Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: clockwiser в 06 Декември, 2022, 10:27:15
-
Здравейте! Чета форума от доста време, но досега не съм писал. Имам магнетофор Uher724, който има някакъв проблем - механиката работи нормално (на пръв поглед), двигателят върти, сложих нови ремъци, но при натискане на старт, вместо да завърти приемащата ролка, спира дори двигателя. Може би някаква защита го изключва. Иска ми се този магнерофон да го вкарам в ред и да стане част от аудио системата ми. Можете ли да ме посъветвате за сервиз / човек, който може да го профилактира грамотно и да го вкара отново в боя, не само за интериор.
Поздрави!
-
Колега, сега видях молбата ти. На първо четене, така както си го описал, провери крайния изключвател. Това е едно телче, в ляво от главите, което задейства едно шалтерче през което минава захранването на мотора (който е и трансформатор). Т.е. като свърши лентата, след възпроизвеждане например, телчето пропада в пластасовото легло и шалтера изключва захранването.
-
Минах през телчето, когато след смяна на ремъка го бях монтирал неправилно и всичко умря. Но му хванах цаката. Въпросът е, че вече когато включа на СТАРТ и не върти си играя с изключвателя ръчно и не се променя положението. Те има два механични палци на пружинки отляво и отдясно над главите (спирачки?), левият изобщо липсва, но те придвижват нещата само механично, колкото да прудърпат малко "шейната" и това телче е, което изключва. Но заиграването с него не променя нещата.
Предполагам, че е нещо елементарно, което всеки с опит с такава техника ще открие веднага, но се дзверих няколко вечери до 2 - 3 и не ми се получи. А се заинатих да го направя и да свирне през уредбата. Даже място съм му намерил в хола и жената склоних... :)
-
Скоро ремонтирах точно такъв магнетофон. Доста сериозна и стабилна машина е, при мен липсваше цялата платка НЧУ и разработих такава за заместване. Този проблем който описваш е странен. Освен палчето за което говорите, няма друг изключвател за мотора. Да се натоварва толкова от кофти механика, че да спира ми се струва невероятно, но все пак поогледайте.
-
Сега се сетих, като четох и какво си писал в аудио клуба. Ти колко ремъка смени? Има един от мотора до маховика, който е възможно да си пропуснал и това да причинява проблема.
-
origo, не знам дали това е възможно, ако няма ремък колегата да е видял, че маховика не се върти? Но и в описанието за случая, нещо не ми е ясно? Когато минава на "старт" само мотора ли или гасне и електрониката (най вече видимо от осветлението на индикатора)? Или пък електрониката работи, а мотора спира под товар, като "на ръчна". Това само на възпроизвеждане ли става или и при превъртане ляво-дясно? Въобще много неща не са ясни, но за сега гледаме на боб?
-
Сменил съм 4 ремъка:
-един на голямото колело (маховик) до ролката на двигателя (този, който минава през водач в две положения при смяна на скоростта)
- между колелото на двигателя и лявото фрикционни колело
- между дясното фрикционно колело и едно друго колело, пак гумено, под него.
- на брояча с дясната ролка.
Довечера ще направя клипче с работата в отворено състояние, за да е видно всичко. Дано може да се качи!
Благодаря за отклика!
-
Довечера ще направя клипче с работата в отворено състояние, за да е видно всичко. Дано може да се качи!
:off: Качваш в YouTube и пускаш тук линка. Нямам възможност да стриймвам и Видео на сървъра
-
https://youtube.com/shorts/25SpBRb7FBs?feature=share
Това е клипът, в който съм показал какво се случва.
-
Ето и една снимка
-
Според видеото имаш само проблем при възпроизвеждане - не се движи обиращата ролка. Двете гумени предавки в средата трябва да са зацепени, за да достигне тяга до нея. По спомени дясната от двете предавки извършваше по-голямото движение, така че провери просто какво я блокира.
За спирането, още в началото ти го каза колега - това е автостопа в действие. Сложи една лента, да държи телчето постоянно натиснато надолу и режимите ще си работят винаги. Или за тестване го вържи с един конец да седи натиснато и това е.
-
Чух първия звук от него. Действително, когато механично натисна лостчето, което долепва дясното фрикционно колело до лявото се получава. Въпросът е, че не виждам защо не се получава без този натиск. Няма място за пружина, която да липсва и да придърпва. А това зацепено състояние не може да е постоянно, защото прецаква превъртането.
(http://)
Ето и клипче:
https://youtube.com/shorts/GnZvgpLl4zg?feature=share
Имам и други гайлета - не свирва през външен усилвател, продължава да си звучи от неговите колони, макар да изпуква на външните колони при включване. Индикаторът не работи. Превъртането към пълната ролка не се получава, явно съпротивлението е голямо или ремъците са слабички. Към празната част върти лесно и в двете посоки.
-
Ти май за първи път пипваш ролков магнетофон, а? Че си попаднал и на една от по-капризните механики за ремонт...
Погледни това упътване за предния модел 714: https://www.tonband.net/unterlagen/uher/sm_714.pdf Обърни внимание на последната страница на малката схема с двете ролки и двете гумени предавки между тях. Още по-добре, много внимателно погледни и виж, че дясната гума има пружина, която я придържа опряна в лявата. Закачена е точно където ти е отверката на клипа. От снимките и клипа ти ми се струва, че в твоя магнетофон тази пружина я няма. Огледай да не е паднала някъде вътре в Ухера, че може да направи късо като нищо.
Съветвам те да караш проблемите един по един. Първо се съсредоточи в механиката и оправи задвижването към обиращата ролка.
Индикаторът не работи при възпроизвеждане в тези машини, само при запис. Превъртането също не им е силна страна, особено когато гумените предавки са напукани и износени като твоите. Игнорирай го този проблем за сега. Чак като приведеш всичко останало в ред, тогава пробвай да го накараш да превърта бързо.
Според мен имаш и някакъв проблем с усилвателите, защото на клипа звукът от Ухера е доста зле. Провери с друга лента, дали не е кофти запис.
-
100 - години да живееш!
За пръв път хващам ролков магнетофон. Отрасъл съм с Finezia-1. Връстник съм на уокмена :)
Пружината не е вътре, но намерих подходяща и сега свири, навива в двете посоки... лудница.
Тествах с една външна колона тире-точка от кола, която си държа за тестове на стара техника. Единият канал пращи, но от другия се чува много добре. Сега трябва да го пусна през кабел към усилвателя за да си покаже нрава. Оттук нататък вероятно трябва да се изчисти транспорта на лентата, да се промият потенциометрите и контактите.
Но като първа стъпка... голяма белгийска тъмна бира за теб! :drinks:
/>
-
clockwiser, докато намеря време, silver bolt ме изпревари. За всичко е прав, да липсва пружината. Намерих из архивите снимка точно на моя 714, който е еднакъв със 724 в тази зона на механиката. Просто от първоначалното ти обяснение останахме с впечатленито, че мотора спира? За да си изчистиш докрай механиката ти трябва и лява спирачка. Навремето купувах ухерови чаркове, докато се намираха в магазините и може би имам? Но и за нея ще трябва пружинка (еднаква с дясната) и да ди изрежеш гумена накладка, също еднаква с дясната.
Относно звука, по моето скромно мнение, дали не е "дал фира" единият от крайните транзистори?
И докато се тутках clockweiser е напреднал, браво!
-
Само да допълня, тази механика е капризна откъм някои регулировки и точно на превъртането. Само по спомен за 'натягането" на левия и десния куплунзи (носачи) ми се наложи да търся нестандартни ключове не само по размер (16 и 18мм). И сигурно, не само по тази причина Ухер въведоха "варио" механиката?
-
:drinks:
За звука - както вика Слави, много вероятно някой от крайните транзистори е умрял. По-малко вероятно, но все пак възможно, е това да го причинява замърсен превключвател или потенциометър. Трети вариант са буксите за външни колони "точка-тире". Прекъсвачът вътре окислява и най-лесно се оправя като просто го шунтираш. Само че ако го направиш това, вече няма да е желателно да свързваш външни колони.
-
Благодаря и на двама ви за помощта! Всичко тръгна. Прочетох внимателно инструкцията. За да се извади към усилвател трябва да се намалят двата канала до нула с потенциометъра. Намерих си и лента със стерео запис. Вързах го през кабел петица - чинчове и чудото стана в хола свири Ju[y Morning.
Новият проблем е, че когато съм монтирал капаците и съм завинтил малоумните лъскави болтове, когато ролките щракнат докрай при въртене се трият в капака и дори издрах една жестока алуминиева ролка в болта и сега има кръгче. Ако е без капак няма проблем. А капакът не е крив и си влиза хубаво до край. Явно има още някакъв реглаж на гнездата за ролките... утре ще пробвам някакви шайби - подложки от кече или гума, които да отдалечат малко и да оберат биенето. И ще сменя полукръглите болтове с плоски, които да потъват в капака. Освен ако няма някакъв друг чалъм, за който да ме посъветвате.
Собственото усилване и колони свирят но гъгнат, там вероятно има някакви избушили електролити, но това не ми е драма на този етап.
Освен това, тези месинговите водачи на лентата ляв и десен са много близко до пластмасата на капака и там също дере Ще снимам утре. Той самият водач е да винт, дали ако го развия ще се покаже малко по навън? Товава обаче няма ли да се измести лентата спрямо главите и единият канал да заглъхне? .
Другото, за което искам да попитам е транспорта на лентата. На Грундига има една опъната с пружинка лента с кече пред пластината, която притиска лентата към главата. Тук на Ухера няма такива глезотии. Мога ли нещо да направя, така че да е по-щадящо за лентите?
P.S. междувременно върнах към живот и един Grundig TK 17 L. Беше със скъсан основен ремък и разбъркана механика на старт - бутона, -бяха блокирали изцяло десните ботони.Едно лостче се беше извадило от гнездото си на невидимо място :) Този Грундих е моно, само на 9 м/с и беше между другото, за почивка между занимавките с Ухера - целта е Ухерът да стане пълноценен RtoR компонент в аудио системата.
-
Здрасти колега clockwiser, прочетох и накратко:
1. Не си спомням за такова изискване, а не ми се вади моя 724 от шкафа и да пробвам. Просто, според мен, няма логика потенциометрите да са на 0?
2. Оригиналните винтове са достатъчно плоски. Поне сега можах да щракна моите и не виждам накъде да са по-плоски, и накъде да потънат? Иначе, носачите могат да се местят нагоре-надолу така, че малко да "стърчат" за да не опират ролките във винтовете. Има едни плъзгащи вилки под тях стегнати с по едно винтче.
3. Водача да, може също да се регулира нагоре-надолу. Но, първо не ми е ясно какво дере? Това са неподвижни части? Но, ако решиш да го "връцкаш" ще промениш воденето на лентата спрямо главата, а и ако местиш носачите по горната точка, то тогава отиваш на цялостна пренастройка на треакторията на лентата, вкл. главите? Не че е невъзможно..
4. Да, Ухера няма притискащо кече. Разчита се на натиска от опъна на лентата. И ако всичко по механиката е наред няма проблеми. И тук идеята е не толкова пазене на лентата, а повече износването на главата. Впрочем, не споменаваш главата в какво състояние е? Щото като си помисля, че на моите 724 и 520 сега са с трети глави. Голямо свирене беше навремето! :D
5. Погледнах, да си припомня какво беше това TK17L. Да виждал съм такива някога, но са доста по-нисък клас от 724, в което няма и нищо лошо, но както се казва за стоките "има и хубави, има и евтини". Впрочем оказва се, че и двете ти машини са набори.
