Форум за любителите на Стара електроника
Нови технологии => Други => Темата е започната от: Борис Борисов в 09 Ноември, 2022, 12:42:15
-
След като разбрах колко по-спокойно е да се пътува нощем реших да инвестирам в подобряване на фаворете. Колата ми - '01 CLK200 (W208) фабрично излиза с два типа фарове - хелогенни с рефлектор и ксенон, отново само с рефлектор. Въртеше ми се идеята за вграждане на лупи, но за свалянето на фаровере трябва да се свали и бронята, което щеше да отложи нещата много напред във времето. Затова се насочих към лед крушки. Попаднах на един нов дизайн, където диодите са подредени в цилиндрична форма, за да наподобят светлината, излъчвана от обикновенна халогенна крушка, съответно и максимално използване на рефлектора. Хареса ми, че има и 4300К цветна температура. Поръчах един комплект и дойде време за тестове. Цената в алиекспрес в момента е около 60-70 лв и пристигат за около 2 седмици. Консумацията при 12в е около 2.5 ампера, като загрее крушката намалява малко. При околна температура от 24 градуса,т емпературата на диодите отпред е около 90 градуса, което добре, ако предположим че максималната им е 125. Температурата на преобразуватела("баласта") е около 50. Пулсациите, които хвърлят към захранването бих определил като приемливи за инсталацията на автомобила. Относно светлината - на снимката се вижда разликата, когато е сменена само едната крушка. Измерванията с луксмера също показват почти два пъти разлика в количеството светлина, въпреки, че по този начин резултатите зависят и от това как са регулирани фаровете.
-
Аз преди почти 2 години си взех лед крушки за халогените и съм много доволен от тях. От Ауди форума разбрах за тези (https://www.amazon.com/gp/product/B08N64CCKR/), които светят в два цвята и ги поръчах от Амазон.
Превключването става то следния начин: като ги включа светят в бяло. Ако обаче след това ги изключа и включа отново преди да за изминали 8 секунди светват в жълто. Проблема обаче беше че поради разположението на диодите жълтото светеше по-високо от бялото и ако ги наглася белите да светят добре, жълтите заслепяваха, както се вижда на това клипче:
Доста се чудих какво да правя, даже и мислех да ги връщам, но в един момент ми дойде идеята да направя така че жълтите да се включват и изключват заедно с дългите. Наложи се да сложа платка с микро-контролер в таблото и да го програмирам така че когато индикатора за дълги светне, ако халогените са пуснати автоматично да минават в режим дълги и да светят жълто, а като изгасне да минат обратно в режим къси и да светят в бяло. Беше малко играчка, но в крайна сметка се получи:
-
Получило се е много добре, като би ксенон малко. :D Остави ли капачките отзад на фаровете или ги махна. Аз все още се чудя какво да направя. Ако ги оставя ще се върти един и същ въздух вътре, ако пък ги махна ще влизат боклуци и влага, което ще съкрати живота на вентилатора. Също така забравих да кажа, че няма пулсации в светлината.
-
Големия проблем на LED крушките сложени в нормални фарове е за отсрещните водачи - заслепяват много. Както и да се регулира фара светлината направо "забива" очите на отсрещния.
-
Големия проблем на LED крушките сложени в нормални фарове е за отсрещните водачи - заслепяват много. Както и да се регулира фара светлината направо "забива" очите на отсрещния.
Засега все още никой не ми е мигал. Но теоретично погледнато точно заради това се регулират фаровете, за да е отрязана светлината, която би заслепила отрещния водач при дадено(наближаващо) разстояние.
-
Цялата геометрия на рефлектора на фара е проектирана около намиращата се на определено място в пространството жичка на крушката. Това място е стандартизирано и оптиката "очаква" източник с определен интензитет, форма и позиция, за да реализира с френеловата леща в стъклото и формата на рефлектора проектирания лъч като форма, интензитет, зони на сазлоняване и т.н. Всички игри с други типове, видове и форми крушки не са препоръчителни и могат да доведат до неочаквани резултати, както за видимостта от колата, така и за отсрещните участници. Регулацията на фара не служи за компенсиране на употребата на нестандартни лампи и няма общо с формоването на лъча.
