Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: цек в 23 Октомври, 2017, 17:45:40
-
Как да извадя шасито?
-
:) Проблема е, че има две копчета отпред и две отстрани. Свалят се копчетата, развиват се долните болтове, сваля се и говорителя за по-лесно. След това шасите се мести наляво-надясно и излиза. Да се внимава да не се счупи стъклената скала.
Успех.
-
:) Проблема е, че има две копчета отпред и две отстрани. Свалят се копчетата, развиват се долните болтове, сваля се и говорителя за по-лесно. След това шасите се мести наляво-надясно и излиза. Да се внимава да не се счупи стъклената скала.
Успех.
Тука инж. Пренеров леко се е поизложил. Шасито излиза трудно. Налага се леко да се понапънат осите. :)
-
ЗДравейте
Напълно подкрепям колегите за предишните консултации.
Имам няколко Тулана и при всичките нямам щастието да съм извадил лесно шасито.
И така как е при мен.
След като са свалени закрепващите болтове и копчетата заставам отзад.
Издърпвам десния край на шасито а левия остава почти неподвижен, докато излезе остта на потенциометъра за тембъра. Понякога е необходимо да се приложи усилие причиняващо леко изкривяване на остта на потенциометъра или планката на която е закрепен.Накои предварително развиват гайката закрепваща този потенциометър за да му дадат възможност за изместване ?!!.
След това шасито продължава да се издърпва назад и надясно, докато излезе оста на потенциометъра за усилването и осите на страничните панели.
Ако радиото е преминавало предишни ремонти,за облекчение майсторите са разширявали отворите на кутията до 15-17мм и след това са ги прикривали с кечени шайби зад копчетата.
Понякога помага и скосяването на левия ъгал на дъската на която е монтиран говорителя .
Така че колегите правилно предлагат заедно с говорителя да се демонтира и дъската на която е закрепен .
-
Тука инж. Пренеров леко се е поизложил. Шасито излиза трудно. Налага се леко да се понапънат осите. :)
За това е хубаво на отвора за оста на потенциометъра за усилването, направен в кутията, от вътрешната страна да се направи фаска за по лесно "поемане", тъй като при монтажа трудностите са още по големи. :yes:
-
Ако е възможно нека колегата покаже снимки на Тулана
-
Благодаря за отговорите.
Мисията ми се стори невъзможна - затова писах тук.
След като прочетох написаното по-горе , разбрах защо кутията е дялкана с тесла отвътре - шасито е вадено (някога , отдавна)
Дялкана е челната дъска до потенциометъра и ми беше чудно защо.
Всички дялкания и одрасквания са много стари.
Копчетата едвам ги свалих ( след WD40, газ , мас , оцет и други помади)
Оста за обхватите е доста разбрицана , но тази за кордата няма никакъв луфт.
Потенциометрите също стоят много стабилно и са центровани.Осите са прави.
Ще го понапъна , щом е влязло , ще излезе.
-
Свали и говорителя, по възможност с резонаторната дъска :) .
-
Свалих дъската с говорителя .
Разхлабих потенциометрите.
И шасито излезе от раз .
Още веднъж :hi: благодарност към всички !
-
Колага
Това радио не се ле продаваше в аукциона от Бургас
-
Да ти е честито
-
Колага
Това радио не се ле продаваше в аукциона от Бургас
Да.
-
как върви реставрацията на Тулана
-
Реставрацията върви много бавно.
Предположих че е вадено шасито отдавна ,
но стана ясно че е вадено много пъти:
-ремонтиран (некачествено) скален механизъм
-свалян за ремонт галетния механизъм - напластяван калай за фиксатора(разпоявани всички кабели и после зле споени) При сваляне на галетите е наранена и е била прекъсната бобинката на антената
- сменен потенциометър за звука
-Напластена грес по двата потенциометри.
Последното ми изигра лоша шега-след смяна на кабели и кондензатори радиото тръгна.
Радвах се на добра чувствителност и селективност.
Имам няколко други приемници , но за пръв път чух станции
на дълги вълни в София. С другите-само бръмчене.
И по едно време - пушек. От тембър-потенциометъра.
Той е на 250в и греста , влязла вътре започна да пуши.
Промих го без разглобяване (чрез потапяне в газ) и няма вече утечка.
Сега се боря с липсата на АРУ.
Тулана е конструиран така, че да не работи АРУ.
Конструктивно диода е запушен с 13 волта !
Окото работи ,макар и бледо.Но АРУ няма.На окото напрежението се изменя с 5 волта от видинския предавател.
Но АРУ е запушено.
Моля колеги с тулани да проверят как работи АРУ .
-
ЗДравейте
Радвам се за Вашите успехи по възстановяването на радиото Тулан.
Както Ви писах преди време гледах това радио на живо в Бургас,
но външният му вид породи съмнения и се отказах.
От същия продавач миналата седмица купих един Туран за 70 лева в идеално състояние.
Имаше две дупки от дървояд на горната част на кутията.
Имах случай на разрушен потенциометър на тембъра на един Тулан .
Причината бе кондензатора,който е свързан към него.Проверете го.Той е запоен на една лайсна, която е закрепена към долната част на шасито.
Какъв е бил проблема със скалния механизъм?.Смажете го на подходящите места.
Има едно болтче за регулировка на фрикционния механизъм
по електричестата част съм имал проблеми с прекъснати бобини и несъответстващи стойности на стъклените кондензаторите от МЧФ.
Като го вкарвате в кутията внимавайте за хлабините между осите и отворите на кутията.
Понякога маховика опира във вертикалната стена.
При необходимост поставете продложки между шасито и долната повърхност на кутията.
Закрепващите винтове на шасито са с инчова резба.
-
След дълъг анализ защо не работи АРУ ,
нещата се изясниха - конструктивна грешка.
По схемата в катодната верига на ЕВС3 има
един резистор 10к към маса.
При катоден ток 0,5 мА падовете са съответно 2в+5в=7в.
Именно това напрежение запушва детектора на АРУ.
Ако се шунтира 10к ,то отсечката на АРУ ще стане 2в
Т.е. до 2в няма АРУ , а при по-сили сигнали сработва.
Радиото заработи много по-добре , има АРУ ,
няма изкривяване на звука при силните станции.
А катодния делител към окото трябва да се промени -
за да работи коректно се поставя резистор 510 ома.
Друго , което промених е свързването на потенциометъра за тонкоректор.
Плочката и плъзгача вече не са на високо напрежение , а на маса.
Това предотвратява електролиза на смазки , влага и други предпоставки за пробиви и пушеци.
-
Обаче... Може ли няколко разсъждения на глас?
Детектоът на АРУ в тази схема е отделен и получава сигнал директно от анода на ЕF9 през кондензатор 25 пФ. Детекторът за звуковия сигнал пък получава сигнала си от втория кръг на МЧ трансформатора, и то само част, вероятно 1/2 от цялото напрежение върху кръга. Би следвало да се очаква, че сигналът за детектора за АРУ ще е с в пъти по-голяма амплитуда от този за звука... Мисля, че именно за това, схемата нарочно е направена с толкова високо положително блокиращо напрежение.
Та на въпроса "защо не работи правилно схемата" - да не би да има някакъв проблем с диодната част за АРУ на лампата, или пък нещо с МЧ трансформатора - някаква изкуствена модификация за да се получи по-силен сигнал - свързване на кръговете с кондензатор или направо преместване на звуковия изход на място с по-голяма амплитуда...
-
Бодеш осцолоскопа на първите решетки на смесителната лампа и мчу и гледаш там дали го има минуса от АРУ.Схемата на АРУ е класическа за тоя период.Трябва да работи.
-
Нямаше минус при никакви условия , на никой обхват.
Силните турски станции на къси вълни се изкривяваха.
Както вече писах , видинския предавател правеше
около -5 в на окото , а АРУ = 0 в . Няма АРУ.
Отсечката се получаваше -7в ,непреодолима от никоя станция.
Знам как работят други приемници (особено 3-4 модела ТЕСЛА )
Мазно , леко изменение на напрежението на първа решетка.
Но тук нямаше такова нещо .
След промените заработи нормално,
Силните станции си изработват минусово напрежение , няма изкривявания.
-
Кратка справка за други приемници с които съм работил:
С отделен детектор за АРУ отсечка 0в са:
Telefunken 154
Telefunken 054
Lorenz 30 GW
Olompia532
Philips 215A
Siemens 12GW
Minerva 375
ВОРОШИЛОВ 504 ............
С отделен детектор за АРУ отсечка 1,8 в
мende 172 w
С отделен детектор за АРУ отсечка 2 в
Tesla 603A (и някои други тесли)
МАРЕК
А защо тулан има цели -7в ?
Не знам . Но не работи добре.
Все пак , нека някои с тулан покаже как работи АРУ при -7в
-
Проверяваш елементите във веригата на АРУ.Не са толкова много.Първо диода.
-
Можеш ли да окъсиш за пробата АРУ, да хванеш силна станция при която сигналът се изкривява, и в това положение да измериш амплитудата на сигнала на анода на EF9?
-
Можеш ли да окъсиш за пробата АРУ
Ама то по оригиналната схема липсва напрежение АРУ.
Какво да окъсявам и защо ?
Повечето приемници от онова време са работели без отсечка.
Та въпроса по-скоро е защо на тулана има -7в отсечка,
която няма нито едно познато радио?
А с отсечка -2в работи добре.
Елементите са изправни.
-
Имах пред вид да свържеш към маса проводника, който подава напрежението за АРУ към първите решетки. Това защото вече си модифицирал схемата и АРУ вече работи...
-
Край на ремонта.
Работи много добре , с добра чувствителност и селективност.
Радиото изглежда така: