Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: biser4u в 27 Юни, 2021, 10:55:50

Титла: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 27 Юни, 2021, 10:55:50
Здравейте.
Попадна ми за ремонт енергизатор Corral super n5000- 7,0 Joule 230v.
Индикаторите за земно свети зелено (би трябвало да е червено) и този за високото премигва червено(липсва такова).
 Импулс на изхода няма.
При мерене на клемите на кондензатора няма никакво напрежение.
 Елементът който се е опекъл до неузнаваемост(прилича на кондензатор) свързва управляващия електрод на тиристора TYN825 с резисторите(и те малко са се опушили).
При разкачен кондензатор пробвах да проверя какво напрежение идва на управляващия на тиристора.Замерих на мястото на изгорелият елемент през мегаом резистор, уреда показа за кратко мн висока стойност и изписва HV волтаж.
 Възможно ли е такова високо напрежение на гейта на тиристора? :-[
 Какъв би могъл да бъде изгорелия до неузнаваемост елемент(интересното е че на платката го няма означен)?
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 27 Юни, 2021, 10:58:37
 ето снимки
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 28 Юни, 2021, 13:01:11
Имаш ли интерес към схема на самоделен електропастир. Сега е на ремонт при мен, и ако искаш ще сваля схемата.
Не че е нещо велико, но, пък е работещо.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: soton в 29 Юни, 2021, 07:27:58
Интерсно с какаво мериш!
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 29 Юни, 2021, 11:17:24
Имаш ли интерес към схема на самоделен електропастир. Сега е на ремонт при мен, и ако искаш ще сваля схемата.
Не че е нещо велико, но, пък е работещо.
Разбира се.
Ако ти е възможно да го направиш и да качиш схемата, то ще бъде от полза на много любители. :good:
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 29 Юни, 2021, 11:21:47
Интерсно с какаво мериш!
Мултицет с обхват до 500в,като първия такъв го изгорих, а на втория сложих последователно резистор.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 29 Юни, 2021, 14:43:24
Ето това е самоделния електропастир.
Държа да отбележа, че тиристора, Транзистора и Интегралната схема бяха със заличени надписи. Това естествено е пълна простотия, тъй като за всеки средно запознат електрончик е ясно кое, как и защо.
дефекта се оказа именно ИС. След кратък оглед се установи че това е ЛМ34063, стар и добре познат чип.
Същото е и с тиристора - ясно е че например BT151-800 е подходящ за целта. Транзистора е стандартен NPN тип средномощен, корпус ТО220
като пример - TIP 41C.
Трансформатора за повишаване от 12 в до 400 волта е стандартен може би 230/12 или на 9 волта производство на Българската фирма ANG. Също с изтрити надписи :D
Греца след трафа е с 3 амперови бързи диоди UF5408
Високоволтовата бобина е самоделна, залята със смола. Там трябва малко експеримет за получаване на приемлив резултат.
Кондензатора е полипропиленов, от пералня.

Това е работещо решение. Има какво да се променя и оптимизира, но автора така е решил и така го е направил.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 29 Юни, 2021, 20:32:30
Благодаря Много. :hi:
Схемата е проста и работеща.
Пролетта ми донесоха подобен пастир за ремонт.Реализиран беше с тиристор,кондензатор и автомобилна бобина.
Един таймер 555 вдигаше около 1 килохерц,подавайки  го на един ирф 540,той на трафче от старо зарядно за нокиа и през греца дето си беше на платката към тиристора.
Попадаха ми и други подобни модели, по усложнени но пък работещи с години( по твърденията на собствениците им).
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 30 Юни, 2021, 08:20:33
Имаш възможност за избор.
Скромното ми мнение, е че с таймер 555 и мосфет е по-доброто решение. И не знам до колко си струва изработване на самоделна високоволтова бобина. Аз бих употребил готова от автомобил или мотоциклет, като с подбор на капацитета и напрежението до което ще се зарежда, се нагласява необходимата мощност на импулса. Просто и надеждно.
Успех в изработката и да се похвалиш като има готово изделие :drinks:
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: soton в 05 Юли, 2021, 19:42:07
Мултицет с обхват до 500в,като първия такъв го изгорих, а на втория сложих последователно резистор.