-
Борис Борисов
1. Светлината на снимката е разсеяна. Липсва рязката граница светло-тъмно. Това означава само едно - пречиш на водачите срещу теб. За съжаление още не съм видял свястно работеща ЛЕД лампа от подобен тип, а вярвай ми, преровил съм целия интернет.
2. Намаляването на консумацията след някакво време означава че лампата прегрява и се самозащитава по този начин. Поставена във фара процеса се задълбочава, и консумацията още ще намалее /прегряване/
3. Измерената температура по твоя начин на диодите е силно приблизителна. С добра термокамера се правят нещата.
Единствения начин да имате ЛЕД лампи и те да светят добре е ако вашите фарове са с лупи.Тогава по друг начин стоят нещата, но от гледна точка на дълъг живот е лотария пак. Бай китай не иска да имате вечни лампи :D
-
Цялата геометрия на рефлектора на фара е проектирана около намиращата се на определено място в пространството жичка на крушката. Това място е стандартизирано и оптиката "очаква" източник с определен интензитет, форма и позиция, за да реализира с френеловата леща в стъклото и формата на рефлектора проектирания лъч като форма, интензитет, зони на сазлоняване и т.н. Всички игри с други типове, видове и форми крушки не са препоръчителни и могат да доведат до неочаквани резултати, както за видимостта от колата, така и за отсрещните участници. Регулацията на фара не служи за компенсиране на употребата на нестандартни лампи и няма общо с формоването на лъча.
Точно тук идва тънкия момент с разположението на диодите при този тип крушки спрямо другите, при които има два реда диоди, разположени от двете страни на тънка платка. Цилиндричната форма наподобява максимално светлинния поток от жичката. Единствено може да възникне проблем заради по-високия интензитет и от там да се получи заслепяване, но то ще е за кратко, в момента на разминаване, когато светлинния поток под среза на фара достига до отсрещния водач. Но същото заслепяване би настъпило и от автомобил със заводски лед фатове. В крайна сметка всяка “афтърмаркет” модификация идва с някакви компромиси, нужно е да се намери баланса.
-
Аз пък искам такъв ъпгрейд: "МУЗИКАЛНИ" Китайски ЛЕД фарове Радио AM модулация на светлината и предаване на данни.
/> 450THz Transceiver :D
154 показвания 14.11.2020 г.
AM Audio over light, 3W red LED is used.
RX & TX Circuits are taken from this site: https://www.modulatedlight.com/optical_comms/optical_index.html
Many Thanks Clint - KA7OEI for sharing his knowledge with us!
"Фото Телефон" може да чуят какво предават фаровете с прост фотоприемник от калкулатор соларна батерия и малък говорител от слушалки.
-
Борис Борисов
1. Светлината на снимката е разсеяна. Липсва рязката граница светло-тъмно. Това означава само едно - пречиш на водачите срещу теб. За съжаление още не съм видял свястно работеща ЛЕД лампа от подобен тип, а вярвай ми, преровил съм целия интернет.
2. Намаляването на консумацията след някакво време означава че лампата прегрява и се самозащитава по този начин. Поставена във фара процеса се задълбочава, и консумацията още ще намалее /прегряване/
3. Измерената температура по твоя начин на диодите е силно приблизителна. С добра термокамера се правят нещата.
Единствения начин да имате ЛЕД лампи и те да светят добре е ако вашите фарове са с лупи.Тогава по друг начин стоят нещата, но от гледна точка на дълъг живот е лотария пак. Бай китай не иска да имате вечни лампи :D
От снимката не може да се види как отсича, ще снимам на стена скоро. Консуматицията намалява с около 100-150 мА, което според мен е плюс, защото това гарантира, че няма прегреят диодите. А зимата, когато навън е -10 градуса ще може да светят малко по-силно. Отностно температурата, наистина термокамерата ще е най-точно, но нямам такава. При този начин не би трябвало да има по-голяма грешка от 10-15 градуса в измерването.
