Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: DarkPsy в 01 Май, 2018, 17:26:35
-
Здравейте на всички ;)
От много време искам да си направя Лампов усилвател, не съм се занимавал с лампова техника никога през живота си.
Първото нещо, което направих е да си намеря схема лесна, като за първи проект и четене по форумите около 3 месеца, докато малко по-малко се снабдявах със частите и правенето на кутията.
След като направих въпросната кутия разбрах че съм тръгнал отзад напред вместо да нахвърлям нещата на една опитна платка.
Използвам въпросната схема, която доста хора са е реализирали и за това дойде времето да пиша тук.
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Stefan-Gloeden-ECL86-Amp/The_Small.htm
Добавих в усилвателя реле за време, което ми свързва общата масата на вторичната намотка със другите маси, за да получа забавяне на анодното захранване.
Това е кутията, която ще байцвам след като успея да подкарам усилвателя.
След като събрах частите и ги примерих със шублер си свалих програмата TurboCad с която си начертах корпуса на кутията и е изпратих за лазерно рязане от алуминий 2мм. Изходните трафове са от Мелодия 10 а захранващия от Концерт или Симфония.
(http://prikachi.com/images/558/9314558W.jpg)
(http://prikachi.com/images/561/9314561W.jpg)
(http://prikachi.com/images/562/9314562t.jpg)
Искам да изкажа специални благодарности на колегата Драго - ditronix, без когото нямаше да стигна до тук и от когото научих много неща и най-вече получих помощ - Благодаря колега :good:
Усилвателя е със версията кенотронно захранване EZ80 и съм му приготвил и индикаторни лампи ЕМ84 след като го подкарам с ваша помощ.
Вчера навързах единият канал и включих захранването без ЕЦЛ86 примерих захранването за подгревите което е 7V
Но когато замерих напрежението на останалите крачета се оказа че е доста голямо.
Замерването е със вързан изходен трансформатор и без ECL86
Ето и стойностите на крачетата
1 - 130V
2 - 0.4V
3 - 340V
6 - 340V
7 - 0.2V
8 - 200V
9 - 245V
Как мога да намаля волтажите и дали не са нормални при липса на лампа и при направата на другия канал и индикаторните лампи дали ще падне.
Въпрос за пин 1 който отвива в потенциометъра, защо има толкова висок волтаж?
Искам да благодаря предварително на всички за помощта. :good:
До сега не съм слушал никога лампов звук и много искам да довърша този проект.
-
Браво за хубавия проект!
Относно въпросите - на пин 1 не би трябвало да има такова високо напрежение спрямо маса. Или нещо не е свързано както трябва, или дефектна лампа или кой знае какво, но следва да се търси.
Относно напреженията - винаги може след направата и на втория канал да започнеш да намаляваш стойността на електролитния кондензатор преди дросела - така ще започне да ти спада напрежението в диапазона от стойности под 10 микрофарада някъде.
Относно забавено включване на анодното - при използване на кенотрон В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ не трябва да забавяш включването на първия електролит към кенотрона. При пусковите процеси се разчита на бавно затоплящия се катод да отдава частична емисия и да ограничава зарядния ток. По твоя начин със закъснението ще текнат едни големи токове, ако не преискри между катод и анод, то със сигурност ще се износи много бързо. Така че съветвам прекъсването да е след втория електролит, или евентуално между двата. А ако питаш мен - изобщо без забавено анодно. То просто не е необходимо! Вярно е че се говори за това че удължава живота, но първо това не са толкова скъпи и ценни лампи, второ удължението на живота е относително, тъй като то се отнася само до олекотяване на пусковия процес, нищо повече след това, очаквай същия живот на ламБите. Успех!
-
Благодаря за отговора колега.
Тези замервания са без сложена лампа, ако е поставя ще и стане ли нещо :master2:
-
Ще убиеш ECL86 ако има 130 волта ма 1 краче.Това е първа решетка на триода.Направи една ясна снимка на монтажа отдолу.