Относно звученето на неговите усилватели, споделих едно мое съмнение, но както казва колегата първо се пребори с механиката...
-
Залепих хубаво плоскостта на предния капск, че играеше в рамката, сега стои притисната и слушам "гол" магнет. Намерих и едни подходящи гумени спейсъри, но утре ще ги мисля. Това, което вади като стерео през моята модната уредба с мостови кабели на колоните надминава всичките ми очаквания. Досега не бях слушал стерео магнетофон, но това е по-добро от всичко, което съм чувал в съзнателния си живот. Все едно съм влязъл в китарата на Пако де Лусия. То явно и записът ми е добър, купих го на сляпо от някакъв битак из Европата.Започвам да се зарибявам сериозно!
-
Добре си се справил . Магнетофона е хубав . И механиката и електрониката ги бива . Звука ти харесва . Ами няма по - хубава звукова ксртина от лентовата . Звучи верно , и меко , човешки звучи . Успех пожелавам !
-
При дълга лента към края почна да се задъхва, в един момент започна да изхвърля от главата лентата по-бързо, отколкото приемащата ролка смогва да навива, но все пак съм сложил квадратни ремъци "на око", вместо оригиналните кръгли. Има и едно механично проскърцване и пъшкане някъде откъм въртящите части, предполагам, че нещо по осите на въртящите части трябва да се смаже,гнездата, в които се движат ремъците ги измих с клечка за ухо с изопропанол. Добрият вариант е потенциометрите и контактите също да се промият с контактен спрей, но за това събирам смелост и информация, да не направя някоя беля.
-
Ако ремъка е опънат , не е причина ремъка . Триенето в подкатушката виж . Също и водещата ролка .
-
Кое е подкатушка? ???
-
"Подкатушка" - това, върху което слагаш ролката с лента. "Катушка" на руски е ролка.
Първи съвет: НЕ ПИПАЙ ВОДАЧИТЕ покрай главите! Малко вероятно да са разместени. Ако обаче ти ги разместиш, после е голяма болка в задника да ги наместиш правилно. Много по-вероятно е проблеми с воденето на лентата да са причинени от мръсна тонролка. Почистия я и ѝ капни малко масло на оста.
Втори съвет: за да свирне един магнет добре, ВСИЧКО трябва да се почисти идеално и да се смаже. Гарантирам, че тия чаркове не са виждали масло в последните 40 години. Това означава сваляне на всички видове предавки и "подкатушки", идеално почистване със спирт на гумените им повърхности, отвора за оста и самата ос. После смазване с тънко минерално машинно масло. Добра работа върши масло за шевни машини. Задължително сипи масло и на мотора - със спринцовка и по-дебела игла, директно където оста излиза от лагера. Възможно е да има някакво кече там, което също е добре да напоиш с масло.
Много внимавай като разглобяваш колко шайби вадиш, от къде и в каква последователност са наредени! СЪщо така не разглобявай всичко наведнъж. Първо едната предавка - разглобяване, чистене, смазване, сглобяване. После следващата. Отнема време, но не повече от един мързелив неделен следобед.
Трети съвет за това, че приемащата ролка не смогва: помня, че предавката, отбелязана на снимката, създава големи проблеми. Състои се от две или три части, между които има кече - идеята е че това позволява приплъзване, за да не опъва лентата прекалено силно. Там нещо не е в ред. Отново, почисти и смажи идеално.
-
Това за кичето е много голяма подсказка. Евала на колегата. От омазнено и стиклявено кече произхождат много проблеми.
