Форум за любителите на Стара електроника

Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: rolling_heads в 23 Септември, 2022, 13:16:57

Титла: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 23 Септември, 2022, 13:16:57
Здравейте,

Получих интересна задача от колега реставратор на автомобили.
Човека иска да му подкарам автомобилно лампово радио becker  grand prix tg

Радиото заработи, даже и автоматиката му за търсене работи. (има мотор)

Проблем е липсва захранващия и нискочестотния модул.
Ще се наложи изработка на такъв.
За целта мисля да използвам съвременни компоненти.
За НЧУ съм се спрял на ТДА2030, за анодно на нещо такова. (https://www.aliexpress.com/item/1005003484054987.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.3f362e0eujUN6k)

Има обаче някой неща които трябва да се обмислят, затова искам да ви попитам как бихте постъпили вие:
Анодното напрежение за пентода на ECF83 минава през филтрираща група във модула за захранващия и нискочестотния модул.

Оригинално от анода на триода на ECF83 сигнала се е подавал към входния трансформатор на НЧУ към анодното. Аз съм поставил съпротивление 1k и кондензатор.

В момента при усилване се получават големи изкривявания. Още не съм проследил в ECF83 ли се появяват или преди това.
[attach=1]
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 23 Септември, 2022, 14:29:58
за анаодното по ското това  (https://www.aliexpress.com/item/32837703209.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.7a662e0eqDxGz5).
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 23 Септември, 2022, 18:29:52
изкривяванията се появяват след като услиля повече от половината. Режима на ECF83 е като схемата. Тзи лампа май е рядка. На първо ровене в архива ми не откривам такава. ДАли ле миже а се замени с някоя руска. Само да съвпадат краката.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: origo в 24 Септември, 2022, 10:29:03
Преобразувателя за анодното който си набелязал е хубав. Точно това трябва да вземеш.
За лампата - ако режима на измерване е както по схема защо търсиш възможност за замяна? Трябва да се разгледа защо точно стига до изкривявания, да не товариш аудио изхода по-нискоомно?
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: Concord в 24 Септември, 2022, 10:35:09
За НЧУ по-добре, поне според мен, TDA2006 (може стерео, може и мост) - понеже по подразбиране работи с еднополярно захранване. Или нещо готово китайско клас D.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: shri в 24 Септември, 2022, 10:42:40
Поздравления за възтановяването на това радио. Погледнах по немските сайтова това чудо се търгува за над 500€. Има ги и оригиналните модули но за трицифрени числа в евро. Успех в реставрацията  :hi:
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 26 Септември, 2022, 16:42:12
Цитат
За лампата - ако режима на измерване е както по схема защо търсиш възможност за замяна? Трябва да се разгледа защо точно стига до изкривявания,
Според мен е изтощена и затова криви. Довечера ако остане време ще я измеря на лапомера.
Цитат
да не товариш аудио изхода по-нискоомно?
Нямам идея, но едва ли.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: origo в 26 Септември, 2022, 20:24:07
Изхода не предполага натоварване, виж съпротивлението на потенциометъра. Не казвам, че там е проблема де.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 26 Септември, 2022, 20:37:26
ECF83 има слените токове:
Триод 3,7mA  по каталог (http://oldradio.qrz.ru/tubes/foreign/01/ECF83.gif) 3,7mA
Пентод 2,7mA по каталог (http://oldradio.qrz.ru/tubes/foreign/01/ECF83.gif) 3mA
Режима на измерване е като на снимката.
Следователно лампата е добре.
Оригинално е натоварена с междинен трансформатор. Аз съм я натоварил със съпротиеление 1к.
Сигнал взимам от анода на триода през конензатор и последователно съпротивление 100к.
После потенциометр А20К.
Почвам експерименти с анодното съпротивление.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 26 Септември, 2022, 21:03:14
Офф, греда.
Изкривяванията започват още след пентода.
То имало обратна връзка от изходния трак през 470n и 1к.
Сега вече зациклих. Май трябва да променям режима на пентода.
Дайте някоя идея
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: veso74 в 26 Септември, 2022, 21:24:15
... Оригинално от анода на триода на ECF83 сигнала се е подавал към входния трансформатор на НЧУ към анодното. Аз съм поставил съпротивление 1k и кондензатор...
Товарът за тази лампа е голям. Постави в триода високоомен аноден резистор. Автоматично следва НЧУ да е с висок входен импеданс - транзистор в схема "общ колектор" е достатъчен в първото стъпало.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: Любо Божков в 26 Септември, 2022, 21:51:20
А как е сигнала от потенциометъра? За какво ти е тая ECF_ка?
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 27 Септември, 2022, 07:06:42
Цитат
А как е сигнала от потенциометъра?
отличен.
Цитат
За какво ти е тая ECF_ка?
За преусилвател на крайното стъпало предполагам

Цитат
Товарът за тази лампа е голям. Постави в триода високоомен аноден резистор.
Със 100к анодното е 10V. С 47k анодното е 22V
Цитат
Автоматично следва НЧУ да е с висок входен импеданс - транзистор в схема "общ колектор" е достатъчен в първото стъпало.
Това ще усложни конструкцията
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: NHB в 27 Септември, 2022, 08:33:25
Сам си разбрал, че преди е имало глобална  ООВ, реализирана чрез подаване на сигнал от изходния трансформатор към входна точка в предусилвателя. Е, сега не подаваш такъв сигнал и съответно на изхода на входното стъпало се получава максимално голям по амплитуда сигнал, като се стига до изкривяване. И нищо чудно...
Не ти трябва никакъв предусилвател, ако смяташ да ползваш съвременно интегрално крайно стъпало. Трябва просто сигнала от потенциометъра да подадеш на входа на усилвателя.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: veso74 в 27 Септември, 2022, 10:07:28
това ще усложни конструкцията
Просто подбери изходната ИС-крайно ус. стъпало с отн. висок входен импеданс. Много типове са такива (> 10k, напр. 47k..330k). Достатъчно да увеличиш входния поляризиращ резистор/част от потенциометър в схемата на ИС. Крайното ИС стъпало в никой случай да не е клас D! В клас D хармоничните са през една опорна честота, напр. PAM8403 ~ 260 kHz. Все пак е радиоприемник, без зашумяване трябва.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: lpt1960 в 28 Септември, 2022, 21:15:49
Един руснак беше монтирал в този корпус Сони, всички екстри, Aux, дистанционно и всякакви щуротии. :D
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 06 Ноември, 2022, 10:22:58
Колеги. драмата продълбжава.
Реших да реализирам обратната връзка която липсва в крайното стъпало.
получи се тази схема
[attach=1]

Изкривяванията нмаляха значително, но все още ги има.
Мисля че имам проблем със съгласуването, но познанията ми не стигат и ме нужна помощ.
потенциометъра преди TDA230 е намален почи до минимум.
Каточели изкривяванията са пвече в ниските
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: origo в 06 Ноември, 2022, 11:01:46
Действително в момента най-добрия вариант е да премахнеш това лампово стъпало накрая, и да подадеш сигнала от потенциометъра директно на входа на крайния усилвател, или през един транзистор общ колектор както са писали колегите.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 06 Ноември, 2022, 12:06:08
Доректно от потенциометъра пробвах, но сигнала е слаб.
Остана да пробвам с транцистор. Предложете някоя хема.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: NHB в 06 Ноември, 2022, 19:01:33
Какво значи че сигналът е слаб??? Усилването на крайното стъпало можеш да направиш колкото е нужно, че да го насити входният сигнал.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 07 Ноември, 2022, 09:55:04
Цитат
Какво значи че сигналът е слаб??? Усилването на крайното стъпало можеш да направиш колкото е нужно, че да го насити входният сигнал.
Означава, че не достига до максимална мощност.

Дайте някоя готова схема на емитерен повротител, че не мога да го смятам тези работи.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: Петко в 07 Ноември, 2022, 10:55:36
Вземи сигнал от катода на лампата. Или вържи обратната връзка към изхода на триода.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: NHB в 07 Ноември, 2022, 18:41:55
За да вържеш емитерен повторител, ще трябва да го сложиш не в радиото, а при крайното стъпало, защото в радиото нямаш подходящо захранващо напрежение. Е, може и да пуснеш отелен кабел за захранване към радиото, но няма смисъл. Добре е повторителят да е в радиото,веднага след потенциометъра, а не при крайното стъпало, за да извадиш максимална полза от него. Идеята на Петко е правилна - можеш да ползваш първата лампа след потенциометъра за катоден повторител, но трябва да махнеш катодния кондензатор 10 микро, а анодния резистор можеш да окъсиш. Така ще имаш нискоомен изход, което ще подобри шумоустойчивостта и вероятно малко ще вдигне нивото. От тук нататък, трябва да нагласиш усилването на крайното стъпало, за да се получава насищане при максимално усилване от потенциометъра. Просто покажи по каква схема го свързваш и ще ти кажем кои съпротивления как да подбереш, че да си коригираш правилно усилването.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 08 Ноември, 2022, 11:05:14
Смятам да поставя един от тези повторители в кутията със захранването. Там е най удобно.
[attach=1][attach=2]

Тези дни захраних радиото от акумулатор.
При първоначално включване няма изкривявания. След няколко минути изкривяванията се появяват.
Склонен съм да мисля, че изкривяванията идват от по-предни стъпала.
Ще трябват нови изследвания за да разбера от къде идват.
Ще взема да прегледам междинната честота и детектора със sweep генератора, но ме е страх да въртя, че не знам да ли ще мога после да подкарам автоматиката за търсене.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: origo в 08 Ноември, 2022, 18:36:07
Добре, а може ли да те помоля, ако може да се опиташ да запишеш сигнала от потенциометъра с вътрешен запис и да го качиш? Това ще даде много информация според мен.
Поздрави!
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: NHB в 10 Ноември, 2022, 08:07:54
От доста време тук говорим за изкривявания, но не сме видели никаква осцилограма. Още, нивото при вързване на крайно стъпало директно към потенциометъра идвало малко, но не сме видели схема на въпросното крайно стъпало. Е, как да даде човек някакъв съвет???
Единствената показана схема е с 2030, сложено на мястото на липсващия оригинален усилвател и използваща наличната глобална ООВ, без никаква локална ООВ (да се чуди човек защо трябва да се намали тримерът почти до 0...). Е, как очакваш, че ще работи нормално? Още, на тази схема няма фазовъртяща група, оставено е на гледащия сам да предположи дали е захранена двуполярно, както се полага.
Ако говорим за повторител, то схемата с биполярен транзистор предполага делител за Vbb и съпротивление от него към базата на транзистора. Това съпротивление ще определи и входното съпротивление на повторителя. Такова аналогично съпротивление има и на входа на всяко интегрално крайно стъпало и затова няма особена полза от емитерен повторител, защото входът на крайните стъпала от рода на 2030 по принцип е високоомен и входното съпротивление се определя предимно от самия поляризиращ резистор, точно както и при емитерния повторител.
Ако ползваш сорсов повторител с транзистор с PN-преход, тогава може да вържеш гейта директно към средната точка на потенциометъра и няма нужда от разделителен кондензатор и друго съпротивление от гейта към маса. Тоест - тази схема ти дава възможност да понижиш хилядократно изходното съпротивление без загуби на ниво и да можеш да свързваш след нея каквото си харесаш. Но абсолютно същото е и действието на катодния повторител, а в радиото си има готова монтирана лампа и почти не се изисква преправяне, за да я ползваш като повторител.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 10 Ноември, 2022, 16:21:17
В момента нямам време и съм оставил проекта да отлежи. Не съм 100% сигурен че изкривяванията идват от крайното стъпало. Възможно е и да е от детектора или МЧУ, но това ще разбера като пусна генератора и осцилскопа.