-
Във решетката на триода 10М ми се вижда множко и ако върху него се мери с уред с входно 1М дявол знае какво точно се мери. Там 1М резистор е добре. Ако се мери с достатъчно високоомен волтметър, на решетката на триода, на първа решетка на пентода и на двата катода трябва да показва около нулата. На анодите и на втора решетка близо до захранването, като на триода трябва да е по-ниско.
-
Здравей, имам такъв на PCL86 но триодно свързване. Анодно максимално 275 при хубави лампи. При анодно 300 волта от 10 бр. лампи само две три издържаха такъв режим. При кенотрон не е необходимо реле както споменаха колегите, реле се ползва при полупроводников изправител. Привърженик съм на твърди захранвания и големи филтращи кондензатори. 10 мегаома е наистина много. Отдавна се каня да прехвърля моя на пентод заради изходните т-ри които са изчислени за този режим. В първата схема няма "пак" катодно съпротивление. Втората схема за мен е по добра.
.
пп На втората схема има резистор на анодното 270 ома с него можеш да корегирш захранването.
-
Благодаря ви на всички, утре ще замеря пак и ще снимам отдолу или съм объркал измерването друго не може да е няма как 10м резистор в маса да ми дава такива стойности
-
Добър Вечер
Днес пак мерих напреженията и няма промяна на пин 1, даже си купих друг мултицет, че в моя не бях сигурен но ситуацията си остава. Прикачвам снимки вътре, като след снимките смених резистора на 1 пин с 1М нещата са същите.
Ако сменя кондензатора 22uF със по голам дали ще падне напрежението
(http://prikachi.com/images/480/9319480q.jpg)
(http://prikachi.com/images/482/9319482A.jpg)
-
Отпой всичко от 1 краче и виж от къде се появява напрежението - от крачето, от съпротивлението или от ширмования проводник.
-
Цокъла стар ли е. Флюс ползва ли. Сложи 2 - 3 килоома на 1 пин и маса и премери пак.
-
Кабела го отпоих и разлика няма, цокъла е стар ползвах течен флюс. Утре ще отпоя резистора и ще премеря края му с масата.
-
Дава утечка цокъла, измий го.
-
Дава утечка цокъла, измий го.
Благодаря колега от него се оказа, днес го мих 2 часа с чистител на Вюрт и волтажите почти се оправиха включително и на 8-мо краче. ;)
Сега са:
1 - 6,1V
2 - 0V
3 - 350V
6 - 350V
7 - 0V
8 - 1.51V
9 - 282V
Утре продължавам пак със чистене докато докарам 1 и 8 до почти 0V :drinks:
-
Ако утечката е вседствие от употреба на киселинен флюс, трябва да се мие с вода, може и да се свари...
-
Най добре е да се смени.
-
В електрониката забрави за флюс.Механично почистване с ножче или скалпел и колофон който и да не измиеш даже по-добре.Преди да започнеш монтажа всичко почистваш с ножа калайдисваш и след това монтираш на неудобното место.
-
Най добре го смени с нов цокъл, след време пак може да направи проблем. Имах такъв случай, затова ти казвам, вътрешно си прави утечка. Не видях никъде къде си сложил входния кондензатор. Сега на първи пин има запоени резистора 10 мега ома и кабела за потенциометъра.
-
Най добре го смени с нов цокъл, след време пак може да направи проблем. Имах такъв случай, затова ти казвам, вътрешно си прави утечка. Не видях никъде къде си сложил входния кондензатор. Сега на първи пин има запоени резистора 10 мега ома и кабела за потенциометъра.
Резистора вече е 1М както казаха колегите, цокала ще го сменя с друг и вече ще ми е за урок да не ползвам флюс. :)
Човек се учи от грешките си, важното е да не ги повтаря, благодаря на всички включили се до тук, тези дни започвам и другия канал и ще пиша пак. :good: