Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: kortex в 18 Февруари, 2023, 14:04:58
-
Здравейте , появи се един проблем и търся решение .
Този прост механизъм се задвижва от изтласкващ електромагнит . Иска се в захранено състояние да стои минимум по един час включен , но след няколко минути намотката прегрява . Захранвам го с 12 волта , тока е 0,8а .
Какво може да се измисли по въпроса ?
-
Захранване с променлив толкова волта. Сметни си мощноста!
-
Както е монтирана намотката на метална планка и хваната с метална скоба си направил намотка на късо. Пробвай с нещо неметално да го захванеш и пробвай пак. Виж дебелината на проводника от който е навит соленоида и провери какъв ток може да тече там. Може и заради това да загрява. А всъщност къде е написано, че тази намотка е за въпросното напрежение? Не видях надпис по нея. 0,8 А е голям ток. Мисля решение с моторче и въртене на червяк ще е по удачно решение за дълговременна комутация. От някой СД механика например. Там ще трябва управление обаче, крайни изключватели за двете положения. Но пък е по сигурно и не трябва да работи постоянно, пести ток.
-
Може и захранване с постоянен ток, като последователно на електромагнита се включи дифиренцираща верига, така, че в момента на включването през намотката да тече максимален ток - достатъчен да създаде необходимото усилие за преместването, а след това да остане някакъв минимален ток, който да го държи в това положение. (Добре ще е ако тогава котвата е симетрично разположена спрямо намотката.)
-
Shri ме подсети да се повгледам... Това в което влиза котвата втулка лие? И ако да трябва да е цепната по дължина. Иначе представява екран за магнита или навивка накъсо.
-
Всички коментари за късосъединена навивка при електромагнит за постоянен ток имат смисъл само ако съоръжението се включва и изключва десетки пъти в минута, т.е. влиянието й е са по време на преходните процеси. При електромагнитите има два характерни тока - на задействане и на отпускане, като последният може да е в пъти по-малък от първия. Токът на задържане е някъде малко на тока на отпускане и тъкмо това се използва в повечето схеми за управление на електромагнити. По-просто казано, ако електромагнита се задейства при 12V, може във включено състояние напрежението му да се намали значително, примерно до 6V. Най просто е с допълнителна контактна система, която да включва сериен резистор. Този вариант не е най-добрия в енергетично отношение, но ще спаси нагряването. Има множество схеми с кондензаторни волтодобавки, с допълнителна намотка и др. Интересна е схемата на задействане на електромагнита в магнетофона "Нота 203", но там се използват два източника на напрежение и триак за превключване.
-
Всички коментари за късосъединена навивка при електромагнит за постоянен ток имат смисъл само ако съоръжението се включва и изключва десетки пъти в минута, т.е. влиянието й е са по време на преходните процеси. При електромагнитите има два характерни тока - на задействане и на отпускане, като последният може да е в пъти по-малък от първия. Токът на задържане е някъде малко на тока на отпускане и тъкмо това се използва в повечето схеми за управление на електромагнити. По-просто казано, ако електромагнита се задейства при 12V, може във включено състояние напрежението му да се намали значително, примерно до 6V. Най просто е с допълнителна контактна система, която да включва сериен резистор. Този вариант не е най-добрия в енергетично отношение, но ще спаси нагряването. Има множество схеми с кондензаторни волтодобавки, с допълнителна намотка и др. Интересна е схемата на задействане на електромагнита в магнетофона "Нота 203", но там се използват два източника на напрежение и триак за превключване.
Колега това което пишеш е вярно за елеектромагнити които при включване затварят магнитната си верига. В случая не става дума за електромагнит, а за соленоид, ако намалиш тока ще намалее усилието.
-
Характеристиките на соленоидите не се отличават от останалите, освен ако са проектирани да работят с голяма междина. Но това се отнася до всички видове електромагнити. Експоненциално падаща характеристика във функция на разстоянието (хода) важи за всички типове - при намаляване на разстоянието силата расте. Разликата тук, е че затвореното положение е когато котвата се намира в неутралата на магнитното поле. Въпреки това, характеристиката си е същата.
-
Здравей те колеги. Не съм чел цялата дискусия,но се сетих по лесен начин да си преодолее проблема.Само ако безопастноста го позволява. Същите такива бубини се ползват за заключване на люка на домашни и професионални перални. Пералня "Миле" 5та - 6та - 7ма серии са с такива брави,но са на 220v .
