежението.
Трябва да обяснявам как се мери?
Краката на лампите(номерата) ще уцелиш ли?
-
Нямам против да ги измеря, но разполагам само с електронен мултицет от не много висок клас. А и не знам какво точно трябва да се измери. Ако някой има нерви да ми обясни като на аматьор ше съм му благодарен.
Ами аз ще опитам...
Първото нещо, което трябва да разбереш, е какъв ток тече през крайната лампа. Понеже онзи резистор е почернял, се предполага, че през лампата е текъл голям ток. Резисторът вече може да се е прекъснал или да си е увеличил много съпротивлението и токът през лампата вече може да не е голям, но когато смениш резистора, токът пак ще е голям...
Понеже лампите са U серия, не може да извадиш крайната лампа, защото всички други ще угаснат. Затова намери кое краче на цокъла е катода и го откачи, да виси свободно от всички връзки. Така през лампата няма да тече ток. Сега вземи уреда, превключи на DC волтметър, обхват 20 или 200V, закачи черната жица на шаси. Измери напрежението на първа решетка на лампата - допри червеният пробник към съответното краче на цокъла. Разбира се, трябва да изчакаш изправителната лампа да загрее... Би трябвало напрежението да е 0V, но се предполага, че в твоя случай ще има значително постоянно напрежение. Причината за това е че някой от обсъжданите кондензатори, на които единият крак е свързан към високо напрежение, а другият към веригата на първата решетка, дава утечка. Можеш да откачваш единият крак на кондензаторите един по един и така ще разбереш точно кой кондензатор е причина за напрежението на първа решетка. Като намериш виновника(или виновниците), го смени. Възстанови всички връзки и смени или поне виж дали е още здрав катодният резистор. Включи радиото и измери напрежението на катода спрямо шаси. Докато загрява, напрежението трябва да почне да нараства и да спре някъде около 10V, което значи, че токът през лампата е нормален (токът е напрежението/стойността на резистора).
Разбира се това е само една от хипотезите за това какво може да не е в ред, при условие, че лампата е здрава, но тя е доста вероятна...
-
Втора проба на снимката с точките за измерване.
Измерването за което пише NHB е в точка 5.
Следвай указанията му се опитай да премериш напреженията.
Използвай крушка.
Напреженията ще са по ниски, но това не е проблем при първоначалната диагностика.
Пази се.Едната ръка на кръста когато го мериш.
-
Благодаря за инструкциите! Бяха достатъчно изчерпателни и разбираеми за мен и считам, че ще се справя. :master2:
Захващам се с измерванията веднага щом се върна от отпуска и ще докладвам резултатите.
-
Тъй! Днес се заех с измерванията. Оказа се, че проследяването на елементите по схема не е толкова лесно, колкото си мислех в началото, но мисля, че се справих. :writer:
Пуснах радиото през 60-ватова крушка и изчаках десетина минути да загрее, тъй като установих, че с времето напреженията бавно се покачват. Не толкова стръмно, колкото през първата минута, но все пак достига максимум за около 3-4 минути.
И така, измерих следните стойности
Точка 1: (3-то краче на изправителната лампа) - 71V
Tочка 2: (предполагам една от секциите на електеолитния кондензатор?) - 58V
Точка 3: (7-мо краче на крайната лампа) - 66V
Точка 4: (Катода на крайната лампа) 2,85V
Преди да разпоя катода измерих и в точка 5 (първа решетка на крайната лампа) - 2 V
След като разпоих катода там се измерват 2,6V
Направиха ми впечатление няколко неща от по-подробния оглед на елементите.
1. Изгорелият резистор е именно R38. Трето краче на крайната лампа е свързано с центъра на цокъла, а на изправителната е със шасито. Двата центъра са свързани с този резистор. Съпротивлението му е около 80 ома.
2. C81 Изглежда доста зле. От него е текло нещо като битум и беше зацапало леко околните елементи. Измерих и напрежението през него и отчете -24V. :o
3. Като допра сондата на мултицета в точка 5 и особено на 9-то краче на UABC80 от говорителя се чува силен шум.
4. След като разпоих катода на крайната лампа напреженията в точките скочиха двойно. Проверих дали случайно не съм забравил да го пусна през крушката, но не.
Май ще трябва да проверявам кондензаторите един по един?
-
Така вече е по лесно.
Откачи R39 и смени C77, но не го хвърляй.
Измери пак напреженията да видим с колко се вдигат.
Приготви и 100 вата крушка
-
Забравих
Направи снимка на монтажа преди демонтажа
-
А да възстановя ли връзката на катода?
-
Да възстанови връзката на колектора.
Сега обяснението, че го забравих в предния пост.
Щом като имаш напрежение на решетката на накрайната лампа значи има пробил кондензатор.Следствие на появата на напрежение на решетката се вдига тока през лампата и от това е нагорял катодния резистор.
Катодния кондензатор винаги е повреден.
100W крушка ще използваме когато всички напрежения са добре.
-
Днес бях на пазар за кондензатори. Не за всички намерих идентични капацитети, но гледах да са в диапазона до +/- 20% от оригиналния. С радост установих, че все още има марка WIMA. Поне малко ще се запази автентичността.
[attach=1]
Заех се със смяната, като подмених катодния резистор, C77, както и още два кондензатора, които се бяха разтекли и ми пречеха. Единият беше c81, а другият c84.
Ето снимки преди и след монтажа:[attach=2]
[attach=3]
Откачих R39 и измерих напреженията отново. Разлика имаше само в т4., Където се беше покачило на 6V.
След като го откачих и включих отново от говорителя се чу силен шум.
В последствие осъзнах, че съм допуснал безобразната грешка да заменя c77 вместо с 50 микрофарада съм го заменил с 50 нанофарада. ???
Лошото е, че нямам в момента такъв и ще трябва пак да търся и да измервам всичко отново. Дано само не съм повредил нещо.
-
C77 е катоден електролит на крайната лампа на крайното стъпало, нищо не си повредил- без него ще свири малко по-слабо,това е,неполярния дето си го сложил вместо оригиналния електролитен не е направил проблем, споко. Замяната ти е 47 микрофарада електролит примерно на 25в с минус към маса.
-
C77 е катоден електролит на крайната лампа на крайното стъпало, нищо не си повредил- без него ще свири малко по-слабо,това е,неполярния дето си го сложил вместо оригиналния електролитен не е направил проблем, споко. Замяната ти е 47 микрофарада електролит примерно на 25в с минус към маса.
Успокоих се!
Ето така изглежда оригиналният:
[attach=1]
Не знам как съм се заблудил и не съм отчел, че е електролитен.
-
Може и да е здрав, не го хвърляй.
След ремонта може да минеш през нас да премерим свалените кондензатори
Сега възстави монтажа на R39.
Откачи единия край на С80 и измери напрежението в Т.5.
Ако не е 0V сменяй С73, ако е 0 сменяй С80.
С това измерване, по метода на изключването се разбира кой кондензатор е пробил.
-
Здравейте и честит празник на всички!
Подмених катодния кондензатор с правилния електролитен. Откачих c80, при което в т.5 се измерват около 650 миливолта.
Самият c80 e керамичен, като тръбичка. Струва ми се малко вероятно точно той да даде фира, докато c73 си е от кафевите WIMA. Подмених c73, след което в точка 5 измервам 0.02V и при измерването от говорителя се чува силно бръждене.
-
Опитах да локализирам всички компоненти около крайната лампа. От кондензаторите WIMA са останали само c75 и c76. Останалите или са керамични или съм ги подменил с нови.
-
Мисля че ниско честотната част е готова.
Пускай го през 100w крушка да чуеш на различните обхвати да видим че има ли шум.
-
И керамичните не са вечни, що ги оставяш, та и без проверка?!?
-
аз до посъветвах да ги остави.
Така се запазва автентичния вид
-
И керамичните не са вечни, що ги оставяш, та и без проверка?!?
Може би не бях достатъчно конкретен. Керамичен е само c80. Има и един c73, който е стирофлексен. Според това, което съм чел е по-малко вероятно керамичните да дефектират. А и понеже след подмяната на c73 на първа решетка има много малко постоянно напрежение реших, че е ок. Допускам напълно логиката ми да е грешна.
-
Не ти е грешна логиката.
Кажи сега шум обяви ли се?
-
Пуснах през 100-ватова крушка. На УКВ се хващат станции, но се чуват много слабо, трябва да доближа ухо до говорителя. На другите обхвати нищо не чувам, като че ли шума не може да преодолее "фоновия" шум, който си издава радиото.
В общи линии същото положение както като го включих за пръв път. Може би ако го включа директно ще е една идея по-силно.
-
Добре.
Има още напрежения в квадратчетата по схемата.
Трябва да измериш всичко и да докладваш.
Ако напреженията са ок, може да има нужда от настройка. Тогава ще трябва намеса на специалист с генератор и честотомер
-
Пак ли през крушка да ги меря?
-
Да, докато не кажем че е ок, винаги през крушка,
Забравих да питам колко свети крушката.
-
Слабо. 100-ватовата не свети изобщо в продължение на няколко секунди, след което започва да оранжевее. 60-ватовата светва по-бързо и малко по интензивно и жълто.
-
Ами май това ще му е .
Премери все пак.