-
Получило се е много добре, като би ксенон малко. :D Остави ли капачките отзад на фаровете или ги махна. Аз все още се чудя какво да направя. Ако ги оставя ще се върти един и същ въздух вътре, ако пък ги махна ще влизат боклуци и влага, което ще съкрати живота на вентилатора. Също така забравих да кажа, че няма пулсации в светлината.
Да, би-ксеноновото усещане става защото за да премина от един цвят на друг ги изключвам за половин секунда от микроконтролера. С по-кратко време понякога излизат от синхрон и едната може да мине на жълто а другата да остане на бяло.
Моите халогени нямат други капачки освен самата крушка. В случая вентилаторите на лед крушките са отвън, но ги дават непромокаеми. Минавал съм и през локви и през автомивки и до сега не съм имал проблеми с тях. Може би ще трябва по някое време да ги сваля и да им почистя вентилаторите. Мисля че ако вентилаторите заминат, ледовете са до там. Съмнявам се да са сложили термо-защита и да изключват ако прегреят.
-
От около една година съм с диодни крушки във фаровете.
Пасивно охлаждане имат.
Иначе във оригиналните фарове монтирах прожектори с лупи...
Наложи се да изпиля стъклата на фаровете защото формата на светлината не се "дерижира" вече от самото стъкло а от новата система с лупата.
Пиленето на стъклото направих с шкурка 60 прикачена към бормашина. След тая шкурка минах на по-ситна и накрая но не по важност си купих една прах.... цериев оксид! С тая прах +малко водица се полира стъклото съвършенно лесно и става на 100% прозрачно без никакви следи от шкурките и тн.
Ако някои се интересува може да види снимките... Криво ляво се разбира кое какво е и тн.
-
Още няколко...
Фаровете в началото бяха с ксенони Н1 но както писах по-горе минах на диоди (не че са по-надеждни, просто ми подариха един комплект)
-
Узунов - постигнал си отличен резултат.
:drinks:
-
Чудесно е станало вграждането! Лупите от дугра кола ли са или купени от някъде?
-
Точно тук идва тънкия момент с разположението на диодите при този тип крушки спрямо другите, при които има два реда диоди, разположени от двете страни на тънка платка.
Всичко това е една "унйдурма"
Ако искаш да светиш, просто си купи хубави крушки, и не се занимавай с глупости.
Подмяната на крушките с такива непрепоръчвани от завода производител се води промяна в конструкцията.
Ако налетиш с такива "екстри" на съвестен патрул на кат, имат пълното право по закон да ти свалят номерата !!!
-
Всичко това е една "унйдурма"
Ако искаш да светиш, просто си купи хубави крушки, и не се занимавай с глупости.
Подмяната на крушките с такива непрепоръчвани от завода производител се води промяна в конструкцията.
Ако налетиш с такива "екстри" на съвестен патрул на кат, имат пълното право по закон да ти свалят номерата !!!
Единствения орган, който е отговорен за регулацията на фаровете са пунктовете за технически преглед. Същата е работата с регулирането на изгорелите газове. От години се правят жалки опити за регулиране със стикери, категории и т.н. Но въздуха си оства все така мръсен… Отделно, че в конструкцията на колата е заложена просто крушка тип h7.
