Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Технологии и джаджи => Темата е започната от: Ангел Симеонов в 21 Юни, 2021, 21:38:29
-
Как могат да се определят нулата и заземяването в трипроводна система.Фазата е ясна.Нямаш достъп до табло.Три кабела стърчат от стената.
-
Обикновено за обозначени по цвета на вътрешната изолация - кафяв за фаза, син за нула и жълтозелен за земя.
-
Обикновено за обозначени по цвета на вътрешната изолация - кафяв за фаза, син за нула и жълтозелен за земя.
може вместо кафяв да бъде черен, но другите се запазват като цветове.
-
Ако е неясно как е навързано, а това са си важни неща - https://tashev-galving.com/product/033%20NTK1408/tester-uni-t-za-naprezhenie-ac-ut07b-eu
Служи ми вярно вече няколко месеца, много е полезно.
-
Ако има дефектнотокова защита и свържем през пробна лампа "фаза" и "земя" ще изключи защитата.
Ако няма дефектнотокова защита трудно може да се каже. Проводник "нула" и проводник "земя" са свързани с истинската земя, за която е прието че има потенциал нула волта...
-
Как могат да се определят нулата и заземяването в трипроводна система.Фазата е ясна.Нямаш достъп до табло.Три кабела стърчат от стената.
Ако имаш достъп до правилно свързан работещ контакт наблизо, доста лесно е да се различи нулата от земята с цифров мултицет, тъй като по нулата има смущения. Слагаш мултицета в режим AC и мериш напрежение между земята на работещия контакт и едната жица която не си сигурен дали е нула или земя. Ако волтметъра показва над половин волт или се колебае, значи това е нулата. Ако е стабилен и показва под 0,01 волта значи това е земята.
-
Ако има дефектнотокова защита и свържем през пробна лампа "фаза" и "земя" ще изключи защитата.
Ако няма дефектнотокова защита трудно може да се каже. Проводник "нула" и проводник "земя" са свързани с истинската земя, за която е прието че има потенциал нула волта...
:good:
Захранването от трафопоста до касетата пред входа на блока се изпълнява четирипроводно, като нулевият силов проводник се заземява в трафопоста и в касетата.
Захранвашият кабел между касетата и главното табло, което в някои случаи е и електромерно, може да се изпълни четири или пет проводно, като в касетата силовата и защитна нули са заедно, а в главното на отделни шини, като шината на силовата нула е изолирана от корпуса, а той още веднъж е заземен с отделна заземителна инсталация. Електроразпределителните дружества за да си "вържат гащите", обикновено слагат един мост между силовата и защитна нула в главните табла, тъй като една от най-опасните повреди е прекъсването на нулата към потребителя, ако е еновременно силова и защитна, както е в повечето случаи на стари инсталации.
-
Добре, но какво правим ако упражнението го правим на повече от 10 метра от таблото. А май в повечето случаи е така. Трите проводника вървят заедно. И във нулата и земята се индуцират паразитни напрежения от фазовия проводник когато веригата е отворена. Без наличието на сигурна земя за сравнение май е трудничко да се отговори на въпроса, ако пренебрегнем цветовата подредба. Приемем че някой невеж го е правил.
-
Това напрежение което меря между нулата и земята се появява винаги когато има работещи уреди, но само при нулата и никога при земята. Не знам дали е резултат от индукция. Използвал съм този метод и със 30 метров удължител от друга стая. Иначе аз не бих се доверил на техниците които са окабелили моя апартамент да спазват цветове. Бяха вързали шасито на лампата на балкона на фаза!
-
Ще се опитам да отговоря...
Наличието на 3 проводника към контакта предполага и наличие на ДТЗ. Иначе трипроводното свързване е безсмислено... При наличие на ДТЗ нещата са ясни - при свързване на пробна лампа между фаза и земя, ДТЗ трябва да падне.
Какво обаче, ако все пак няма ДТЗ?
Тогава има два варианта:
1. За заземяване се използва заземяването на нулевия проводник и няма отделно, независимо и несвързано с проводник към нулата заземяване. В този случай няма особено значение кой от двата проводника, различни от фазата, за какво ще ги използваме - те са свързани на другия си край към една и съща точка. Ако искаме да разберем кой къде е свързан, трябва да намерим таблото и да проследим проводниците.
2. Има отделно и независимо заземяване, което не е свързано директно към нулата с проводник, мост, шина или друг метален предмет, и единият от нашите проводници е свързан именно към него. В този случай свързването на товар между фазата и този проводник ще предизвика пад в заземяването и напрежението върху товара ще е по-малко, отколкото ако свържем товара между фаза и нула. Колкото е по-мощен товарът, толкова по-голяма ще е разликата... В този хипотетичен случай обаче, аз лично не бих се замислил дали да свържа клемата на контакта за защитното заземяване към земя или към нулата. Земята в този случай ще защитава по- добре само при наличие на ДТЗ и точно това трябва да се направи - да се постави ДТЗ