Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: dinev66 в 25 Май, 2021, 20:52:09
-
Здравейте колеги,
Никога не съм се занимавал с батерийни преносими лампови радиа. Радиото е на приятел.Трябва да направя изправител, защото батериите излизат скъпи. Ако някой има опит знания и практически съображения, моля да сподели. Анодното е +90V/20mA, отоплението 1,4V/0,25А.
За анодното мисля за класическо елементарно изпълнение - грец + CRC филтър. Лампите са с директно отопление (DK91, DF91, DAF91, DL92), затова мисля, че отоплението трябва да бъде изправено и добре филтрирано за да не вкарва брум. Тук първата ми мисъл също беше за грец + CRC филтър. Нужно ли е нещо повече? Моля ако имате съвети, споделете!
https://www.radiomuseum.org/r/ever_n.html
-
По-добре е C-L-C филтър, а и отоплението трябва да е постоянно, че лампите са с директно отопление.
-
За отоплението ползвам LM317, а за анодното параметричен стабилизатор.
-
Любо, Защо е нужен стабилизатор? При тези малки токове и ниски напрежения лесно може да се филтрира добре с по-големи капацитети във филтрите. Освен това ако пробие стабилизаторния транзистор (което е възможно) особено при отоплението е фатално за лампите. А и опростяването до максимум е в духа на схемотекниката на тези апарати.
-
Според мен вероятноста да пробие регулиращият транзистор на ИС при тези малки токове е нищожна. Най-важното предимство е ограничаване на максималната стойност на отоплителното напрежение, което е критично при батерийните лампи, а също и ниските пулсации (спокойно при тези токове можем да си позволим по високо напрежение на входа на стабилизатора).
На моето ПУ-2 съм изключил "стабилизиращият селен" и дросела и съм монтирал 317.
-
Вижте как е направен изправителя на ПУ-2.Много добре работи.Имаше някаква диодна защита на отоплението на лампите.Има го описанието при силистренци.
-
Драган има готово захранване за такива радиа. На мен ми услужвал няколко пъти.
За отопление ползва батерия 1,5V от най големите. Така риска за лампите е минимален. За анодно трансформатор грец и кондензатори.
-
Ето моя, направен на "хвърчащ"монтаж набързо, с каквото е имало под ръка - и така си е останало. :greeting:
Схемата не е оптимизирана, но върши работа.
-
Или този
[attach=1]
Изпробвана, но трафа просто го имаше. 90В анодно.
-
Благодаря за помощта!
-
Здравей колега . Преди доста години ми беше попаднало радио с такива лампи . Пуснах го да работи с трансформатор във вторичната 200v и 6.3v . При тези малки анодни токове бях сложил гасящо съпротивление . Да стане напрежението 100v ,а отопленията ги бях вързал последователно всички лампи с изправено напрежение . Работеше идеално . Спомням си ,че на отоплението бях вързал два или три кондензатора от по 2200mf. Сега има по-големи възможности . Колегата по нагоре е пуснал схема с регулируеми стабилизатори , което е по добрия вариант . Малко по сложен за изпълнение ,но нали и това е част от идеята .
Приятна вечер и успех .
-
а отопленията ги бях вързал последователно всички лампи с изправено напрежение
При батерийните лампи често отоплителното напрежение им е еднакво, но токът (на крайните лампи, например) е различен.
-
Даже да са с еднакъв ток се променя работната точка поради директното отопление.
Ето варианта, който избрах на захранването:
[attach=1]
Отоплението не става без стабилизатор, прав е Любо, защото ако прекъсне отоплението на една от лампите напрежението ще се повиши и другите ще пукнат, особено при CRC филтър и поради голямото активно съпротивление на вторичната при малък траф с мощност от порядъка на 2-3W.
Аз не намерих подходящ трансформатор и вместо да навивам, което е много по-скъпо и бавно купих 2 бр. ANG: на 6V/1,3W за отоплението и 2X24V/6W, понеже нямаше по-малка мощност. Евтино и бързо - 12 лв и двата. С удвоител на напрежение изкарах 152V. Сложих и ценери, макар, че тези лампи загряват мигновено. Пропуснал съм в схемата и Y кондензатор в първичната. Е те това е, колеги. Благодаря ви за помощта!
-
Владо привет!
Имам лека забележка по горната схема, ако има значение за практиката.
При диферент от 62 волта (152-90) през 4.1к преминават 15.1мА. При товар от 12.5мА имаш само 2.6мА през ценерите, което поставя динамичното им съпротивление на 52ома на ценер или 156 ома за стринга, оставяйки какво да се желае от стабилизатора. За да се достигне динамично съпротивление на ценерите от поне 10 ома, че да имаме разумно изходно от 30, трябва тока през тях да бъде поне 22-23мА.
При такъв ток обаче цялото захранване отива в друго измерение със загубите и необходимата сила на трафа.
За това ти препоръчвам това:
https://store.comet.bg/Catalogue/Product/43704/ (https://store.comet.bg/Catalogue/Product/43704/) LR8K4-G
Като го затиснеш на едно радиаторче ще имаш безусловна стабилност на регулацията (1.4%), 60дБ потискане на брума.
:hi:
П.П. Мостов изправител би ти дал 83 волта от 59 на трафа, не стигат ли случайно?
Май нямат в София, но има във Фарнел - https://store.comet.bg/CatalogueFarnell/Product/1491582/
-
Биляне, идеята на тези ценери не е стабилизация, а чисто защитна, за да не се повишава анодното над допустимото за лампите ако някоя верига прекъсне, при изтощаване на лампите (аз съм с чисто нови) и при първоначално пускане докато загрее отоплението, макар, че това време е нищожно. Умишлено подбрах така режима, т.е. при нормална работа на схемата на радиото ценерите почти не работят. Когато изключа радиото (от механичния ключ, които задейства при отваряне на капака на куфарчето) изходното на изправителя се ограничава от ценерите на 100-102V, което е съвсем приемливо и точно такава беше целта ми. (Ценерите които запоих последно може би са BZX85C33). В общия минус има резистор 820 ома за преднапрежението на крайната лампа, спада върху него е 10-11V, така, че в работен режим анодното е около 80V. Така е и по задание на производителя. Ето таблица за напреженията:
[attach=1]
При изправяне с грец не достигат десетина волта, не, че няма да работи радиото но реших да го направя с умножител.
-
Много добре си го избрал!Помислил си как да предпазиш лампите.
-
:good: :hi: Умното си е умно!