-
именно подмяната на стандартните халогенки с каквито и да е всякакви други H7: Ксенони; Би Ксенони; LED; дори неоригинални H7 други типове непрепоръчани от производителя по закон там има една наредба се води промяна в конструкцията при промяна на конструкцията трябва да се минава Технотест в Шумен където се представят сертификати от производителя на оборудването и там ако се защитиш получаваш документ с който пред кат се регистрират тези изменения като смяна на ДВГ с ел.мотор например а ти за една крушка ще те мотаят и въртят там на шиш и Това беше преди така сега няма такива пунктове Технотест само в германия и най-близко в Румъния е до Русе. Трябва да се отиде там да се мине Технотеста в германия е по строго там са по Тюф сертификати толкова е объркано и сложно че направо да се откажеш и после получаваш документ който КАТ отразяват в талона на автомобила с който си легален дори едни дневни LED светлини се иска такова свидетелство ако добавиш камо ли да подменяш H7 халогенки на фара и то с несертифицирани СЕ. Най-лесно стои въпроса с авто-алармите и Газовите Уредби те ползват вратичка в строгия закон, като се водят "допълнително оборудване", за тях производителя им вади необходимите сертификати и документи и могат да се монтират във всеки сертифициран сервиз после в Техническия Преглед пунктовете розов талон и после в кат това за Газовите всичко е обременено с не малки такси разправии и разноски, обаче.
Извода е в България, а като цяло и в страните от източния блок: Буквално е забранено всякакви изменения по конструкцията на автомобила и нямаш право освен да смениш изгорелите лампи H7 с нови оригинални одобрени от завода производителя Мерцедес на автомобила, които също трябва да бъдат и СЕ сертифицирани за използване в Европа. Мен това ме спира, а майсторите ми викат: не се занимавай само бели ще си навлечеш на главата, а трябва ли ти така да се накажат за една лед лампа и да ти свалят номерата - спряна от движение да стане колата и след това ходене по мъките.
Сега си мисля да измисля нов тарикатски номер да намеря нов фар от производителя вече направен с LED и да го навра на трошката, ама са много скъпи и трябва специален нов компютър който да ги командва не става ръг и тръг както с китайските LED крушки номера само.
-
Колегата Борис Борисов е 100% прав - трябва да се наложи като изискване на годишния преглед. Ако на къси свети с по-голяма интензивност от някакъв лимит на определено разстояние и над определена височина не можеш да минеш прегледа. За дългите същото, само че вече височината не се гледа. Ако имаш халогени, същото както при късите. Освен това трябва да се наложат и солидни глоби и катаджии да могат да глобяват вечер на място. Това е единствения начин да се реши този проблем.
-
При технически преглед ми гледат винаги и фаровете с техен уред, вярно леко допотопен, ама дава точна представа какво се случва със светлините. И се обзалагам на каса бира че на Борисов ЛЕД лампите няма да минат този преглед.
Друго си е с лупите на Узунов :good:
Всичко за автомобилните фарове лампи и т.н. Има страшно много полезна информация на канала на този руснак
-
ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА В сила от 01.09.1999 г. Отразена деноминацията от 05.07.1999 г.
https://www.lex.bg/laws/ldoc/2134649345
Чл. 76. Забранено е използването на други светлини, освен предвидените в този закон и издадените въз основа на него нормативни актове.
ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА В сила от 01.06.1996 г. Приет с ПМС № 36 от 05.03.1996 г.
https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/-13618687
Чл. 10. (1) Моторно превозно средство или тегленото от него ремарке е технически неизправно, ако има някоя от следните повреди или неизправности: 12. по осветителната уредба:
а) изменени са броят, типът, цветът и разположението на предписаните светлини, с изключение на светлините за мъгла;
б) светлините не са регулирани;
в) не светят дългите, късите, габаритните светлини или стоп-светлините;
г) пътепоказателите не работят;
д) липсват предвидените светлоотразители;
е) недостатъчно осветена е задната табела с регистрационния номер.
това намерих с 2 мин търсене ако някой иска може сам да провери.
А Лично мен си ме кефи това да може човек сам нещо да направи промени подобри по автомобила си, но в Англия е това е много по лесно след измененията се отива на сервиз където специалистите там преглеждат всичко по инсталацията и светлините и дават документ и това е достатъчно. Там са доста по либерални към такива подобрения и усъвършенствания за разлика от нашите закони тяхните обаче се спазват.
-
Чудесно е станало вграждането! Лупите от дугра кола ли са или купени от някъде?
Купувах си ги от тук, имаха и няколко вида дори. 70лв бяха.
Имат си и бленда за къси/дълги.
На къси си светят ок, на дълги осветяват навсякъде но сякаш право напред нямат пробивност.
Аз нямам проблем защото имам още два фара които са си дълги така или иначе.
Комбинацията която се получава от 4-те фара (светещи на дълги) е отлична!
-
След 800 км мога да дам по-обширни впечатления. Късите са страхотни. Наложи се регулиране, понеже ми присветаха. Регилирах ги според мануала на мерцедес. Оказаха се около 1/3 по-високо, но явно старите крушки са били толкова слаби, че никой не ми е присветвал. Но се появи следния проблем. Късите и дългите се регулират заедно и сега със смъкването дългите са по-забити, отколкото бих желал. Но явно това ще е компромисът. Отрязването е доста по-зле, отколкото очаквах. Не съм сигурен дали е заради интензитетът на светлината, понеже фокусът трябва да е същия. Като ми остане време бих върнал обикновенна крушка да вида с нея как е било. Сега остава да видим колко време ще издържат. Също след време бих пробвал и оригиналните ксенонови фарове.
Относно регулациите, там нещата са 50/50. Трябва да има контрол, но и съвест. Дори и да се затегне контролът, пак ще се намери начин да се заобикаля. Или пък контролните органи ще злоупотребят. Примерите около нас са много, нот това е друга тема.
В заключение не бих ги препоръчал, освен ако не сте готови да си поиграете. Заводското си остава заводско в крайна сметка.
-
Просто се моли да не налетиш вечер на съвестен служител на КАТ ...
-
Просто се моли да не налетиш вечер на съвестен служител на КАТ ...
Като гледам колко хора карат с ледове, ксенони, лед барове, разни "дневни светлини", дълги пуснати на 50% и други такива явно в КАТ няма нито един съвестен служител. :)
-
Като гледам колко хора карат с ледове, ксенони, лед барове, разни "дневни светлини", дълги пуснати на 50% и други такива явно в КАТ няма нито един съвестен служител. :)
За съжаление е така. Иначе доста парички щяха да съберат. Много пречат тези светлини, повярвайте ми. Карам често нощем и знам за какво става въпрос. Никога не бих си поставил подобно нещо на моя кола,освен ако не е само и единствено за извън пътя в гората. За там са добри.
Борисов, една вечер направи тест, като някой друг кара твоята кола а ти си срещу нея, ама в реални условия, не на паркинга. И ще разбереш защо съм против. Когато се кара нощем извън града, без улично осветление както е в града, зениците се разширяват доста за да виждаме добре в тъмното. И тогава автомобил с лампи като твоите, прави страшно движението срещу него.
Не ме разбирай погрешно. Похвално е че искаш да подобриш фаровете. Но не е това правилното решение. :drinks:
-
Със сигурност светят по-силно отколкото обикновенните, но ако заслепявах мисля че щяха да ми присветкват, както когато бяха вдигнати. Знам колко е гадно да заслепяваш и със сигурност не искам да бъда един от тези хора. Но ако си представим следната ситуация - дъждовно време нощем в града и пешеходец с черни дрехи тръгва да пресича без да се огледа. Шанса аз да успея да го видя по-рано и да реагирам е много по-голям когато фаровете светят два пъти по-силно.
-
Главния проблем със заслепяването в България не е толкова ледовете, колкото мъгливите лещи. Те дифузират светлината, така че фаровете светят във всички посоки даже и на къси. И понеже светят във всички посоки, само малка част от светлината осветява пътя, така че слагат много по-силни крушки (лед или ксенон) за да го виждат.