Цитат
От доста време тук говорим за изкривявания, но не сме видели никаква осцилограма
като се освободя ще пусна генератора и осцилоскопа.
Цитат
Още, нивото при вързване на крайно стъпало директно към потенциометъра идвало малко, но не сме видели схема на въпросното крайно стъпало. Е, как да даде човек някакъв съвет???
TDA2030-стандартно по datasheet
[attach=1]

Цитат
Единствената показана схема е с 2030, сложено на мястото на липсващия оригинален усилвател и използваща наличната глобална ООВ, без никаква локална ООВ
глобална ООВ не е налина и е правена допълнително
Цитат
оставено е на гледащия сам да предположи дали е захранена двуполярно
откъде двуполярно захранване в автомобил :)

Моля бъдете търпеливи, ще го направим.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 11 Ноември, 2022, 20:59:13
Минах през детектора и междината честота със sweep генератора и осцолоскопа. Звукът се подобри

Сега имам проблем а с автоматиката.
Когато търси автоматично станции спира на +0,5MHz от станцията, независимо напред или назад върти.
Проблема го имаше и преди а мина с генератора.

Въобще ми е ясно как дейстава автоматиката и ще се радвам някой а ми обясни.
схемата я има в първия пост
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: ikarlo в 12 Ноември, 2022, 10:16:58
Мисля, че избора на TDA2030 за 12V захранване не най-доброто решение. Тази ИС при двуполярно иска 2х15V или 30V за еднополярно. Че ще работи на 12V е ясно, но как не е ясно.
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/25043/STMICROELECTRONICS/TDA2030.html
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: barlog в 12 Ноември, 2022, 12:10:32


Сега имам проблем а с автоматиката.
Когато търси автоматично станции спира на +0,5MHz от станцията, независимо напред или назад върти.
Проблема го имаше и преди а мина с генератора.

От коя страна е радиото...имах преди време подобен проблем с един модерен цифров Блаупункт. Оказа се че да спира през 0.5 е стандарт за някои държави...... Там се задаваше от сервизното меню, превключих го и се оправи.
  А  ...решение не мога да ти предложа...   :flag_of_truce:
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 12 Ноември, 2022, 14:34:09
Цитат
Оказа се че да спира през 0.5 е стандарт за някои държави...... Там се задаваше от сервизното меню, превключих го и се оправи.
  А  ...решение не мога да ти предложа...   :flag_of_truce:

barlog, това радио е лампово, какво севизно те гони
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: veso74 в 12 Ноември, 2022, 14:44:28
Предположение: ненастроен/ неправилно настроен/ диоден фазов дискриминатор (максимумът не е на централната честота). И/или настройка на филтрите в МЧУ примерно само на максимум (напр. ако не се следи ширината на МЧ лентата).
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 13 Ноември, 2022, 22:34:56
Тук има описание за настрока, но някой неща не ги разбирам от немски.
Какво означава richtspanung. Преводача го превежда като стандартно напрежение.
Например, при настройка на L205 то трябва дда е на минимум
Ама кое е това напрежение :-[ ???
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: NHB в 14 Ноември, 2022, 08:48:11
Кънчо, автоматиката има съвсем отделен детектор при УКВ. Той е направен с L205,6,7 (F202) и диодите на EBF89. Него трябва да настроиш правилно, за да работи автоматиката.