-
Това означава сваляне на всички видове предавки и "подкатушки", идеално почистване със спирт на гумените им повърхности, отвора за оста и самата ос. После смазване с тънко минерално машинно масло. Добра работа върши масло за шевни машини. Задължително сипи масло и на мотора - със спринцовка и по-дебела игла, директно където оста излиза от лагера.
Благодаря много за съветите! От такава инструкция имах нужда. Сега свири велико, но се чува едно проскърцване и пъшкане от трансмисията.
Ако правилно разбирам, идеята е всяка такава ролка, като показаната на снимкиата подкатушка и гумираните фрикционни колела, както и осите под пластмасовата част на самите шпули, на които се поставят ролките с лентата да се разглоби: да се освободи горната полузатворена шайба, всичко да се извади едно по едно докато остане гола ос, да се изчисти, смаже и сглоби наново. Единствено се питам, дали фино масло е добро решение, или малко грес?
Мисля, че ще се справя. Само оста на маховика ме е шубе да я разкостя, защото трябва да разкача отново много неща, лостове и пружини и си е дърпане на дявола за опашката.
-
Само масло! Елементи, които се въртат с високи обороти се мажат само с масло. Имай предвид, че моторът в тоя Ухер като нищо развива 1300-1400 оборота в минута. За съжаление не мога да ти кажа точен вид масло, имам предвид като вискозитет, но такова за шевни машини върши добра работа и се намира сравнително лесно. Някъде веднъж бях видял и масло, на което пишеше че е специално за електромотори на вентилатори. Висококачествено масло, за високи обороти, висока температура и да не е прекалено тънко.
Грес евентуално може да сложиш съвсем малко на някои лостове, където се търкат голи метални повърхности една в друга.
При разглобяването на магнета внимавай с полузатворените шайби - загерки им се вика. Има специални клещи за тях, които действат обратно - като ги стиснеш, челюстите се разтварят, за да разхлабят зегерката и да я свалиш/сложиш. Клещите не струват много, а са безценни за тази работа. Без тях пак може да свалиш зегерката, но е трудно, а слагането ѝ обратно още по-трудно. Да не говорим, че като нищо Ухерът по някое време ще се сдобие с другарче по ролки, а в почти всички ги има тия зегерки.
-
Даа обърнах София преди две години когато ремонтирах моя 724 Stereo и намерих едни клещи, които почти ставаха, но видяха и малко запилване и след това вече бяха точния инструмент. Преди това и аз процедирах със заместителни методи за вадене и вкарване, но не си струва зора.
-
И аз преди години се мъчех с "обходни технологии", но докато не си купих 4 вида зегер клещи. Вярно, както пише origo, се наложи препилване на шмиргела, но от тогава нямам проблем.
А относно по-горното, за смазките някъде май писах, че ползвам само синтетично моторно масло 5W30 и нямам проблем вкл. и с касетните. Иначе, грес само на плъзгащи и клатещи се лостови двойки.
-
Иначе, грес само на плъзгащи и клатещи се лостови двойки.
Не знам за този Ухер, но много магнетофони имат петови лагер на маховика, често пъти керамична или пластмакова плочка. Там само грес.
-
Да колега ikarlo и при тези Ухери е така. Мой пропуск, трябва грес, но в интерес на истината това е от по-голямо значение за машините работещи хоризонтално.
И друго мое недоглеждане, за което също се извинявам! По-горе, относно толеранса на размерите съм писал 1-2 мм., вместо 1/2 мм.(отнася се за външния диаметър и ширината на ролката).
-
ползвам само синтетично моторно масло 5W30
Слави, това масло не е ли много гъсто за целта? Никога не съм се замислял да ползвам автомобилно масло, защото винаги са ми се стрували прекалено тежки.
-
Това ми показва опита. Не знам какъв е състава на тубичките със "специално" масло на неприлична цена в ибей, но моторната синтетика капчица на върха на губерката си върши работа без да създава проблеми (все пак вискозитетния му клас не е 15W40 например) и най-вече не старее, както другите масови минерални масла.