Форум за любителите на Стара електроника
Персонални компютри, игрови приставки и друга стара електроника за забавление => Ремонт, схеми, документация, литература => Темата е започната от: vasil.lyutskanov в 15 Юли, 2022, 09:13:25
-
Привет,
Имам нужда от съвет относно един 14" CGA монитор. Наложи ми се да му сменя кинескопа с друг понеже имаше несходимост на цветовете от отклонителните магнити. След няколко часа прекарани в опитване за настройка на магнитите реших направо да сменя кинескопа с друг.
Та след смяната всичко си проработи ок но с ефект възглавница (лява и дясна страна с дъга навътре) което много ме издразни.
Предполагам че отклонителната система е с друго съпротивление и от там идва всичко. За съжаление монитора няма никаква възможност за такава корекция. Ще бъда благодарен ако някой помогне с съвет относно този проблем
Поздрави!
-
Васко!Отклонителната система на новия кинескоп не пасва на корекциите на дъното.Трудна работа е да го докараш!Търси друг кинескоп с отклонителна система и корекции на нея,като стария-оригиналния.Има на някой допълнителни корегиращи дросели ,или даже цели диодно резисторни коректори,а някой и тримери.Монитори като твоя имат най-вероятно смесващ L-коректор на отклонителната система виж!
При телевизорите има специална схема изградена от генератор с корекции за възглавницообразно изкривяване,който изход се усилва с транзистор и се подава на средна точка от два високоволтови диода с кондензатори в паралел.Всичко това е от колектора на крайния транзистор за хоризонтално отклонение към маса!
На вегеа мониторите - мултисинг възглавницообразните корекции се превключват с полеваци спрямо зададената от компютъра-честота, три или четири вериги превключвани по запомнени корекции от процесора.На времето като ги ремонтирахме от високите честоти платката на места беше на-въглен.
-
Ако не е за спорта, а просто ти трябва работещ монитор, разходи се по крайните квартали, с малко късмет ще намериш работещ. Аз лично съм изхвърлил поне два перфектни. А, предполагам, че и по форумите подаряват подобни. В краен случай, в сервизите за РС за 15 - 20лв ще ти продадат такъв, а може и LED с няколко изгоряли пиксели, които няма да забележиш, ако не ти ги посочат.
-
Доста трудно ще се намери някой да подарява или да продава за 20-30 лева такъв монитор. Иначе колегата Concord продава един във форума на доста добра цена (цък! (https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=11215.msg126194#msg126194)).
-
Много е готино сонито тип-мониторен модел.Сладки са,че дават и точна картина!Щом даже ти е паснало на джолито е добре.По принцип на тия по съвременните се правят настройки по размера на картината само в сервизен режим.Няман тримери като старите.
-
Няма спор че последния Тринитрон е най-добрия кинескоп, но някъде пише ли из менютата на колко часа е?
Питам защото този модел излиза по някое време между 2000 и 2001 г. така че за да е на 24000 часа трябва да е вървял поне 3 часа на ден от момента в който излиза от фабриката до днес!
-
Да в сервизния режим си пише точните часове и минути работа,дори има лог за грешки :) . Когато го взех първата ми работа е да го вкарам в банята под душа да го изпера :) . Вътре беше някакъв кошмар. След това една седница беше "прострян" на слънце да съхне :)
-
Това е супер! Моя е от по-старите модели при които кинескопа е все още цилиндричен и няма опция да се види на колко часа е (снимки в тази тема (https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=16436.msg122990#msg122990), клипче в тази (https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=16308.msg123838#msg123838)).
-
Когато го взех първата ми работа е да го вкарам в банята под душа да го изпера :) . Вътре беше някакъв кошмар. След това една седница беше "прострян" на слънце да съхне :)
Хехе аз баш така процедирам :rofl: :crazy:
-
Процедурата по съхнене я съкращавам до половин час. След като съм измил хубаво платката, третирана с меглю и веро и изтъркана с четка. Обилно изплаквам изцеждам и слагам във фурната на най слабото положение където включва термиката. Това е около 40-50 градуса оставям за половин час може и вентилатор да пусна. Платката изсъхва идеално и е сигурно, че няма останала влага. След като я извадя оставям да изтине за 5мин. и е готова за зглобяване. Няма защо да чакаш цяла седмица. По принцип кинескопа не се мокри. Не е хубаво защото с миенето може да се свали защитния графитен слой с който е намазан от задната страна. Него може с някакъв парцал да се избърше и свали само прахта.
