Форум за любителите на Стара електроника
Персонални компютри, игрови приставки и друга стара електроника за забавление => Ремонт, схеми, документация, литература => Темата е започната от: petarkolev в 27 Ноември, 2022, 08:33:04
-
Здравейте. Става въпрос за електронен часовник Электроника 12-41В. Възможно ли е от дефектирал кварцов резонатор да не свети дисплея изобщо? Приятен ден.
-
Схемата е на 12-41, без чипа за музиката.
-
Преди да стигнете до кварца ,измерете всички напрежения.Проверете на колко волта са ценерите и търсете такива напрежения.Имате и отопление на балона,има ли го?За качеството на електр.кондензатори няма да говорим.
-
Кондензаторите са сменени всички. Напреженията ги има всички, защото имам един работещ и сравнявам с него. Единствената разлика е, че на 8 краче на индикатора на неработещата напрежението е нула, на работещата го има.
-
Виж дали имаш отопление на дисплея,и дали е здраво.
Провери на изхода който е за двете точки дали излизат импулси,ако няма тогава търси чип или кварц.
-
Случвало ми се е такъв кварц да замине, но въпреки това дисплея работеше, разбира се и часовника беше друг модел Електроника. Ако имаш осцилоскоп винаги можеш да видиш дали има честота върху С1 и каква е тя. Но щом захранващите напрежения ги има се насочи към отоплението, както е писал колегата.
-
Блатодаря. Утре ще проверя и ще пиша.
-
Избягвам мерене директно на кварца, но и не виждам `1016ХЛ1 да има контролни изходи, както други схеми за часовници. Затова бих проверил импулсите за разредите (изводи 6-9), които трябва да са с еднаква честота и коефициент на запълване. Т.нар. "отопление" е всъщност катода на индикатора и за да бъде проверен, трябва да се откачи намотката, която го захранва.
-
Отоплителното напрежение и 2,8в. Всъщност по указанията на Грет, ще откача тези 2,8 от дисплея, включвам часовника и ще проверя с осцилоскоп на 6ти и 9 ти крак на дисплея какво се случва.
-
Отоплителното напрежение и 2,8в. Всъщност по указанията на Грет, ще откача тези 2,8 от дисплея, включвам часовника и ще проверя с осцилоскоп на 6ти и 9 ти крак на дисплея какво се случва.
Имах в предвид 6, 7, 8, и 9 изводи на интегралната схема!
А максималното напрежение, приложено на катода, не трябва да превишава 2,65 В.
[attach=1]
-
Пропуснах да спомена, че съпротивлението на катода би трябвало да е в порядъка на 20 - 30 ома (в изключено състояние и откачен от схемата).
-
И така, трябваше да гледам по внимателно. Едното краче на дисплея за отоплението беше прекъснато. Запоих го и тръгна, много се изкефих. Съжалявам, че ви подведох така. А би ли могло да се регулира яркостта с подмяна на R1. По схема е 100 ома. В един руски сайт са го сменили с 300 ома и е имало леко видимо намалява не яркостта, съответно и напрежението е било надолу.
-
Схемата е точно тази, за модел 12-41В.
-
... би ли могло да се регулира яркостта с подмяна на R1. По схема е 100 ома. В един руски сайт са го сменили с 300 ома и е имало леко видимо намалява не яркостта, съответно и напрежението е било надолу.
Отговорът не е еднозначен. По принцип, намаляването на яркостта (по един или друг начин) е добра идея, защото удължава живота на индикатора. Друг е въпросът как да се постигне. Самият часовник има бутон за превключване на яркостта. Това не е ли достатъчно? Увеличаването на това съпротивление намалява работното напрежение на решетките и анодите, за сметка на увеличената разсейвана мощност от самото него. Това е топлина на вятъра, което е елементарно и често използвано решение в тези устройства. Срещал съм резистори по 1-2W да правят точно това и наистина да греят. Алтернативен вариант е да се намали напрежението на катода до възможния минимум с последователен тример. Този път разсейваната мощност ще е много по-малка, но контролът ще е по-труден и няма да е линеен. Решение и на двата проблема е да се ползва трансформатор с по-ниски напрежения. Друга възможност е да се промени коефициента на запълване на импулсите към разредите, но това е твърде голямо усилие за този случай. Така че, варианти има ;о)
-
Най добре ще е ако се регулира автоматично с фоторезистор,защото в противен случай нощем ще е много бляскав.Но тази интегрална схема не ми е позната и не знам как може да се добави.
-
И аз да кажа нещо. Преди около 30 години имах подобно съветско "програмируемое" устройство с което командвах нагревателите и вентилатора на акумулираща печка Ела3, а нощем си гледах часа без да паля лампата. Но, като всяка изнервена съпруга на моята и пречеше яркостта (наистина спалнята сияеше нощем).И аз на моя си акъл така реших проблема. Не помня стойността на резистора, но яркостта падна и ситуацията се успокои! :) Така работи няколко години, но като минах на газ устройството замина заедно с печката....
-
И така, трябваше да гледам по внимателно. Едното краче на дисплея за отоплението беше прекъснато. Запоих го и тръгна, много се изкефих. Съжалявам, че ви подведох така. А би ли могло да се регулира яркостта с подмяна на R1. По схема е 100 ома. В един руски сайт са го сменили с 300 ома и е имало леко видимо намалява не яркостта, съответно и напрежението е било надолу.
Предполагам дисплея не е закрепен механично по никакъв начин за платката и в следствие на това се е откъснало крачето. Можеж да го закрепиш със силикон или някакво друго подобно лепило, разбира се непроводимо, за да предотвратиш механичен стрес върху самия дисплей.
-
...Преди около 30 години имах подобно съветско "програмируемое" устройство с което командвах нагревателите и вентилатора на акумулираща печка Ела3, а нощем си гледах часа без да паля лампата...
Да не би да е било "Сигнал 201" (http://www.leningrad.su/museum/show_calc.php?n=266)?
-
Да, май така беше?..
-
Благодаря на всички, които писахте без вас нямаше да го оправя. Важно беше насочването към отоплението. Отказах се да сменям резистора, защото ще натовари трансформатора и освен, че ще грее съпротивлението, ще грее и той.
-
Пак съм аз. Прилагам клипове. Не се сменят минутите и е несигурна работата на секундите. Може би е за кварц тоа път. Клиповете след малко, че не иска в мп4. Не мога сега да ги конвертирам. Но с две думи е това, което съм описал горе (:
-
Провери за сухи спойки по платката. Огледай и променливия кондензатор, може да пробваш да го развъртиш малко, в случай че има боклуци. Ако не се оправи ще трябва да се види какво има на осцилатора.
-
Спойките съм ги презапоил всички, ще врътна кондензатора леко и ще видя какво се случва.
-
От кондензатора беше. Доста замърсен беше и когато го раздвижих леко се оправи.