-
Ако искаш по-адекватна помощ, трябва да кажеш какво точно искаш да управляваш с този соленоид, за да се помисли как да стане най- ефективно.
Иначе, при работа от постоянно напрежение, магнитната и механичната сила зависи на практика само от дебелината на проводника. Тоест - ако искаш да намалиш тока и съответно загряването, но да не намалява при това силата, значи трябва да навиеш още много жица, но без да намаляваш диаметъра на проводника. Това за намотката накъсо няма никакво отношение, ако не става дума за превключване с нужда от голяма скорост. При големите контактори с постояннотоково управление се включва с голям ток (голямо напрежение) за кратко, като за поддържане се оставя да тече много по-малък ток. Но това е възможно защото във включено положение магнитопроводът се затваря, тоест не става въпрос за прост соленоид със цилиндрична сърцевина, а за магнитопровод от две части, които залепват във включено състояние.
-
... Но това е възможно защото във включено положение магнитопроводът се затваря, тоест не става въпрос за прост соленоид със цилиндрична сърцевина, а за магнитопровод от две части, които залепват във включено състояние.
Вече писах по-горе, че дали има магнитопровод или няма, вида на характеристиката не се променя. Само че става симетрична, т.е. магнитопровода само увеличава ефективността, и "отрязва" едната половина. Когато котвата (ядрото) е в центъра на магнитното поле, магнитните сили от двете страни се уравновесяват, но и най-малкото отклонение поражда максималната сила. При всички случаи, задвижваният механизъм трябва да осигури ограничение в хода на котвата и то трябва да е близо до центъра на бобината, без да го подминава.
-
Ако искаш по-адекватна помощ, трябва да кажеш какво точно искаш да управляваш с този соленоид, за да се помисли как да стане най- ефективно.
Добре . Така - на кратко . Винаги съм искал ретро кола . Без много локуми - виждате с какво се сдобих на снимката по долу :D Приключих с ремонтите , сега е време на доработките . Много се впечатлих , че още от 50те години американските коли имат темпомати (круиз контрол) - или по просто казано автоматично поддържане на скоростта извънградско . Веднага взех да мисля как да се сдобия и аз с тази функция , та започнах да си мисля механизми . Цялата работа е проста - да се фиксира един вид положението на педала за газта такова , каквото е подадено до момента . И съответно клапите на карбуратора да останат отворени в някакво положение .
До тук добре , но се натъкнах на малка спънка . Ами при леко изкачване и леко снишение :) Съответно колата ще забави или ускори . Хрумна ми идеята да ползвам вакуума от всмукателния колектор като някакъв ориентир . И като се замисля , има логика . Когато мотора забави - вакуума се понижава , а като вдигне обороти при снишение на терена- вакуума нараства . Затова ще добавя мембрана , която леко да мести целия механизъм , и така ще регулира подаваната газ дори при положение - включено .
Както и да е , механиката съм я измислил . Електрическата част също - релета на самозадържане , свързани в анулиращ режим един път с копче , и втори път от стоп светлините (като чукнеш спирачката , веригата да се анулира) Единственото ми затруднение - как да задържа положението на педала . Иска ми се да е нещо максимално опростено , за да може риска от зацикляне на механизма да е максимално малък . Или най добре нулев :D Да , но както видяхте соленоида прегрява ... А се иска доста сила да са зацепи в зъбчатката , свързана към механизма за подаване на газ към карбуратора (не мога да намалям мощността ) Имам и втори вариант , с палец , който да заключи механизма при включване , прекъсвач който да изключи първия електромагнит , и втори соленоид , който да анулира механизма - и да го върне обратно на stand by . Това май ми е най добрата опция за момента , но пак - така излиза друг проблем ... Ами ако втория соленоид по някаква причина не се включи какво става ;) Затова мислех да е само един , и в положение - постоянно включен по време на работа . За да може ако нещо прекъсне , ако намотка изгори , ако кабел се откачи ... Просто да се изключи и пружината да върне палеца обратно
-
Вземете един вакуумметър вържете го след карбуратора и покараите малко с него.
Това ще даде нагледна информация дали ще може системата да се управлява по тоя начин.