-
Преди два дни се сдобих с един 12-инчов Taxan KS12R102S-E от иБей със същия проблем, въпреки доста леко изразен (вижда се на втората снимка). Дали ще може да се направи нещо? Намерих схемата, която прикачвам, но нямам представа от къде да започна.
-
VR402 V sise Вертикален размер
VR403 V lin линейност по вертикал
L502 LIN hor линейност по хоризонтал, за вузглавница. Трябва да е монтирана някъде на самата отклонителна система и да е с керна която може да се върти.
L501 WIDE ширина по хоризонтал, също влияе на възглавница.
Преди това огледай електролитите и виж с осцилоскоп захранващите напрежения от импулсното как изглеждат. Какво имам в предвид, променливата съставна не трябва да надвишава 10% от номиналното изправено напрежение. Много важно, да се провери филтриращия-щите електролити в топлата страна. Там не ползвам осцилоскоп, с някакъв цифров уред меря веднъж на право напрежение трябва да е около 300-310В и веднъж на режин променливо напрежение трябва да не показва нищо или миливолти и във двете положения на щеките- разменяш им местата. Ако покаже повече от 10 волта кондерите са за смяна. Понякога е един понякога слагат два последивателно заради врътка да може да работи на 110В и 230В. 100% има изсъхнали кондери. Винаги се застраховам скопа да е през разделителен трансформатор.
-
По схемата която си дал излиза че монитора е за 110В, значи във твоя там ще е по различно. Като го отвориш ще видиш. Няма как по схема да е дадено кондера на греца да е 470Мф/160В
[attach=2]
-
Има огромен трансформатор на 110V (мисля че това е Т991 на схемата в долния ляв ъгъл). C905 на Греца си е 470uF/160V и на него имам 143V.
L502 LIN е единственото което не бях въртял снощи и все още не мога да го открия. Като го намеря ще пиша.
-
Намерих L502, но се оказа че не може да се настройва и е запечатан в пластмасов корпус. ???
-
Да, не съм погледнал хубаво, помислих трафа за мрежов филтър. Дай снимка на кинескопа от зад със карантиите да видим. Понякога са монтирани там едни врътки ферити за тази цел.
-
На платката на кинескопа има 5 потенциометъра: 2 бели + 3 за цветовете. Въртях двата бели - не засягат възглавницата. На главната платка въртях всичко което може да се върти, включително и тези на ТХО-то. Единствения променлив индуктор е този за хоризонталната ширина, всичко друго е потенциометри. На RGB/PAL/Audio платката (тази под говорителчето) има няколко потенциометъра - тях не съм пипал защото знам че нямат нищо общо. Тази платка даже не е дадена на главната схема, само е показана като отделна платка. Настройките за отклонението на лъча на шийката на кинескопа разбира се не съм пипал.
Ами ще карам по традиционния начин както казваш - мерене на напрежения и сменяне на кондензатори.
-
А според снимката на капака е 220V AC
-
виж огледай за електролитни кондензаторчета около транзистора за възглавницата!По принцип е идградена схема с два диода и върху всеки има в паралел неелектролитен кондензатор.Единия край на тази група е свързана колекторната високоволтова верига на крайния транзистор за хоризонтално отклонение,долният край на веригата е към маса.А средната им точка е свързан транзистор краен за хоризонтални корекции.Той от своя страна се управлява от специален генератор който създава корегиращи инпулси.Именно в тези вериги има винаги електролитни кондензатори които СЪХНАТ с годините и от тежкия им режим на работа!Тогава спира да се корегира възглавницообразните изкривявания или не в желания диапазон.
Не съм видал схемата на твоя монитор, но принципът на работа е този почти при всички.
-
Схемата е на предишната страница в RAR файла - можеш да я погледнеш.
А според снимката на капака е 220V AC
Да, изолационния трансформатор го конвертира от 220 на 110V.
-
Търсите теле под вола... Няма никакъв транзистор за корекция и не е предвидена никаква регулировка на корекцията. Този монитор е проС и корекцията се прави с трансдуктор. Регулиращата намотка на трансдуктора (Т502) е средната по схемата и параболичното напрежение - източник за регулиращия ток през намотката, май се образува върху С414. Тоест, от стойността на С414 зависи дълбочината на корекцията. Колкото е по-голяма стойността, толкова по-малка е дълбочината на корекция. Та, ако кондензаторът е сменен и стойността му сега е по-голяма, това би довело до 'възглавница'. Но на снимките, да си призная, не виждам такъв проблем.
-
Трудно се вижда на снимките, защото телефона пък ги издува и компенсира възглавницата, обаче на живо се забелязва веднага.
За C414 си 100% процента прав! Свалих го и го измерих - беше 112uF. Замених го с един 64uF и получих точно обратния ефект - от възглавница стана на иглинарник. В момента няман точен 100uF, но ще купя или с няколко кондензатора свързани паралелно мисля че ще успея да го направя идеално.
Интересното обаче е че променяйки капацитета на C414 успявам да контролирам само горната половина на екрана, докато долната си остава непроменена.
Много благодаря за помощта! :drinks:
-
Е, написах за С414, защото разсъждавах какво може да се е случило. Иначе, може да променяш R412. Сега виждам, че има и един С413, който на схемата малко не личи, и неговата стойност също би се отразила... Друго - може мониторът да е за 50 херца и като го ползваш на 60, корекцията тогава де се явява неподходяща.
-
Да, през R412 също може да се регулира и ефекта е горе-долу същия както през C414. C413 не оказва никакво влияние - пробвах стойности от 220uF до 1000uF.
Относно видео сигнала: този монитор поддържа само стандартен PAL през композитния вход и това е сигнала който му пускам. Иначе на NTSC си синхронизира, но не може да декодира цвета и работи като черно-бял монитор. Изкривяването на картината и в двата режима е еднакво - не зависи от кадровата честота. През RGB входа се надявам че ще работи като цветен както на 50 така и на 60 Hz, но в момента нямам възможност да го пробвам.
-
Смених всички 38-годишни ELNA електролитни кондензатори на главната платка, но това не оказа никакво влияние. Май това е сериозна марка - само леко бяха вдигнали капацитета си. PAL/RGB платката не съм пипал.
Успях до голяма степен да премахна възглавницата като намалих капацитета на C414 от 112uF на 90uF и съпротивлението на R413 от 1К на 432 ома. Ширината на картината опираше в ръбовете в режим 320х240 въпреки че беше на минимум, затова свързах паралелно на C514 и C515 още един 0,1uF кондензатор, което ми даде 5мм поле от ляво и от дясно. Остана само едно съвсем леко изкривяване в горната дясна страна на екрана, което мисля че ще мога да премахна по-нататък с неодимови магнитчета.
Още веднъж благодаря на всички за помощта, особено на колегата NHB който ме насочи към точното място.
-
Изглежда си идеално, с този тип корекция няма как да стане по-добре.
Хоризонталния размер не е трябвало да регулираш със С514-15, защото от тях се задава S-корекцията. Размерът се регулира чрез захранващото напрежение и чрез промяна на стойността на резонансния кондензатор С511-12-13. Намаляването на стойността му води до повишаване на високото напрежение и оттам - до намаляване на размера, а чрез захранването се променят едновременно и двата основни фактора - отклонителният ток и високото напрежение. Идеята е при правилния размер да се получи и нормално високо напрежение... Но, доколкото виждам, нямаш лоша хоризонтална линейност - тоест няма видимо неправилна S-корекция.
Идеята за магнитите при цветни кинескопи е абсолютно неприложима, те влияят много силно на сходимостта. Ако прочетеш темета отначало, ще видиш, че колегата е опитал да нагласи сходимостта и не е успял. Това не е проста работа и се прави само по алгоритъм, не може да въртиш магнитите без да знаеш кой на кое трябва да повлияе и кой трябва да въртиш преди останалите и без да знаеш съответния ред и последователност на всички настройки. Алгоритъмът е сходен за всички инлайн-кинескопи и го има написан примерно в българските книги за ремонт на ВТ84 и Е380. Не му написах на колегата, защото ми се стори че е твърде зелен за тази работа... Та, за сега, пази далеч ръцете от магнитите по кинескопа и не приближавай такива до него - най-много да го намагнитиш, а при силно желание и силни магнити може да отлепиш маската - тогава вече няма оправяне.