За НЧУ...
2030 е добра схема, но от нея ще извадиш малко по-малка мощост, в сравнение с TDA2003 примерно. Но пък 2030 има високоомен вход и може да я ползваш без повторител, просто поляризиращото съпротивление на входа (1) вместо 100К, трябва да го сложиш 1М, и ако е нужно - да коригираш делителя 2Х100К така, че на изхода да имаш половината от захранващото напрежение. Усилването зависи от отношението на двата резистора в обратната връзка. В твоята схема, при 150К и 4,7К, то е (150/4,7)+1=33. Спокойно можеш да го вдигнеш и до 500 ако се наложи, макар че едва ли ще е нужно повече от 150. Увеличавай усилването чрез намаляване на 4.7К, като едновременно вдигай и стойността на кондензатора 2.2u. Тази група действа като филтър, който отрязва най-ниските честоти и ако искаш да ги има, трябва да й запазваш 'времеконстантата', когато променяш стойността на резистора. Фазовъртяща група си има, то без нея схемата ще се самовъзбуди. Доколкото разбирам, това, което си нарисувал като вързване на 2030 с глобалната ООВ, е просто схематично и не отразява елементите около крайното стъпало. Ако е така, значи си има локална ООВ и т.н.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 14 Ноември, 2022, 09:28:58
Цитат
Доколкото разбирам, това, което си нарисувал като вързване на 2030 с глобалната ООВ, е просто схематично и не отразява елементите около крайното стъпало
да точно.

Цитат
Кънчо, автоматиката има съвсем отделен детектор при УКВ. Той е направен с L205,6,7 (F202) и диодите на EBF89. Него трябва да настроиш правилно, за да работи автоматиката.
Ще разгледам по внимателно схемата.
Дано открия кое е  richtspanung

Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 14 Ноември, 2022, 11:10:09
Намерих го.
Оградено е с червено на схемата. Довечера ще го настроя и ще видим.
Сънмявам се да се опарви само от там.
L207 и L206 ги дават да се настройват за АМ
за ФМ се настройва L205 за минимално напрежение на детектора
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 14 Ноември, 2022, 11:17:16
и това не го рабирам. Пак е за L205
Beim Hin- und Rücklauf auf gleichen Abschaltfehler, gemessen an der Ratio ± Spannung, abgleichen.
"Регулирайте за същата грешка при изключване при движение напред и назад, измерена при съотношението ± напрежение"
Може това да е за изместването от 0,5MHz
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: barlog в 14 Ноември, 2022, 15:02:21
barlog, това радио е лампово, какво севизно те гони

:)) че е лампово ми е ясно, но щом има автоматизирано търсене все "нещо" управлява автоматиката. Блаупункта писах че е "модерен" и го дадох за пример че трябва все някъде да се пипне
Успех ! :)
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 14 Ноември, 2022, 21:05:00
Махнах тримера 10к на входа на TDA2030 и вече усилва добре.
Сега има тих брум който не се влияе от усилването.
Брима идва от анодното. Вдигнах го на 120V. Явно честотата на инвертора се промени и брума изчезна.
Обявявам го за готово.
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: NHB в 15 Ноември, 2022, 08:30:03
Браво.
Въпросът е този тример 10К защо изобщо си го слагал...
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: rolling_heads в 15 Ноември, 2022, 10:14:42
Цитат
Въпросът е този тример 10К защо изобщо си го слагал
Така продават платката китайците и аз късно се сетих че създава проблема в входното съпротивление.
https://www.aliexpress.com/item/32512834568.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.686b1802Lw3xhK

Забрвах да кажа, че след по прецизна настройк на детектора, дадиото започна да пира точно на честотата. Понякога не уцелва на по слабите станции, но не е болка за умиране

това е за анодното
https://www.aliexpress.com/item/32837703209.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.686b1802Lw3xhK
Титла: Re: Автомобилно becker grand prix tg
Публикувано от: lpt1960 в 07 Декември, 2022, 19:12:45
Извинявам се, че пиша тук, но не знам къде да изкажа благодарностите си към колегата rolling_heads. Радиото е мое и съм много доволен от перфектно свършената, за пореден път, работа. Благодаря.