На другата ми кола (бензин+турбо) понякога гледаики уреда вакум/налягане и при уш наглед минимални изменения в терена и тн вакума се променя много (не говорим за налягане в + )
Трябва според мен и нещо друго да управлява системата, да не е само вакум, знам ли и аз...
И честита придобивка 2103, ние имахме следващата 2106....
-
Истимските круизконтрол системи, изключват при подаване на газ. Как ще става при теб при заключен педал? Ще си направиш някаква беля! :diablo:
-
И аз не мисля че ще стане чрез следене на вакуума. Вакуума е пропорционален на оборотите само когато нивото на подадената газ е константно. В момента в който се промени нивото на подадената газ вакуума се променя и вече не знаеш дали тази промяна се дължи на промяна на оборотите или промяна на нивото на подадената газ.
-
Защо не погледнеш механизма за задвижване на фаровете при някои автомобили. Дето мести с една врътка от купето нагоре и надолу фара при различно натоварване на колата. Просто е, и във всяка морга предполагам има стотици такива фарове...
И никакви механики вакууми и т.н.
Датчик за скороста на едно от колелата /или по-добре на кардана/ и контролер за управление. Разбира се с цел безопасност!!!
-
Това с моторчето за фаровете ми харесва. Тук въпроса е дали е предвидено за продължителна работа и с каква скорост се движи-дали ще успее да следи изменението на оборотите.
Мисля че трябва да се помисли и за начина на включване и изключване на тази ситема,така че когато е изключена да не пречи на привода на газта.
-
Това с моторчето за фаровете ми харесва. Тук въпроса е дали е предвидено за продължителна работа и с каква скорост се движи-дали ще успее да следи изменението на оборотите.
Мисля че трябва да се помисли и за начина на включване и изключване на тази ситема,така че когато е изключена да не пречи на привода на газта.
Ами то по тази логика, като ще се преработва колата, по-добре да се сложи електрическа дроселна клапа от евтин автомобил(голф, шкода...)
-
Дали ще е от механизъм за фарове или от друго, примерно 'стъпков' мотор за регулиране на празния ход от моноинжекцион, това е начинът. Управляващото устройство трябва да следи оборотите на двигателя или самата скорост на автомобила и да действа върху въпросния електромотор, който трябва да може да отваря дроселната клапа. Трябва да реагира на натискане на спирачка (там има сензор) или газ - трябва да се монтира някакво ключе на педала. С фиксиране на педала на газта няма как да стане.
-
Ами то по тази логика, като ще се преработва колата, по-добре да се сложи електрическа дроселна клапа от евтин автомобил(голф, шкода...)
To ако се тръгне по този път и карбуратор не ти трябва. Ама става сложно и скъпо :-[
-
Така и така си тръгнал с доработките можеш направо да й сложиш една мега и да махнеш карбуратора, :D хем и после директено ще можеш да следиш натоварването на двигатела, а не да трябва да събираш входните параметри и евентуално тогава да го изчисляваш. Хем и ще върви по-малко и ще е по-икономична. Стига да не си фен на карбураторите, разбира се.
-
Може да се провери как са устроени автомобили за инвалиди с ръчна газ в миналото. Там има нещо като фиксиране на положението. Освен това си спомням на камиони имаше елементарни механични темпомати. Ръчките им са като за смукач.
-
За мен основния проблем е в зацепването/отцепването на електронното регулиращо устройство от съществуващата лостова система.
Мисля че най лесния начин за преработка е да се закачи на лоста на газта един потенциометър/наясно съм че това не е идеалното решение/ който да задава информация на едно ПИКче което от своя страна да управлява стъпково двигателче на заслонките в карбуратора.
Информация за оборотите на двигателя най лесно може да се вземат от чукчето.
-
Добре ще бъде преди да се дават съвети за използване на МЕГИчки и ПИКчета, да се помисли какво би се случило (и предизвикало) едно евентуално "запецване", "успиване" или "бъгване" на тези контролерчета по време на движение ???
Не случайно на някои от документите (DATASHEETS) накрая има една лекичка забележка къде НЕ могат да се ползват въпросните микроконтролери. Аз като участник в пътното движение никак не бих искал да се возя или срещу мен да се движи возило оборудвано с подобни самоделки.