Има един ефект при тези кинескопи, който вероятно не ти е известен. В най-горната част на екрана изображението е по-тясно. Източникът на високо напрежение има доста високо изходно съпротивление, с други думи - напрежението зависи силно от товара. Товар е катодният ток, той не е повече от милиампер, но зависи силно от яркостта. При голяма яркост токът нараства и съответно високото напрежение 'кляка', от което пък всички размери се увеличават. По време на обратния ход по кадри, лъчите се гасят, ток няма и високото напрежение успява да нарастне. В началото на кадъра, тоест - в горната част на растера, високото е по-високо, а надолу постепенно се стабилизира до малко по-ниска стойност и в резултат растерът се разширява, примерно като 'бутилка'. Ако яркостта е различна в различни зони по вертикала, при по-ярките зони размерът става по-голям... Този ефект при тази система е неизбежен, той винаги съществува и е силно зависим от яркостта.
-
Интересното е че добрата хоризонтална линейност я получих чак когато добавих този 0,1uF кондензатор. Без него картината беше по-широка в центъра и по-тясна в периферията. Възможно е нещо да е станало с C515 и да е прекъснал - той е единствения който не съм свалял да меря, тъй като нямах наличен полипропиленов кондензатор с такава стойност, а и не мислех че нещо може да му стане с времето.
По-късно открих и един потенциометър който беше покрит със силикон: R912 на схемата. Изчистих го и видях че той променя както яркостта така и цялостния размер на картината, но вече бях направил другите корекции и реших да го оставя в положението което си беше.
Относно неодимовите магнити - идеята е да се сложат само на едно място и далече от кинескопа, така че магнитното им поле да е достатъчно слабо и широко че да не оказва различно влияние на трите лъча. На този монитор най-вероятно ще пробвам някъде по металната рамка която държи PAL/RGB платката. Пробвах с един магнит и видях че мога до известна степен да контролирам изкривяването в горния десен ъгъл без паразитни ефекти ако се сложи близо до мястото където е закачено говорителчето. Иначе съм на ясно какви поразии силен магнит може да направи на цветен кинескоп още от детска възраст. :D
Ефекта с клякането на високото го има на този и всички други CRT телевизори/монитори които имам, с изключение на Сони Тринитрона. При него картината стои като закована независимо от яркостта, но съм сигурен че го постигат с допълнителна електроника която този монитор няма.
-
Докато се рових из Нета намерих в блога на един ретро любител (https://www.nightfallcrew.com/03/02/2019/pi2scart-for-raspberry-3b/) 100% същия монитор със 100% същото изкривяване в горния десен ъгъл! Не знам дали са излизали така от фабриката или с времето някой елемент си променя параметрите по точно определен начин и довежда до това.
Прикачвам една от снимките на неговия монитор на която той също е използвал 240p test suite (https://junkerhq.net/xrgb/index.php?title=240p_test_suite) за шаблона. Единствената разлика е че неговия монитор е настроен на ъндърскан, докато моя съм го настроил на овърскан:
-
Ами, на неговия монитор личи неправилна S-корекция. Вероятно така са излезли от завода, просто изискванията тогава не са били като за маниаци, които ще мерят с шублер квадратчетата на решетката...
Понеже написа за R912, той регулира точно захранващото напрежение. Загледах се в схемата - очевидно захранването е направено с линеен стабилизатор, но ми се струва доста невероятна тази работа. По твои данни, на входа на стабилизатора имаш 140V, а на изхода би трябвало да имаш 104.5. Тоест - върху транзистора се падат 35V и тогава би трябвало да разсейва едно 20W, а това е сериозен радиатор, какъвто май не видях на снимките...
-
Да, на входа имам 142V, а на схемата го дават че трябва да е 132V. Предполагам че разликата идва от повишаването на мрежовото напрежение от 220 на 230V. Q901 е хванат на алуминиева планка за корпуса заедно с R901. Аз нагласих R912 така че да имам точно 104.5V на изхода на стабилизатора. Всички други напрежения са точно колкото ги дават на схемата. Моите измервания на добре загрял монитор са в червено.
-
Е, има си радиатор. Няма основания за притеснение, стига загряването на транзистора да не излиза от разумни граници. Повишеното захранващо напрежение го кара да загрява повече, но вероятно има достатъчно презапасяване. За останалата част от телевизора значение има само напрежението 114.5, което ти е точно.
Цветните монитори и телевизори с линеен стабилизатор са рядкост и като правило са само за 110 волтови захранващи мрежи. Импулсните захранвания властват навсякъде отдавна...