Ако резистора ти не е разчен за 25 КВ ще изгориш  следващия!
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 06 Юли, 2021, 19:54:59
Ако резистора ти не е разчен за 25 КВ ще изгориш  следващия!
Тоест пробил тиристор.На гейта му иначе не би трябвало да има такива високи напрежения.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 06 Юли, 2021, 20:46:03
Смених тиристора,сложих кондензатор 1nf/3kv. Сега пък индикаторът за земното започна да премигва червено( въпреки че земно има)а индикаторът за високото премигва в зелено( въпреки че високо няма).
 С и без кондензатора на мястото на изгорелия елемент, нищо не се променя.

 Изкушавам се вече да сложа една бобина от кола  и един BT151.. :D

 Схемата публикувана от колегата  pansim, не би ли трябвало да тръгне и без повишаващия траф?
 Например от мрежата 220в и през четири her108 на тиристора.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: ahedproductions в 06 Юли, 2021, 21:48:33
Схемата публикувана от колегата  pansim, не би ли трябвало да тръгне и без повишаващия траф?
 Например от мрежата 220в и през четири her108 на тиристора.
Имате ужасно опасни идеи! Моля Ви спрете да правите каквото ви дойде на ум, ще е ужасно да се нараните или по-лошо. Не си играйте с електричеството и не сързвайте никакви електрически схеми, предназначени да влизат в контакт с живи същества и да нанасят токови удари директно с мрежата! Немалко хора са загинали така, мислейки си, че им е ясно всичко, или че може да не им е ясно, но ще направят каквото си мислят че им е ясно, пък ще видят какво ще стане. Схемата на Пансим е хубава с това, че използва за източник схема, която не само е безопасно развързана от мрежата, но и има естествено ограничение в енергетиката на импулсите, които може да генерира. Повторете я и си гледайте кефа!
Мога да ви дам за пример следното. Преди време си поиграх 2-3 дена с уникален и скъп уред, анализатор на мрежата, способен да работи с напрежения до 10кВ и токове до 60кА. С негова помощ си направих някои експерименти. Един от тях беше много просветляващ. Нормален автоматичен предпазител, крива С на 16А. В условия на късо съединения, в рамките на 2-8мСек, уреда регистрира мощност по площ на кривата близо 385 КИЛОВАТА. НИЩО директно свързано с мрежата НИКОГА не трябва да влиза в контакт с живо същество, било то крава. Освен това по нея понякога пътуват резонансни вълни с пренапрежения до 2-5 киловолта.
Бъдете разумен. Четете книжки, разберете силата, която се опитвате да накарате да Ви служи. И бъдете жив и здрав.  :drinks:
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: NKK в 06 Юли, 2021, 22:06:45
Цитат
Имате ужасно опасни идеи!

 :good: :good: :good:
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: CVT в 07 Юли, 2021, 08:22:46
Даже и 30mA променлив ток за част от секундата през гръдния кош може да бъде фатален, без значение дали идва от мрежата или не.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 07 Юли, 2021, 08:26:00
Например от мрежата 220в и през четири her108 на тиристора.

Прочети внимателно!
Започвай да четеш дебели книги по основи на електротехника. Започни от А и Б в тази област. Това не само ще ти бъде от полза в начинанията, но и ще ти спаси живота. На теб и на други хора. Опитай се да разбереш как работи дадена схема, а не само да измерваш и заменяш елементи.
Лудата ти идея е опасна но и технически неправилна, защото ако вникнеш в работата на простата схема, тиристора при отпушване дава накъсо изводите на трафа. Това до какво ще доведе в твоя случай?!
С най-добри намерения ти казвам - започвай да се образоваш.
Успех!
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 07 Юли, 2021, 10:52:17
Добре.Благодаря за бързите отговори.
То трансформаторът в тази схема също дава напрежение над 220v.
  Но тиристора при отпушване дава накъсо изводите на трафа, и по този начин ограничава изхода. :rtfm:
Още веднъж благодаря!
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 07 Юли, 2021, 12:42:50
Реализирах схемата.
Добавих два 5 ватови нискоомни резистора на първичната на трафа(тип41 много грееше).
Импулсите на изхода не са съвсем еднакви(един е по силен друг по слаб).Интервалите между тях също се различават.
За домашна употреба мисля че е достатъчно лесна и ефикасна. :drinks:
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 07 Юли, 2021, 14:41:09
Ей, я ми кажи - ти правиш ли разлика от мрежово 230в и напрежението след трафчето. А???

И да знаеш че импулсите са си еднакви. Не зная какво според теб означава "по-силни и по слаби"
Има терминология която дава ясна представа какво къде и как.
Например - амплитуда, продължителност, скорост на нарастване и спадане.
Какъв траф е употребен? от него зависи донякъде дали и колко ще грее транзистора. Промяна на продължителноста на импулсите можа да бъде от превишаване на определен консумиран ток, който се задава с  резистора 0.48 Ом.
Нали ти казах да четеш ... :)
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 07 Юли, 2021, 17:14:52
Току що ми попадна същата схема за ремонт :rofl:
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 17 Юли, 2021, 20:33:10
 Здравейте.Относно идеята за четирите диода,това беше повече като шега отколкото нещо реално.
Въпреки че и сега на пазара има едни китайски енергизатор чета  реализирани  с два кондензатора,който да обират тока и оттам постоянно високо напрежение по трасето директно от мрежата,или другия вариант един кондензатор и един тиристор който разрежда кондензатора като се зареди и това е.
Даже нямат и изходен траф.

Относно горната схема,работи лесна е за изпълнение. Излиза около 80 до 100 лв(за части).
40 лв за бобина,12 лв траф,10лв кутия,6-8 лв кондензатор,4-5 лв платка,10 лв за електронни компоненти(един читав тиристор е 3-4 лв),кабели,букси копчета индикатори щипки за акумулатор, и ако сложим и адаптер 10 -15лв, то минаха стоте.Като не забравяме че всяко нещо има доставка.Нещата се закупуват от различни магазини.Който му се занимава,може да си я реализира.Който иска може да си я закупи готова(100 лв ги продават).Получава се така, че колегите работят повече за спорта,отколкото за някаква печалба.

Сега веднага някои хора ще кажат,че стават всякакви бобини,всякакви трафове...Разбира се че стават всякакви бобини и трафове.
Просто резултатите ще бъдат "всякакви".
Ако някой иска да загради 200-300m за кокошки например,може да сложи  бобина от лада,москвич или там каквото намери(и от храсторез ако иска).
Играл съм си с десетки бобини,тхо за телевизори,каскади... и съм получавал  десетки  резултати..
Нали някой не си мисли че световни производители на електропастири като  AKO,CORRAL не знаят че има автомобилни бобини и че те "стават" за енергизатори? :lol: :lol:
Ако това беше така,щяха да ги правят с евтини бобини за коли вместо да поръчват скъпи високоволтови трансформатори.
Колкото до нестабилността на схемата,говорих нееднократно с колеги от София,които реализират и продават електропастири точно по тази схема,както и с човекът изработил лично тази схема.
Тествана е в техническа лаборатория в Нови Искър, Софийско. Цитирам думите на колегата носил енергизатори и получил сертификат от там:

"всеки импулс е различен.Ако първият е 2 джаула,следващият е 1,4 следващият е 2,1" и т.н.
Както казваше един колега- За тия пари, толкова. :D
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: ahedproductions в 18 Юли, 2021, 10:32:49
"всеки импулс е различен.Ако първият е 2 джаула,следващият е 1,4 следващият е 2,1" и т.н.

Такъв резултат е абсолютно в реда на нещата. Не трябва да забравяме, че джаулите тук не представляват чистото изражение, на енергията, която генерира схемата, а представляват нейната реализация в системата електропастир - ограда. А оградата, която се явява товар за пастира, не може да бъде представена като просто товарно съпротивление, което да превърне тази енергия в топлина и да я изконсумира. Тя представлява един вълновод с отворен край, имащ собствен импеданс (капацитет, индуктивност и съпротивление), който се мени динамично от много фактори в средата почти постоянно. Дори да имате идеален източник на дозирана електрическа енергия, който ще ви даде 2.000000 джаула в реален константен товар, свързването му към 300 метра ограда, имаща своите неравномерности, растителност, влажност и скорост на въздуха, животни, растителност, жива и нееднородна земя под нея и т.н. винаги ще измени дозата, освен ако нямате бърза и ефективна регулация ЕДНОВРЕМЕННО по напрежение и ток на импулса. А това е безмислено и прекалено за целите на електропастира. По тази причина ги правят по начин, по който естествено да бъде ограничена енергетиката на импулса в някакви разумни граници в самата схема на генератора, и готово. Не е въпрос на пари, а въпрос на целесъобразност. Не се съмнявам, че има и такива електропастири, и че струват колкото 2 крави, но в крайна сметка има ли нужда от тях? :)
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: goldib в 18 Юли, 2021, 11:59:28
А туй чудо от къде  може да се намери  lm34063?
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: ahedproductions в 19 Юли, 2021, 13:42:35
Добре де, що не питаш гугъл?  :batt: :batt: :batt:
https://www.tme.eu/bg/katalog/regulatori-na-napr-integ-skhemi-dc-dc_100220/?search=mc34063
http://mpeltrade.com/Integrated-circuit-MC34063-1.5A-SMD_2747
http://kipa-bg.com/product/3972/mc34063-smd-integralna-shema.html
 8) :hi:
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: goldib в 19 Юли, 2021, 14:57:49
 :D :batt:  питах го ама моят прост......
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 23 Юли, 2021, 19:32:34
А туй чудо от къде  може да се намери  lm34063?
34063 просто 'клати' транзистора с около 1 khz.Виждал съм и с таймер 555 и с др осцилатори.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 23 Юли, 2021, 23:09:32
Така и така сме започнали темата за електропастири,да кача и аз една схема за любителите на таймери  и автомобилни бобини :D :D
 
Схемата е работеща,сравнително стабилна и бобината е в резонансната си(т.е отдава максимално напрежение и има минимална консумация).
Много от подобните схеми в нета или не работят,или не отдават нищо като изходна мощност.
Подобни схеми от нета  дават около 2-3kv отчетени с тестер за електропастир,и то без товар.
При закачане на осцилоскоп се  виждат 1,2 до 5 херца, т.е мн далече от резонанс.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: biser4u в 23 Юли, 2021, 23:26:45
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 26 Юли, 2021, 13:50:20
При закачане на осцилоскоп се  виждат 1,2 до 5 херца, т.е мн далече от резонанс.

Е, бях решил да не се обаждам, ама тук искренно се смях. :D :D :D
Въобще знаеш ли какво си написал?
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: lz2lx в 06 Август, 2021, 15:28:02
Внимавай да не подпалиш гората с този електропастир.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 22 Юли, 2024, 15:52:13
Наложи ми се да си направя и аз подобен екетропастир, като за генератор на импулси ползвах таймер 555 а за бобина ползвах такава от кола (лада, жигула) на 12в. Всичко работеше добре около месец и половина докато бобината не изгоря. Дали може да ми предложите някоя по-подходяща?
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: hris в 22 Юли, 2024, 16:52:59
Дайте схемата с 555 и бобината.

А за бобина от ЗИЛ 130 се сещам незнам ако не става и с нея.

Аз си мисля че трябва да ограничите тока през първичната намотка на бобината за да не загрява и изгаря. До безопасно значение например Б117А за ВАЗ2101 "ЖИГУЛИ" с "ЧУКЧЕ" има ток 3-4А на 12 волта и е масленонапълнена - по-добра защита има от сухите модерни бобини на БОШ, каквито сега се слагат със затворен магнитопровод има такава на снимките в предните страници в темата.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 22 Юли, 2024, 17:03:11
Наложи ми се да си направя и аз подобен екетропастир, като за генератор на импулси ползвах таймер 555 а за бобина ползвах такава от кола (лада, жигула) на 12в. Всичко работеше добре около месец и половина докато бобината не изгоря. Дали може да ми предложите някоя по-подходяща?

Я дай да видим какво си направил, за да се опитам да ти помогна.
Вероятно има причина. Просто ей така не се повреждат бобините.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 22 Юли, 2024, 17:46:59
Я дай да видим какво си направил, за да се опитам да ти помогна.
Вероятно има причина. Просто ей така не се повреждат бобините.
Това което съм направил е точно същото което го има на клипчето
За схема съм ползвал това което е дал автора на клипа директно за печатницата за изработка на платката.
https://mega.nz/folder/GjxC2Jpb#AH7qxyENjRoKBEmM-YAinw (https://mega.nz/folder/GjxC2Jpb#AH7qxyENjRoKBEmM-YAinw)
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: hris в 22 Юли, 2024, 18:36:39
Това което сте дали не е за автомобилна бобина как сте го излъгали нямам на представа но като го гледам е за бобина от Телевизор правена схемата:
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: cvasilev в 22 Юли, 2024, 19:43:30
Това което сте дали не е за автомобилна бобина как сте го излъгали нямам на представа но като го гледам е за бобина от Телевизор правена схемата:
Само да кажа че бобината на клипа е от скутерче.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 22 Юли, 2024, 21:47:01
Не знаех, че бобината има толкова значение. Къде мога да намеря такава бобина от телевизор ТХО или за мотор?
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 23 Юли, 2024, 07:22:04
Обикновено електропастирите работят на единичен импулс през някакво време, примерно секунда пауза.
Тази схема позволява доста повече, ама това дали не е причина за нагряване и повреда в бобината?
В какъв режим се използва? И загрява ли въпросната бобина?
И разбира се - винаги може да се уцели некачествена бройка.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 23 Юли, 2024, 11:43:49
Точно така с помощта на двата потенциометъра се задава времето за което имаме импулс и времето между два импулса т.е. колко продълвително да държи искрата и през какво време да е искарата. Бих казал, че е настроена почти на макс. Тоест почти максимално дълго да държи искра през почти минилано време между две искри. Може би това е което товари бобината. Също така като напрежение на оградата вдига между 2 и 3kV. В мякой схеми срещнах, че поставят паралелно на бобината и кондензатор, мисля около 330nF между 250 и 650v. Това незнам дали би подобрило работата на бобината.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 23 Юли, 2024, 13:07:46
Моето мнение е да се остави на един импулс през секунда.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: styrshel в 23 Юли, 2024, 13:59:23
При 4 цилиндров двигател на 3000 оборота в минута, бобината дава 100 импуса в секунда! това е нормалната и работа. Друг е въпроса че при старите запалителни системи с чукче и наковалня, бобината  работи с последователно свързан  допълнителен резистор, който ограничава тока ако прекъсвача осране затворен. Този резистор се шунтира при стартиране за да се получи по-мощна изкра в началото.
Така че един импулс в минута е нищо работа, трябва да се съобрази колко дълго трябва да стои затворена веригата, защото бобината може да зареди точно определена енергия, оставането включена след това е безмислено.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 23 Юли, 2024, 14:06:29
До колкото разбирам е добре да намаля времето за което има искра. А дали да ползвам пак същата бобина или да търся такава от мотоциклет?
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 23 Юли, 2024, 17:11:12
Друг е въпроса че при старите запалителни системи с чукче и наковалня, бобината  работи с последователно свързан  допълнителен резистор, който ограничава тока
Така че един импулс в минута е нищо работа, трябва да се съобрази колко дълго трябва да стои затворена веригата, защото бобината може да зареди точно определена енергия, оставането включена след това е безмислено.

Само при Москвич, ЗАЗ и разни УАЗ-ки Означението е Б114 или Б116 вече съм забравил. При Лада няма резистор и бобината е с друг номер - Б117.
За един импулс в минута никъде не се споменава даже. Говорим за единичен импулс и пауза една секунда. Така работят всички електропастири.
Наистина няма нужда да тече ток продължително време през бобината. Нещо от порядъка на 20-30 милисекунди е даже със запас.
А защо е дефектирала бобината можа само да гадаем.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 23 Юли, 2024, 17:21:45
До колкото разбирам е добре да намаля времето за което има искра. А дали да ползвам пак същата бобина или да търся такава от мотоциклет?

1. Купуваш нова бобина, може и от мотор, може и от автоморгата.
2. Пускаш осцилоскопа и настройваш един импулс с дължина 20 милисекунди на всяка секунда. ПРИБЛИЗИТЕЛНО
3. Тестваш.
4. Нарязваш си домати и пиеш една ракия за добре свършената работа

ПП Последната точка не е задължителна. Аз например не пия ракия :D

Сетих се и още - важно за получаването на мощна искра е скороста на прекъсване на тока през бобината. Не знам какъв транзистор си използвал и с каква скорост успява да се управлява той от 555. Дай осцилограма.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 24 Юли, 2024, 10:38:33
Осцилограма нямам, но транзистора е IRFZ44
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 24 Юли, 2024, 10:54:44
Това е 60 волтов мосфет. Даже не знам как е работил до сега. :o
 Там трябва нещо от 400 волта и нагоре.
Да не се окаже че бобината е здрава ама транзистора е станал "пирон" :D
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 24 Юли, 2024, 14:31:12
Ами по схема е такъв пък и към първичната намотка едва ли са 400v. Тя схемата е на 12v, незнам кое би повишило напрежението толкоз.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 24 Юли, 2024, 15:07:07
Ами по схема е такъв пък и към първичната намотка едва ли са 400v. Тя схемата е на 12v, незнам кое би повишило напрежението толкоз.

Оххх...ами да...на 12 волта пък от къде повече.  :reader:
Аз съм си виновен. Спирам да се обаждам където не разбирам :D :D :D

Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Узунов в 24 Юли, 2024, 15:12:44
Ами по схема е такъв пък и към първичната намотка едва ли са 400v. Тя схемата е на 12v, незнам кое би повишило напрежението толкоз.

Бобина, бобината ще ти повиши напрежението в първичната намотка...
Това напрежение се "стоварва" на крайния транзистор.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 24 Юли, 2024, 15:15:40
Ахааа ясно, ще го замеря мосфета, може и той да е заминал.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: didov в 24 Юли, 2024, 17:43:05
Автора на електропастира - Sinhala не е направил схемата както трябва с по високоволтов транзистор. Тука хората му преработват схемата като тази. Панеже преходните процеси в бобината не са само на 12V. Транзистора вече е IRF840, на по високо напрежение, допълнителен диод макар, че вътре в транзистора е заложен диод. Кондензатор на изхода и неонова лампа.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 25 Юли, 2024, 11:52:00
Благодаря много, ще се опитам да преработя схемата.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 25 Юли, 2024, 14:35:58
Тука хората му преработват схемата като тази.

Хубаво преработват, ама някой ще ми покаже ли как се разрежда затвора на МОСФЕТА в показаната схема?
За един приятел питам :)
Титла: Re: Ремонт на електропастир и НАПРАВИ САМ
Публикувано от: hris в 25 Юли, 2024, 14:40:15
Затвора е свързан с Pull Down R11 1000 Om към маса както е указано в преработената подобрена и осъвършенствана схема. Един пиятел ми каза.

Ама ако не се бъзикаме повече Действително колегата pansim може да начертае правилна схема и то без да има грешки и платка да и се направи след като се пробва и да се сподели герберите за платкаджииницата. И всеки който иска Направи си Сам електропастир да се възползва безплатно след това.

А за мързеливците като мен се сещам да се използва готов КОМУТАТОР от ЛАДА "САМАРА" Украински е не е Руски С този комутатор с 6 крачета в комбинация с кабелен сноп и бобина 27.3705 от ЛАДА "САМАРА" 2108 с висока енергия на искрата 50мДж. и Таймер 555 да прави един импулс на 1 сек който да задейства готовия комутатор с всички фабрични защити за бобината и комутатора.
А ако ви мързи и схемата с таймера 555 има готово АЗ-1:[attach=3]
Титла: Re: Ремонт на електропастир и НАПРАВИ САМ
Публикувано от: pansim в 25 Юли, 2024, 14:55:48
Затвора е свързан с Pull Down R11 1000 Om към маса както е указано в преработената подобрена и осъвършенствана схема.

Ама ако не се бъзикаме повече Действително колегата pansim може да начертае правилна схема и то без да има грешки и платка да и се направи след като се пробва и да се сподели герберите за платкаджииницата. И всеки който иска Направи си Сам електропастир да се възползва безплатно след това.

Колегата Pansim още на първа страница е дал работеща схема, свалена от устройство което ремонтирах
Всеки може безплатно да се възползва от нея.

А за резистора към "маса" - как мислиш, ще бъде ли достататъчен? Или на принципа - каквото дойде и както се получи.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: hris в 25 Юли, 2024, 15:08:24
Резистора разрежда гейта, скороста зависи от RC константа образувана от капацитета на Гейта и резистора. Смешката в случая е че точно когато трябва рязко да се запуши мосфет електронния ключ те го разреждат през 1000 ом резистор поне да бяха сложили 120 ом от хорска срама ама нямат срам а се отпушва гейта през биполярен ключов транзистор т.е. бързо и с голям ток когато това е безполезно. И това ако е подобрената схема направо ужаст някъв е в главата на конструктора и или този който я прави виж там да стане някак си без да я оптимизира никак. И пак сложили маломощен транзистор да се опушва гейта и резистор 10 ом да не би да се отпуши прекалено бързо ужас на квадрат.

 Имам голямо възражение и към използвания MOSFET транзистор IRF840 а трябва да е IRF740 даже IRF730 ако си намерите IRF740 и особенно IRF730 имат значително по нисък капацитет на затвора гейта и се отпушват запушват със значително по малък ток от драйвера за управление на MOSFET-а и трябва още защити да има ако се управлява индуктивен товар бобина например от "ЖИГУЛИ" Б117А 3.2 Ом съпротивление на първичната намотка може и с IRF740.

За сравнение прикачам схема на Безконтактно електронно запалване с IR лъч СОНАР-ИК където за бобина Б117А на ЖИГУЛА са ползвали мосфет IRF740, заменя чукчето и наковалнята във ВАЗ 2101-2107 класика. И дава по надеждно електронно запалване. Вижда се драйвера на MOSFET пак е с Един Pull UP резистор R15 2k и биполярен транзистор VT2 KT3102, който запушва Гейта обаче и така става, а не като на горната подобрена схема на е-пастир-а.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 25 Юли, 2024, 15:24:57
Резистора разрежда гейта, скороста зависи от RC константа образувана от капацитета на Гейта и резистора. Смешката в случая е че точно когато трябва рязко да се запуши мосфет електронния ключ те го разреждат през 1000 ом резистор поне да бяха сложили 120 ом от хорска срама ама нямат срам а се отпушва гейта през биполярен ключов транзистор т.е. бързо и с голям ток когато това е безполезно. И това ако е подобрената схема направо ужаст някъв е в главата на конструктора и или този който я прави виж там да стане някак си без да я оптимизира никак. И пак сложили маломощен транзистор да се опушва гейта и резистор 10 ом да не би да се отпуши прекалено бързо ужас на квадрат.

Естествено че схемата е каша, макар и някак работеща.
Аз бих поставил след 555, драйвер който да осигури гарантирано управление на МОСФЕТА
От това следват два основни плюса:

1. Осигуряваме отлична работа на бобината и максимално възможно високо напрежение на изхода.
2. Мосфета работи в режим на най-малки динамични загуби, от което следва надеждна и продължителна работа.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: didov в 25 Юли, 2024, 17:20:31
Тази схема с електропастира, индийците се опитват да я направят, поне да не създава проблеми с бобината. Първоначалния им план е да добавят оптрон, след таймера. Един вид да разделят силовата част. Но после, с разните проби които правят на работещ макет, се отказват от оптрона. И тази схема, която е "подобрената" остава npn транзистора да управлява мосфета. И снимка на идеята им с оптона, и какво са оставили накрая като предната схема. Но вече са намалили колекторния резистор на 10 ома. Отказали са и ценер диода, който е на 15V, за защита на гейта. Понеже IRF840 e на +/-20V за гейта. Хората са аматьори, като тръгне схемата да "щтрака" бобината и се радват много.  :)

Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 25 Юли, 2024, 17:51:04
Нещата май отиват да поръчам един готов енергейзер от китайците за 50 долара.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 26 Юли, 2024, 07:47:27
Нещата май отиват да поръчам един готов енергейзер от китайците за 50 долара.

Всичко зависи от целта.
Ако идеята е просто да имат това устройство и да го ползваш, то ДА.Купувай и край
Но ако искаш и да научиш нещо, да изпиташ удоволствието да сътвориш нещо което ти е необходимо, тогава правиш сам
Виждам от всичко написано до тук че ще ти трябва доста четене. Ако имаш желание разбира се.
Понеже имаш вече направена голяма част от схемата, то може с още малко усилие да поставиш  това:  https://store.comet.bg/Catalogue/Product/15941/
Разгледай му даташийта. Нищо космически сложно няма.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 26 Юли, 2024, 10:11:00
Всичко зависи от целта.
Ако идеята е просто да имат това устройство и да го ползваш, то ДА.Купувай и край
Но ако искаш и да научиш нещо, да изпиташ удоволствието да сътвориш нещо което ти е необходимо, тогава правиш сам
Виждам от всичко написано до тук че ще ти трябва доста четене. Ако имаш желание разбира се.
Абсолютно съм съгласен на 100%. Разбира се, че имам желание. Само че, време нямам с текущата ми работа а и картофа не е добре да стой дълго време без пастирка, че дивите прасета ще го изровят. Затова мисля да взема нещо готово а по натаък ще експериментирам.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 31 Юли, 2024, 19:20:57
Опитвам се да разбера дали бобината е изгоряла или не. Нормално ли е на първичната съпротивлението да е около 5 ома а на вторичната 6 килоома
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: didov в 31 Юли, 2024, 21:16:12
При положение, че е Б117А. Първичната е (3,07...3,5) ома, вторичната (6300...9200) ома. Това са параметрите.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 01 Август, 2024, 15:47:40
При положение, че е Б117А. Първичната е (3,07...3,5) ома, вторичната (6300...9200) ома. Това са параметрите.
Абсолютно същата е бобината и съпротивленията на първичната/вторичната са същите 3.8 ома първична и 6300 ома вторична като двете имат общ край - минуса. Мосфета също е здрав след като го разпойх и замерих с мултицета. Остава да е изпукал транзистора преди мосфета или някоя от двете 555.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: didov в 01 Август, 2024, 21:02:31
Трябва да направиш някои измервания. След като има захранване на таймерите 555,  измери какво излиза на 3 извод на чипа, който отива за управление на транзистора. Импулса трябва да излезе, и да се регулират паузите от тримерите. Червения светодиод е свързан към изхода на 3 извод на 555 и свети,  когато се получава импулса. Измери колко волта се получават. На мосфет транзистора, на гейта също трябва да го има импулса. Измери какво се получава. Иначе за проба, можеш да махнеш бобината и на нейно място да поставиш автомобилна лампа напр. 5 или 21W. Ако лампата свети и ги има импулсите означава, че схемата работи.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 01 Август, 2024, 22:06:12
Точно преди малко тествах всичко заедно с бобината и си работи, но преди това на око намалих времената като паузата е около секунда дори и малко повече а времето за импилса е колкото леко да премигне диода. Мисля да събирам всичко в кутията и обратно на нивата. А като свърши картофосезона тогава подобренията.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: Koceto8_5 в 02 Август, 2024, 10:35:04
Срам не срам качвам снимки на цялата анджиклама с цел градивна критика. В началото беше замислено да няма слънчев панел за зареждане на акомулатора та имаше доработка в полеви условия за това е предпазителя, че нямах прекъсвач за да се изключва панела преди да се откачи акомулатора за да не изгори контролера както го дават в ръководството му за употреба.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: pansim в 02 Август, 2024, 14:05:38
Срам не срам качвам снимки на цялата анджиклама с цел градивна критика.

Ако работи не пипай. Може да го направиш по-красиво и технически издържано, но от друга страна - за теб си е. Може и така. Важното е да работи.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: ftest в 02 Август, 2024, 16:04:20
Понякога точно така събрани устройства
работят безотказно и с години.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: NikoDim в 22 Март, 2025, 17:11:29
Здравейте съфорумници.
И на мен ми донесоха един неработещ електропастир.Оказа се заминал тиристора и един обратен диод.
Някой би ли могъл да обясни каква точно роля изпълняват дросела и кондензатора,свързани последователни и паралелно на трансформатора.Как се изчисляват техните стойности.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: NikoDim в 23 Март, 2025, 10:06:56
(https://i.postimg.cc/s2WFbYhK/Untitled.png)
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: vladimirstanoev в 23 Март, 2025, 16:44:44
Някой би ли могъл да обясни каква точно роля изпълняват дросела и кондензатора,свързани последователни и паралелно на трансформатора.Как се изчисляват техните стойности.
Дросела L и кондензатора C са включени последователно на изходното стъпало и в зависимост от честотата f техния импеданс се изчислява по формулата:
Z=2πfL+1/2πfC
В общи линии от практиката при намаляване стойността на кондензатора се увеличава високото напрежение и обратно.
Титла: Re: Ремонт на електропастир
Публикувано от: NikoDim в 23 Март, 2025, 18:31:13
Да,с намаляване стойността на кондензатора се повишава напрежението,но пада токът на изходът.Честотста f,не разбирам от къде е.