-
Ами точно де :)
Цели се механика с максимална безопастност - минимален или най добре нулев начин за засичане . Затова още първоначално опитах със соленоид , който да е във включено положение само , когато се включва функцията . За да може при евентуален лош контакт , при прекъсване ... При пад на напрежение , при изгаряне на намотката ... Най лошото нещо , което може да се случи , е да се изключи системата :)
Карах нова кола с темпомат , и се анулираше както от газта , така и от спирачката . Анулирането е лесна работа , ако трябва ще се сложи още едно бутонче ... Друг е въпроса . Как да се извърши самото ,, свързване ,, със механиката на клапите .
Поразгледах се как са го правили Американците преди ... Ами тя системата е почти изцяло вакуумна . Има електрически компоненти , ама те са клапани . Представете си следното нещо - механизъм с мембрани , свързан към вакуума на колектора . Към съединението - сложен един клапан който да спира или да пуска вакуума . Това е :) Реално е почти идентично с моите схеми , налучкал съм :D Просто вместо соленоид , който извършва работата - се използва мембрана , която е издърпана от вакуума ... Вакуумно буталце айде . То избутва механизма който зацепва в системата .
Вече за регулацията ... За свръзка към чукчето . И на мен ми дойде тази идея . Да се вържа към сигнала на оборотометъра ... Той пак там се свръзва , към делкото ...Това е второстепенно , нека първо направя основното . Хареса ми и идеята за механизма за фаровете , въобще не се бях сетил .
Аз така го вижмам - колкото по проста е системата , толкова по малко неща могат да се объркат :D И същевременно е по лесна за поддръжка .
-
Аз пък друго да те питам. Така и така държиш кормилото и се вглеждаш напред. Какво ти пречи да си държиш натиснат педала на газта? С краката си какво искаш да правиш. :)
Погледни по руските форуми, правено е за лади. За педала използват механизъм от централно заклалалючване, който движи лостовата система за ключалката по вратите и багажника. Има вакумни и на ел. управление. На лади 2005, 2007, имат ел. управление за карбуратора с клапан. Също и електронно реле, което участва да управлява клапана. Руснаците ги ползват тези неща.
-
На лади 2005, 2007, имат ел. управление за карбуратора с клапан...
Да , електромагнитен клапан , ама той е само за регулиране на празния ход ;)
-
Да , електромагнитен клапан , ама той е само за регулиране на празния ход ;)
И не е за регулиране, а за пълно спиране на горивото за празен ход при изключване на запалването.
-
Взема се такова реле от лада 2105 за клапана. С релето и малка преработка се командва машинката за заключване. Самата машинка движи лоста за карбуратора. В купето до педала на газта няма нищо. Всичко е в двигателния отсек. А вакумния клапан е за вакумното заключване ,което е различно от варианта с ел. машинката. А клапана който е на карбуратора той не се ползва. За този клапан става дума, за вакумното задвижване.
https://www.google.com/search?client=ms-android-hms-vf-bg&sxsrf=AJOqlzX6D3-svBpWywZDClIb46yHpR2sJQ:1677271475284&q=%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D0%BD+%D0%B7%D0%B0+%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0+2105&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwjvm-eTg6_9AhW7SfEDHd-jA6AQBSgAegQIBxAB&biw=360&bih=560&dpr=3#imgrc=pkBQH8tDV3VraM
-
Като се замисля Голф 2 има темпомат…
Може да се взаимства от там как е направено.
https://forum.vwclub.bg/viewtopic.php?f=5&t=472812
-
Как трябва да стане всичко по изпълнението и преработката.
https://www.drive2.ru/l/476324/
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DMWJNVxn9tKY&ved=2ahUKEwjfn9mVsLD9AhWFRvEDHTArAK04ChC3AnoECBcQAg&usg=AOvVaw2XSGsQJv9rOFyVBgDl0ZYO
-
От многото механики ключета пак може да има засечки..
Не е хубава идеята да се блокира педала...
Засичало ми е жило в пълна газ из града и е доста кофти работа .. а и отстрани изглежда смешно като новобранец шофьор :crazy:
При моята кола не се деактивира от подаването на газ, задал си 80 км. Даваш газ да ускорява и като отпуснеш пак си пада до 80 те км и ги подържа. Деактивира се от спирачката. Най доброто решение е да видите как е устроен темпомата на кола с механичен дросел(управляван от жило).